فرادید؛ در حالی تولید خودرو در شرکت سایپا طیفروردین ماه 97 رکورد زد که انحصار دو شرکت بزرگ داخلی در بازار خودرو ایران به بدترین وضع خود در پنج اخیر رسید و از مرز 88 درصد عبور کرد. سایپا پس از مدتها سرانجام توانست در ماه اول سال 97 تولید خود را به مقداری بیش از تولید شرکت ایران خودرو افزایش دهد. باوجود تعطیلی دو هفتهای صنعت خودروسازی کشور در نوروز امسال، گروه خودروسازی سایپا توانست در مدت 15 روز فروردینماه سال جاری، تعداد 37 هزار و 761 دستگاه خودرو تولید کند و با کسب 46.5 درصد از سهم بازار فروش کشور، بهتنهایی در مقام نخست بزرگترین تولیدکننده خودرو در کشور قرار گیرد.
به گزارش فرادید، گروه خودروسازی سایپا در حالی توانست بزرگترین تولیدکننده خودرو در ایران لقب گیرد که تیراژ تولید محصولات خانواده تیبا، خودروهای خانواده تندر 90 و نیز اتومبیلهای چینی برلیانس در این ماهها به شدت افزایش یافته است. پس از این گروه، دیگر خودروساز مطرح کشور هم 33 هزار و 919 دستگاه خودرو تولید کرد و با سهم بازار 41.8 درصدی در جایگاه دوم قرار گرفت.
در واقع از مجموع 81 هزار دستگاه خودرو که در فروردین 97 تولید گشته، به کشور وارد شده و به فروش رفته ایران خودرو و سایپا بیش از 88 درصد کل آن را به خود اختصاص دادهاند و فضایی کاملا انحصاری را در کشور رقم زدهاند. سایر خودروسازان داخلی هم در مجموع 8 هزار و 460 دستگاه خودرو تولید کردند و توانستند 10.4 درصد از سهم بازار ایران را از آن خود کنند.سهم 1.3 درصدی بازار هم در اختیار واردکنندگان خودرو قرار گرفت و این شرکت ها در فروردینماه تعداد یک هزار و 47 دستگاه خودرو را در بازار داخلی به فروش رساندند.قرار گرفتن گروه خودروسازی سایپا در صدر تولیدکنندگان داخلی در ابتدای امسال و کسب عنوان بزرگترین تولیدکننده خودرو در ایران در حالی رقم خورده که این گروه سال گذشته را نیز با تولید 666 هزار 666 دستگاه خودرو به پایان رساند و توانست هدف تولیدی خود را محقق کند.
اما توجه به یک نکته جالب در طبقهبندی سهامداران بازار خودروی ایران میتواند جالب توجه باشد. از مجموع حدود 30 واحد کوچک و بزرگ تولیدی، دو شرکت ایران خودرو و سایپا به مدد انبوهی از واحدهای زیرمجموعه موفق شدهاند حدود 88.3 درصد کل بازار خودرو ایران را مال خود کنند. انحصار کامل بازار ایران در حالی رقم خورده است که سهم واردکنندگان از بازار اتومبیل ایران با افتی شدید از حدود 6 درصد به کمتر از 1.5 درصد رسیده است. جدای از تبعات این موضوع روی مسئله رقابت در بازار، رویکرد فعلی دقیقا مخالف اصول راهبردی سند چشم انداز بازار خودرو تا سال 1404 بوده و تنها زمینه تضعیف قدرت انتخاب خریداران و کاهش سطحی کیفی محصولات تولید داخل را فراهم میآورد.