چگونه غذاهای سالم به غذاهای ناسالم تبدیل می‌شوند؟ (۱)

امروزه، معنی ایمنی مواد غذایی بیش از یک معنای ساده تاریخ انقضا است.

چگونه غذاهای سالم به غذاهای ناسالم تبدیل می‌شوند؟ (1)

ایمنی مواد غذایی

امروزه، معنی ایمنی مواد غذایی بیش از یک معنای ساده تاریخ انقضا است. از آنجا که مشکلات بهداشتی عمده‌ای در عرضه مواد غذایی در کشورهای جهان وجود دارد، در اینجا به برخی نکات که برای حفاظت از سلامت خود و خانواده‌تان باید به آن دقت کنید، اشاره خواهیم کرد.

اشلی آرمسترانگ که در حومه شهر ایندیاناپولیس زندگی می‌کند، دچار بیماری مزمن کلیه است. بدین معنی که کلیه او به خوبی نمی‌تواند مواد زائد را از بدن او دفع کند و علاوه بر اینکه برای انجام فعالیت‌های روزانه خود با مشکل مواجه است، به لحاظ رژیم غذایی نیز به شدت تحت محدودیت است و هر غذایی را نمی‌تواند بخورد. مشکل اشلی کاملاً جدی است به گونه‌ای که مجبور است پیوند کلیه انجام دهد و فعلاً باید از بارداری پیشگیری کند و مشکل او از زمانی آغاز شد که یک اسفناج آلوده و ناسالم را به همراه کوفته میل کرد.

ایمنی مواد غذایی از مشکلات پیچیده دنیای مدرن امروزی است. در سال‌های قبل که اغلب مواد غذایی سالم و کاملاً طبیعی بودند، فقط با خواندن تاریخ انقضای روی محصول می‌توانستیم از سلامت آن ماده مطمئن شویم، ولی امروزه با روند رو به رشد تولیدات و مواد غذایی فرآوری شده و آماده این مشکل به یک مسأله جدی تبدیل شده است.

چگونه غذاهای سالم به غذاهای ناسالم تبدیل می‌شوند؟

کارشناسان ایمن مواد غذایی می‌گویند، آلودگی باکتریایی یکی از اثرات ناخواسته تولیدات انبوه است که به طور فزاینده‌ای فناوری شیمیایی رو به گسترش است. امروزه مصرف‌کنندگان مواد غذایی درمعرض خطرات و باکتری‌ها قرار دارند و علاوه بر باکتری‌ها غذاها هورمونی شده‌اند و باید نگران آنتی‌بیوتیک موجود در انواع گوشت‌ها نیز بود.

علاوه بر سموم شیمیایی و کشاورزی، محصولات به لحاظ ژنتیکی نیز اصلاح می‌شوند و همین امر موجب افزایش آلودگی مواد غذایی می‌گردد. حتی ماهی که مصرف می‌کنیم می‌تواند حاوی بقایای آنتی‌بیوتیک‌ها و آلاینده‌های مضر باشد. گاهی محصولات بسته‌بندی و فرآوری شده ارزان‌قیمت، در اصل شامل هزینه‌‌های پنهان هستند و ما را به لحاظ سلامتی با خطر مواجه می‌کنند.

به گفته بیل مارلر، مدیر شرکت حقوقی کلارک در سیاتل بهترین غذاها، غذاهایی هستند که مواد آنها به صورت طبیعی خریداری و در خانه آماده شوند. اگر همچنان برای تولید انبوه به کشاورزی کم‌هزینه متوسل بشویم، باید عواقب آن را نیز درک کنیم، بزرگ‌ترین تهدیدات مربوط به غذاهای ناامن عبارتند از:

خطر اول: بیماری‌های منتقله از غذا

براساس مطالعات انجام شده بیماری‌های منتقله از غذا در حال افزایش است. پاتوژن‌هایی مانند استرشیا کلی، سالمونلا، کمپیلوباکتر و لیستریا، هر ساله دست‌کم 76 میلیون نفر را بیجاره کرده و موجب مرگ 5000 نفر و صرف هزینه‌ای بالغ بر 150 میلیارد دلار می‌شوند.

در اگوست سال گذشته بیش از 550 میلیون تخم‌مرغ در ایالت متحده جمع‌آوری شد؛ چرا که آلوده بودند و آلودگی سالمونلای موجود در آنها بیش از 1000 نفر را بیچاره کرده بود. در دو دهه گذشته بیش از 100 میلیون پوند از محصولات گوشتگاو به دلیل آلودگی استرشیا که از بازار جمع‌آوری شد.

بیلی مارلر توصیه می‌کند که اگر واقعاً می‌خواهید از خود و خانواده‌تان در برابر بیماری‌های منتقله از غذا محافظت کنید، در درجه اول، از تولیدکنندگان کوچک و محلی خریداری کنید؛ مانند مزرعه‌های کوچک که در نزدیکی محل زندگی‌تان وجود دارد. همبرگری که از گوشت یک گاو محلی تهیه شود، کمتر از همبرگرهای کارخانه‌های تولیدکننده در معرض آلودگی قرار دارد، زیرا همبرگرهای صنعتی گاه از ترکیب گوشت چندین گاو تهیه می‌شوند.

ساندرا مدیر مبارزات انتخاباتی مواد غذایی ایمن در مرکز خیریه پیوتر می‌گوید، برای اطمینان از محصولات سوپرمارکتی، FOA باید قوانین سخت‌تری وضع کند و بازرسان همواره بر سلامت مواد غذایی و حفظ سوابق تولیدکنندگان نظارت کنند.

خطر 2: هورمون و آنتی‌بیوتیک

ترکیبات هورمونی به طور معمول بیش از چهار دهه است که در تولیدات گوشت گاو آمریکا استفاده می‌شوند و تولیدکندگان همواره با FDA و USDA در تضاد هستند و اعتقاد دارند که هورمون‌های موجود در همبرگر و استیک‌های تولیدی آنان کم هستند و هیچ خطری برای سلامتی ندارند.

برخی از همبرگر‌های گوشت‌های گاو 80 درصد در ایالات متحده دارای ترکیبی از 6 هورمون مختلف هستند، تولیدکنندگان با تزریق این هورمون‌ها به گاوها با صرف هزینه کمتر و دادن خوراک کمتر به گاوها می‌توانند گوشت زیادتر و با سرعت بیشتر تولید کنند. پژوهش‌های نشان می‌دهند که مصرف این هورمون‌ها حتی در مقادیر کم اثرات سوء پیشگیری بر روی نوزادان و کودکان جوان دارد.

دکتر دیوید والینگا، عضو انجمن بهداشت عمومی آمریکا (APHA) می‌گوید، سیستم غدد درون‌ریز بدن به گونه‌ای فعالیت می‌کند که از هیچ عملکردی در بدن جدا نیست. قرار گرفتن در معرض هورمون‌های مصنوعی (بخصوص در سنین پایین)، در حالی که بدن هنوز در حال رشد و فعالیت است، می‌تواند مشکلات قابلتوجهی در آینده ایجاد کند. مشکلاتی از جمله افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه و پروستات، شروع زود هنگام بلوغ و ابتلا به ناباروری در نوامبر سال 2009، با صدور بیانیه‌ای، استفاده از هورمون‌های مصنوعی در تولید مواد غذایی ممنوع شد، چرا که در هورمون‌های طبیعی بشر اختلال ایجاد می‌کرد. این هورمون‌ها حتی می‌توانند در ژن‌ها تغییراتی ایجاد کنند و این تغییرات در سلول‌ها نیز اختلال ایجاد می‌کند.

در مطالعه‌ای در سال 2007 آمده است که مردانی که مادران آنها در دوران بارداری مقادیر قابل توجهی گوشت گاو خورده‌اند (بیش از هفت وعده در هفته) با مشکل تعداد کم اسپرم مواجه هستند. اگرچه گوشت مرغ و خوک حاوی هورمون‌ نیست، ولی برای جلوگیری از ابتلای آنها به بیماری‌ها و رشد سریع‌تر، به آنها آنتی‌بیوتیک تزریق می‌شود.

به همین دلیل است که در روش سنتی معمولاً چندین سال طول می‌کشید تا جوجه‌ها به مرغ تبدیل شوند، ولی در روش تولید امروزی آنها فقط در مدت دو ماه، برای کشتار فرستاده می‌شوند. استفاده تهاجمی از آنتی‌بیوتیک‌ها در این حیوانات موجب می‌شود که عفونت‌های انسانی از قبیل مقاومت به استاف اورئوس (MRSA) شیوع پیدا کند که به درمان آنتی‌بیوتیک‌ها پاسخ نمی‌دهد. بنابراین محصولاتی را خریداری کنید که حاوی برچسب آلی و بدون هورمون و آنتی‌بیوتیک باشند.

برای خواندن بخش دوم - چگونه غذاهای سالم به غذاهای ناسالم تبدیل می‌شوند؟ - اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان