تسلا که بعد از تقریباً 13 سال اسم خود را به شرکت تسلا موتورز تغییر داده است، در آستانهی تحقق وعدهی افزایش تولید خود با معرفی دو مدل جدید، طی دو سال آینده است.
تسلا علاوه بر خودروی کامپکت Model 3، قصد دارد از یک کراساوور کامپکت بر اساس یک پلتفرم مشابه نیز رونمایی کند. این خودرو که طبق گفتهها Model Y نام خواهد داشت، شبیه به Model 3 و نسبت به مدلهای کنونی تسلا بهمراتب مقرونبهصرفهتر است.
قیمت اولیهی تسلا 3 در حدود 37 هزار دلار خواهد بود و انتظار میرود Model Y نسبت به آن کمی گرانتر باشد. بااینحال، ایلان ماسک، مؤسس تسلا، تصور میکند که قیمت خودروهای جدید تسلا بیشتر و در حدود 34 هزار دلار برای Model 3 و احتمالاً 37 هزار دلار برای Model Y باشد؛ زیرا خریداران، علاقهمند به افزودن آپشنهای گرانقیمت به خودروهای خود خواهند بود.
درحالیکه خودروی کامپکت Model Y میتواند به پرفروشترین محصول تسلا تبدیل شود (سال گذشته حدود 7 میلیون دستگاه کراساوور از هر نوع در بازار آمریکا به فروش رسید)، ماسک اخیراً در توییتی اعلام کرده است که خودروی Model 3 بالاترین اولویت را در این گروه خودروسازی دارد.
به نظر نمیرسد تسلا Model Y تا سال آینده رونمایی شود. هنوز جزئیات اندکی در مورد این مدل به بیرون درز کرده است؛ اما به نظر میرسد این خودرو دارای درهای خفاشیشکل عقب بهمانند شاسیبلند Model X این شرکت باشد.
تسلا Model Y همچنین دارای معماری الکتریکی بهروز شدهای خواهد بود که به رانندگان آن اجازهی رانندگی کاملاً خودکار میدهد. خودروهای آیندهی تسلا مجهز به 8 دوربین برای داشتن یک دید 360 درجهای در اطراف خودرو و همچنین 12 حسگر اولتراسونیک و یک رادار جلوی جدید هستند که در بدترین شرایط هم کار میکند. سیستمهای راداری کنونی ممکن است در اثر باران و مه شدید از کار بیفتند.
ماسک همچنین گفته است این معماری الکتریکی جدید مجهز به کامپیوتری است که نسبت به مدلهای قبلی تسلا 40 برابر قدرتمندتر است. افزودن فناوری رانندگی خودران به مدلهای 3 و Y چیزی در حدود 8 هزار و 500 دلار خرج روی دست خریداران میگذارد؛ با این حال حتی ممکن است قوانین محلی مانع از استفادهی رانندگان از این فناوریهای خودران شوند.
چالش دیگر برای خودروهای تسلا 3 و Y برقراری توازن در کاهش قیمت باتریها و افزایش مسافت قابل پیمایش معقول با آنها است. باتری تسلا Model 3 ممکن است با ظرفیت زیر 60 کیلووات ساعت، قیمت پایینتری داشته باشد؛ اما همچنان باید بتواند حداقل مسافت 370 کیلومتر را طی کند. باتری بزرگتر مدل Y نیز توانایی پیمودن همین مسافت البته با اندکی افزایش قیمت را دارد.
تسلا در رقابت با زمان برای دستیابی به سطحی از تولید است که بتواند این عملیات هزینهبر را به موفقیت تبدیل کند. تسلا از سال 2010 تاکنون در این زمینه در حدود 2 میلیارد دلار سرمایهگذاری کرده است. سرمایهگذاریهای تسلا شامل ساخت کارخانهی تولید باتری گیگافکتوری و تلاش برای افزایش تولید خودرو و رساندن آن به رقم 500 هزار دستگاه در سال میشود.
تسلا در سال گذشته حدود 76 هزار دستگاه خودرو به بازار تحویل داده است؛ اما این کمپانی مدعی است که تا نیمهی دوم سال 2016، توانایی تولید 2 هزار خودرو در هفته داشته است. با وجود 400 هزار دستگاه پیشخرید برای خودروی Model 3، تسلا به دنبال پشت سر گذاشتن رقیب خود، بی ام و سری 3، با فروش 100 هزار دستگاه بیشتر تا قبل از پایان امسال است. ایلان ماسک پیشبینی میکند که تسلا باید تا سال 2019 قادر به تولید 500 هزار دستگاه در هرسال باشد.
طرحهای ماسک برای توسعه، محدودیت تواناییهای تأمینکنندگان تسلا و کارخانهی او در فریمونت کالیفرنیا را به آزمایش میگذارد؛ اما دستیابی به رقم نیم میلیون دستگاه خودرو در سال، در نهایت میتواند این خودروساز را به سوددهی و تضمین بقای خود در بلندمدت برساند.