علائم سندرم پیش از قاعدگی (۱)

غذاهای دارای نمایه گلیسمی پایین مانند جو، در مدت زمان طولانی‌تری هضم می‌شوند و انرژی را برای بدن تأمین می‌نمایند.

علائم سندرم پیش از قاعدگی (1)

 تحریریه دنیای تغذیه

سندرم پیش از قاعدگی

سندرم پیش از قاعدگی (PMS)، مجموعه‌ای از علائم است که حدود 80 درصد از زنان در سنین قاعدگی از آن رنج می‌برند. این علائم که معمولاً در دوران نیمه دوم سیکل قاعدگی رخ می‌دهند، ممکن است شامل اضطراب، افسردگی، تحریک‌پذیری، نفخ شکمی، خستگی، احتباس آب و ولع شدید به خوردن باشند. اگرچه هنوز علت دقیق PMS مشخص نشده، اما ممکن است که هورمون‌ها نقش مهمی در بروز آن داشته باشند.

اگرچه مداخلات دارویی در درمان بسیاری از علل PMS به کار می‌روند، اما ایجاد تغییراتی در شیوه زندگی و یا رژیم غذایی ممکن است در بسیاری از موارد به تخفیف علائم کمک کند. بعضی از تحقیقات نشان داده‌اند که ورزش‌های رایج ایروبیک (از قبیل دویدن و دوچرخه‌سواری) می‌توانند در کاهش بروز علائم مؤثر باشند. همچنین زنان مستعد PMS باید سعی کنند استراحت و خواب کافی داشته باشند.

8 ماده غذایی مفید برای بهبود علائم سندرم پیش از قاعدگی

تخمه آفتابگردان

این دانه‌ها با دارا بودن مواد مغذی ضد PMS از قبیل فیبر، منیزیم، روی و پریدوکسین (ویتامین B6) می‌توانند برای زنانی که از سندرم پیش از قاعدگی رنج می‌برند مفید باشند. مطالعات نشان داده‌اند که ویتامین B6 در کاهش بسیاری از علائم PMS از قبیل اضطراب و افسردگی مؤثر است.

این اثر ویتامین B6 ممکن است به نقش آن در سنتز نوروترانسمیتر دوپامین مرتبط باشد. روی و منیزیم هم از مواد مغذی مهم ضد PMS می‌باشند. فقط در مصرف این دانه‌ها اعتدال را رعایت نمایید، زیرا تخمه‌های آفتابگردان نیز مانند سایر دانه‌ها دارای کالری بالایی می‌باشند.

کلم

این سبزی برگ سبز از نظر ویتامین‌ها و مواد معدنی از قبیل کلسیم غنی می‌باشد که برای زنان مبتلا به PMS مفید است. شما می‌توانید برگ‌های جوان‌تر کلم را به صورت خام مثلاً در سالاد مصرف نمایید. همچنین می‌توانید از آن در تهیه غذاهای خوش‌طعم استفاده کنید. در صورت امکان، کلم‌های ارگانیک را خریداری نمایید.

جو

جو دارای نمایه گلیسمی پایین‌تری به نسبت سایر غلات متداول مصرفی می‌باشد. غذاهایی که نمایه گلیسمی بالایی دارند، سریعاً در بدن تجزیه می‌شوند و نوسانات سریعی را در قند خون ایجاد می‌کنند که این امر می‌تواند در زنان منجر به بروز علائم سندرم پیش از قاعدگی از قبیل نوسانات خلقی و تمایل شدید به خوردن غذا شود.

این در حالی است که غذاهای دارای نمایه گلیسمی پایین مانند جو، در مدت زمان طولانی‌تری هضم می‌شوند و انرژی را برای بدن تأمین می‌نمایند.

جوانه گندم

جوانه گندم، ماده غذایی مفیدی است که زنان مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی می‌توانند آن را در برنامه غذایی خود بگنجانند، زیرا جوانه گندم یک منبع عالی از ویتامین‌های گروه B و روی است. بعلاوه این ماده غذایی غنی از منیزیم می‌باشد که در کنترل تغییرات خلقی وابسته به PMS مؤثر است...

برای خواندن بخش دوم- علائم سندرم پیش از قاعدگی- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر