تغذیه سالم در مسافرت های نوروزی (۲)

حتما در طول سفر صبحانه مصرف کنید تا به علت کاهش قند خون دچار بیحالی، کم‌تحرکی، عصبانیت و خستگی زودرس بویژه در هنگام رانندگی نشوید.

تغذیه سالم در مسافرت های نوروزی (2)

 

اگر نمی‌توانید و امکانات ضد عفونی کردن آنها در طول سفر فراهم نیست، از مصرف آنها صرف نظر نمایید.

نکته 3: در مسافرت، آب سالم همراه خود داشته باشید

آب‌های آشامیدنی در بین راه‌ها و سایر اماکن خارج از شهر ممکن است غیر بهداشتی و کلرزده باشند. به همراه داشتن آب آشامیدنی در ظروف بسته‌بندی شده و بهداشتی (آب معدنی) از توصیه‌های مناسب است.

 نکته 4: مراقب مسمومیت‌های غذایی باشید

 قسمت اعظم مسمومیت‌های غذایی (دل پیچه، سوء هاضمه و اسهال از عوارض آن است) ناشی از انتقال دو میکروب اشرشیاکولی و استافیلوکوک است که از دست آلوده به آب و غذا منتقل می‌شود. به علت عدم وجود صابون در همه اماکن و سرویس‌های بهداشتی بین راه توصیه می‌شود از صابون‌های مایع تیوبی قبل از مسافرت تهیه و به همراه داشته باشید.

 از مصرف کنسروهای ضربه خورده، زنگ زده و سوراخ شده در طول سفر خودداری کنید و قبل از مصرف کنسرو آن را به مدت 20 دقیقه بجوشانید.

 در طول سفر از مصرف خامه، شیر، پنیر، سرشیر، ماست و کشک محلی خودداری کنید و به جای آنها از نوع حرارت دیده و پاستوریزه و در مورد شیر حتما از نوع استریل آن استفاده نمایید. برای اطمینان، کشک را به مدت 20 دقیقه قبل از مصرف حرارت دهید. مصرف ماست و دوغ کم نمک و پاستوریزه در هضم و خنثی نمودن آلودگی‌های احتمالی به بدن کمک می‌کند.

نکته 5: خوراکی‌های ناسالم وسیله‌ای برای داشتن سفرهای شاد نیست

 قبل از صرف وعده اصلی غذا از افراط در مصرف شیرینی‌ها، شکلات و گز، نوشابه‌ها، پفک و چیپس و سایر تنقلات خودداری نمایید و از آنها به عنوان وسایلی برای شاد کردن سفر استفاده نکنید، زیرا بدخوری و پرخوری ممکن است باعث ایجاد نفخ، ترش کردن، اسهال، اختلالات گوارشی از یک طرف و ایجاد سیری کاذب در کودکان و چاقی در بزرگسالان شود.

یک مشت آجیل در عین حال که از نظر تغذیه‌ای ارزشمند است، حدود 700 کیلوکالری دارد. توجه داشته باشید که کم کردن وزن بسیار مشکل‌تر از افزایش آن است.

حتما در طول سفر صبحانه مصرف کنید تا به علت کاهش قند خون دچار بیحالی، کم‌تحرکی، عصبانیت و خستگی زودرس بویژه در هنگام رانندگی نشوید.

از مواد شاداب کننده سفر می‌توان از ویتامین C نام برد که در خانواده مرکبات، کیوی و گوجه‌فرنگی فراوان است.

یادآوری: در طول مسافرت مادران شیرده سعی در کاهش رساندن این غذای حیاتی و ایمنی بخش به نوزاد خود نکنند. زیرا شیر مادر هیچ جایگزین مشابهی ندارد. همچنین اگر در طول سفر در بین همراهان شما، سالمند و یا بیمار وجود دارد توصیه‌های رژیم درمانی خود را فراموش نکنند.

 

برای خواندن بخش اول- تغذیه سالم در مسافرت‌های نوروزی- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر