ماهان شبکه ایرانیان

آسیب شناسی دزدی در کودکان (۱)

برخی کودکان از دزدی به عنوان ابزاری برای گریه کردن و فریاد زدن استفاده می‌کنند! این کودکان از نظر فیزیکی و روحی مورد سوء استفاده هستند.

آسیب شناسی دزدی در کودکان (1)

تحریریه زندگی آنلانین- گروه دنیای سلامت

 

فرزند شما بموقع درس‌هایش را می‌خواند، تکالیفش را انجام می‌دهد، بعد از خوردن غذا، میز را جمع می‌‌کند و حتی در انجام برخی کارهای خانه به شما کمک می‌کند.

آیا ممکن است چنین کودکی دزدی کند؟

قبل از هر عکس‌العملی بهتر است کمی راجع به دزدی کودکان و کمک به آنها بدانیم. کودکان- در هر مقطع سنی- به چند دلیل دچار وسوسه دزدی کردن می‌شوند:

 کودکانی کم‌سن چیزهایی را که می‌خواهند داشته باشند برمی‌دارند؛ بدون آنکه بفهمند آن چیز چه ارزش‌ مادی دارد و این کار غلط است.

 کودکان تقریبا در سنین مدرسه، کم‌کم می‌فهمند که نباید چیزهایی را که بابت آنها مبلغی پرداخت نکرده‌اند، بردارند؛ ولی ممکن است باز هم چنین کاری را انجام دهند، زیرا در این سنین به اندازه کافی روی خودشان کنترل ندارند.

 کودکان در مرحله قبل از نوجوانی می‌دانند که نباید دزدی کنند، ولی این کار را به خاطر هیجانش انجام می‌دهند و ممکن است از دوستان خود نیز تقلید کنند. برخی از کودکان در این سنین سرکش و یاغی می‌شوند و فکر می‌کنند می‌توانند هر کاری را که دوست دارند، انجام دهند.

 برای دزدی کردن کودکان دلایل دیگری نیز می‌توان یافت که مبحث پیچیده‌تری است، ولی مهم‌ترین عوامل را می‌توان به همین سه مورد خلاصه کرد. برخی از کودکان به هنگام خشونت زیاد برای جلب توجه دیگران این کار را می‌کنند. رفتارهای آنها نشان‌دهنده میزان استرسی است که از جانب خانه، مدرسه و دوستان‌شان به آنها تحمیل می‌شود.

برخی کودکان از دزدی به عنوان ابزاری برای گریه کردن و فریاد زدن استفاده می‌کنند! این کودکان از نظر فیزیکی و روحی مورد سوء استفاده هستند. برخی دیگر نیز دزدی می‌کنند چون نمی‌توانند پول مورد نیاز را برای خرید چیزهایی که دوست دارند، پرداخت کنند. به هر حال، علت دزدی کودکان هرچه که باشد، خانواده‌ها باید آن را ریشه‌یابی کنند.

مثال

کودکی به خانه می‌آید و پدر و مادرش متوجه یک دستبند در دستش می‌شوند (حالا یا آن را از کسی گرفته و یا دزدیده است). پدر و مادر از کودک‌شان سؤال می‌کنند که دستبند را از کجا آورده و بعد از آنکه متوجه می‌شوند آن را بدون اجازه برداشته است به او می‌گویند: «اگر کسی یکی از وسایل تو را بدون اجازه بردارد، تو ناراحت نمی‌شوی؟» به این ترتیب بعد از فهماندن موضوع به کودک، او را تشویق می‌کنند که به صاحب اصلی دستبند زنگ بزند و از او معذرت‌خواهی کند و قول بدهد که بلافاصله دستبند را برگرداند.

در مورد دزدی نوجوانان، رفتار والدین و نحوه برخوردشان باید کمی جدی‌تر باشد؛ به نحوی که او از این کار احساس شرمندگی و خجالت کند و درسی بگیرد که دیگر هرگز آن را تکرار نکند.  تنبیه کردن (خصوصا تنبیه فیزیکی) توصیه نمی‌شود، زیرا خشم کودک را تحریک می‌کند و او به سمت رفتارهای بدتر می‌رود.

اگر این اتفاق برای اولین بار پیش آمده باشد، معمولا برگرداندن وسیله مورد نظر (سرقت شده) کافی است، ولی در مورد کسی که این کار را دوباره تکرار می‌کند، نمی‌توان تا این اندازه نرمی نشان داد. کودکان در هر سنی باید بدانند که سرقت از مغازه فقط به معنی برداشتن یک چیز از آنجا نیست، بلکه این کار یعنی برداشتن پول کسی که برای آن زحمت کشیده است.

دزدی از مغازه نوعی جنایت و عواقب آن بسیار جدی‌تر از تنبیه شدن و یا ناراحتی دیگران است. افراد به خاطر دزدی بازداشت می‌شوند و حتی به زندان هم می‌افتند. وقتی که کودکی از پدر و مادرش پول می‌دزدد، به شیوه‌های مختلف می‌تواند آن را برگرداند؛ مثلا برای مدتی کارهای خانه را انجام دهد. پدر و مادر نباید در چنین مواقعی او را با پولی که دزدیده تنها بگذارند تا خودش متوجه اشتباهش شود. طعم به دست آوردن آن پول آنقدر برای او خوشایند است که در تنهایی و بدون راهنمایی دیگران متوجه کار اشتباهش نمی‌شود.

چه باید کرد؟

وقتی والدین کودک در حین سرقت مچ او را می‌گیرند، چه واکنشی باید داشته باشند؟

واکنش پدر و مادر بسته به اینکه کودک‌شان این کار را برای نخستین بار انجام می‌دهد یا قبلا هم این اتفاق افتاده است، فرق می‌کند. در مورد کودکان کم‌سن، پدر و مادر باید تلاش کنند تا به کودک‌شان بیاموزند «دزدی کردن کار غلطی است» و وقتی کسی وسایل دیگری را بدون اجازه‌اش برمی‌دارد، او ناراحت می‌شود...

برای خواندن بخش دوم- آسیب شناسی دزدی در کودکان- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان