هویج همیشه نارنجی نیست

آب هویج همچنین دارای مقادیر زیادی ویتامین C است. یک لیوان آب هویج، ۳۵ درصدویتامین C مورد نیاز در روز را تامین می‌کند

هویج همیشه نارنجی نیست

 تحریریه ماهنامه دنیای تغذیه

انواع هویج

هویج نارنجی: شامل بتاکاروتن، آلفا کاروتن که هر دو در رنگدانه نارنجی این گیاه وجود دارند دارای درصد بالایی از پیش ساز ویتامین A می‌‌باشد که برای سلامتی چشم مفید است. این نوع هویج بیشتر در اروپا و کشورهای آسیای شرقی وجود ‌دارد.

هویج زرد: شامل گرانتوفیل است (رنگدانه‌ای شبیه بتاکاروتن) و به بینایی چشم کمک و از سرطان جلوگیری می‌کند این نوع ‌بیشتر در کشورهای ‌آسیایی ‌یافت‌ می‌شود.

هویج قرمز: شامل لیکوپن (نوعی کاروتنوئید) این رنگدانه در گوجه فرنگی و هندوانه هم یافت می‌‌شود. لیکوپن از بیماری‌‌های قلبی و انواع سرطان مثل سرطان پروستات جلوگیری می‌‌کند. این نوع هویج بیشتر در هند و چین یافت می‌‌شود.

هویج بنفش: (معمولا وسط این هویج نارنجی است) که دارای انواع مختلف رنگدانه‌‌ها می‌‌باشد. مثل آنتوسیانین که یکی از قوی ترین آنتی اکسیدان‌‌ها است و رادیکال‌‌های آزاد موجود در بدن را دفع می‌‌کند. آنتوسیانین با کند کردن جریان لخته شدن خون از بیماری‌‌های قلبی پیشگیری کرده و همچنین رادیکال‌‌های آزاد را جذب می‌کند. این ‌نوع ‌هویج‌ در ‌ترکیه ‌و ‌خاور‌دور ‌وجود ‌دارد.

مواد مغذی موجود در هویج

ویتامین C

آب هویج همچنین دارای مقادیر زیادی ویتامین C است. یک لیوان آب هویج، 35 درصدویتامین C مورد نیاز در روز را تامین می‌کند.ویتامین C دارای نقشهای متعددی در بدن است، از جمله برای ساخت کلاژن (نوعی پروتئین غیرمحلول) در غشاهای موکوسی، پوست، استخوان‌ها و دندانها ضروری است. همچنین یک آنتی اکسیدان قوی است.

نوشیدن مخلوط آب هویج با آب توت فرنگی یا پرتقال یا لیمو یا کیوی، تمام ویتامین Cمورد نیاز روزانه شما را تامین می‌کند، بدون اینکه نیاز به دریافت مکمل ویتامینی داشته باشید.

پتاسیم

آب هویج، مقادیر خوبی از پتاسیم را دارد. یک لیوان آب هویج، 10 درصد نیاز روزانه بدن به پتاسیم را تامین می‌کند. پتاسیم برای حفظ تعادل الکترولیت‌ها و سطح مایعات در سلولهای بدن لازم است. همچنین در انقباض ماهیچه‌‌ها و انتقال پیام بین سلولهای عصبی نقش دارد.

کمبود پتاسیم در بدن، اثرات بدی به همراه دارد، مانند هیپوکالمی، آکنه (جوش)، گرفتگی عضلات، خشکی پوست و افزایش کلسترول خون.نوشیدن مخلوط آب هویج با آب کرفس یا شلغم، مقادیر زیادی پتاسیم را به بدن شما می‌رساند.البته باید توجه داشت، کسانی که مبتلا به بیماریهای کلیوی هستند، باید از مصرف مقادیر زیاد پتاسیم خودداری کنند، زیرا برای کلیه‌‌هایشان مضر است‌.

کلسیم

یک لیوان آب هویج تا 6 درصد نیاز روزانه به کلسیم را تامین می‌‌کند.دریافت مقادیر کافی کلسیم در برنامه غذایی روزانه، خیلی مهم است. رشد و ساخت استخوانها و دندانها در بدن وابسته به کلسیم است، خصوصا رشد بدن در بچه‌‌ها.ویتامین D نیز برای جذب کلسیم لازم است.

کلسیم نیز همانند پتاسیم، برای انتقال پیامهای عصبی، حرکت و انقباض عضلانی لازم است.مخلوط آب هویج با آب بروکلی یک منبع خوب کلسیم به شمار می‌رود.همچنین مخلوط کردن آب هویج با ماست، یک دسر مطلوب غنی از کلسیم را به وجود می‌‌آورد. یک فنجان آب هویج مقدار 127 میلی‌گرم کلسیم در خود دارد، که تقریباً  8 الی 12 درصد نیاز کلسیم بدن را تامین می‌کند.

بتاکاروتن

هویج سرشار از این آنتی‌اکسیدان قوی است که در بدن تبدیل به ویتامین Aمی‌شود و برای سلامت پوست تاثیر فوق العاده‌ای دارد.

فیتونوترینتها

در میان فیتوکمیکال‌های مفیدی که درهویج موجود است فیتونوترینتی موسوم به فالکارینول وجود دارد که می‌‌تواند خطر بروز سرطان روده را کاهش داده وسیستم ایمنی را تقویت کند.

کربوهیدرات

هویج در جدول اندیس گلیسمی در طبقه پایین قرار دارد. به این دلیل که زمان هضم و جذب قند آن طولانی می‌باشد. اندیس هویج از 16 الی 60 متغیر است، کمترین میزان قند در هویج را هویج خام دارا است هویج پخته مقدار متوسط قند و پوره هویج حداکثر میزان قند را دارد.

فیبرها

پکتین یکی از منابع اصلی فیبر در هویج می‌باشد (فیبر قابل حل) فیبرهای قابل حل می‌توانند به راحتی قندخون را پایین آورند زیرا به کندی هضم شده و شکر و نشاسته را بتدریج وارد خون می‌کنند. فیبر هویج می‌تواند مانع بالا رفتن کلسترول خون نیز بشود.

لوتئین

یک آنتی‌اکسیدان بسیار قوی که در هویج زرد و نارنجی یافت می‌شود و برای سلامت چشم بسیار مفید است.

لیکوپن

 تمام میوه و سبزیجاتی که به رنگ قرمز شفاف و یا بنفش می‌باشند دارای این آنتی آکسیدانت قوی می‌باشند. که شامل هویج قرمز و بنفش نیز می‌شود. لیکوپن عامل جلوگیری از سرطان و همچنین بیماریهای قلبی می‌باشد.

پولیتیلن

ماده‌ای در هویج که براساس بررسی جدید، عامل جلوگیری از سرطان خون و سلول‌های سرطانی می‌باشد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان