به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، شورای اقتصاد جزئیات طرح جایگزینی و نوسازی ناوگان حمل و نقل درون شهری و برون شهری را مصوب کرد.
براین اساس محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه در نامهای به وزارت صنعت، معدن و تجارت مصوبات این بخش را اعلام کرد.
در این نامه آمده است، اعضای شورای اقتصاد عضو هیات وزیران در جلسه مورخ 1396/12/27 درخواست شماره 287581/ 60 مورخ 1396/12/23 وزارت صنعت، معدن و تجارت را درخصوص طرح جایگزینی و نوسازی ناوگان حمل و نقل درون شهری و برون شهری را به استناد ماده (12) قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر و ارتقا نظام مالی کشور- 1394 و آییننامه اجرایی آن به شماره 67573/ ت 52099 هـ مورخ 1394/5/27 مورد بررسی و توجیه فنی،اقتصادی، مالی و زیست محیطی طرح، همچنین سقف تعهد دولت، زمانبندی اجرا و بازپرداخت اصل و فرع و دیگر هزینههای سرمایهگذاری طرح را در سقف 10 میلیارد و ششصد و شصت و شش میلیون (10.666.000.000) دلار با رعایت موارد زیر مورد تصویب قرار داد.
1- منابع حاصل از صرفهجویی سوخت به سرمایهگذاران عامل صرفهجویی ناوگان فرسوده در صورت برابر یا بیشتر بودن تعداد و مجموع ظرفیت کامیونتها، کامیونها و کشندههای اسقاط شده با تعداد و مجموع ظرفیت خودروهای جایگزین شده جدید (برای هر قرارداد منعقده) مشروط به آن که خودروهای فرسوده فوق با تایید سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، حداقل یک سال قبل از نوسازی در شبکه حمل و نقل عمومی فعال بوده باشند، براساس جدول ذیل مصوبه قابل پرداخت است.
2- منابع حاصل از صرفهجویی سوخت به سرمایهگذاران عامل صرفهجویی ناوگان فرسوده اتوبوس و مینیبوس با تایید سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای/ شهرداریهای ذیربط براساس جدول ذیل مصوبه قابل پرداخت خواهد بود.
3- ارزش صرفهجویی حاصل به ازاء هر کیلومتر پیمایش که از طریق سامانههای مربوطه اندازهگیری و اعلام میشود، طبق الگوی جدول پیوست و با لحاظ کردن کل پیمایش برای ناوگان جدید نوسازی شده توسط بخش غیردولتی که در سیستم حمل و نقل جادهای درون شهری و برون شهری مشغول به کار میشوند حداکثر 7 سال و حداکثر تا سقف کل جدول مذکور پرداخت میشود.
4- مکانیزم پرداخت منابع حاصل از صرفهجویی سوخت:
- پس از تحویل کامیون/ خودرو به خریدار، شرکت ملی نفت ایران مکلف ا ست در مقاطع شش ماهه پس از آن، بسته به نوع خودرو، در رسیدهای بازپرداخت، مبالغ ذکر شده در جدول پیوست را (معادل صرفهجویی سوخت حاصله) تا سقف کل مبلغ جدول مذکور، پس از تخصیص سازمان برنامه و بودجه کشور، از محل سرجمع درآمد حاصل از صادرات مجموع فرآوردههای نفتی (نفت گاز) یا کاهش واردات فرآوردههای نفتی، از طریق بانک مرکزی به حساب اعلامی از سوی خزانهداری کل کشور واریز کرده و به حساب بدهکار دولت منظور نماید و بر این اساس با خزانهداری کل کشور تسویه حساب کند.
5- سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای/ شهرداریها مکلفند ترتیبی اتخاذ نماید که معاینه فنی ادواری خودروهای جایگزین مطابق قوانین و مقررات انجام و گزارش مربوطه را به وزاتخانههای نفت، راه و شهرسازی و کشور اعلام نمایند.
6- آخرین سال پرداخت منابع ماده (12) در این مصوبه، سال 1406 و میزان تجمعی این منابع طی سالهای 1406- 1397 و سقف تعهد دولت حداکثر 10 میلیارد و ششصد و شصت و شش میلیون (10.666.000.000) دلار و یا معادل ریالی آن به نرخ رسمی اعلام توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.
7- ناوگان جدید میبایست دارای فنآوری روز بوده و به تایید وزارت نفت برسد.
8- شرکتهای تامین کننده ناوگان، موظفند براساس قانون حمایت از مصرف کنندگان خودرو، نسبت به ارائه خدمات پس از فروش و تامین قطعات اقدام نمایند.
9- انتقال بازپرداخت هر سال به سال بعد به دلایل عملیاتی بلامانع است، مشروط به آنکه از سال 1406 فراتر نرود.
10- وزارت نفت و سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای/ و شهرداریها موظفند، گزارش عملکرد طرح را در مقاطع زمانی سه ماهه به سازمان برنامه و بودجه کشور ارسال نمایند.
11- محاسبات میزان صرفهجویی در این مصوبه براساس قیمت نفت خام هر بشکه 60 دلار صورت گرفته است.
12- در اجرای این مصوبه رعایت قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تامین نیازهای کشور مصوب 1391/5/1 مجلس شورای اسلامی الزامی است.
13- هزینههای عمومی پایش و صحهگذاری (مدیریت طرح و سامانه) به میزان حداکثر نیم درصد سرمایهگذاری تامین میگردد و تامین هزینه اختصاصی پایش و صحهگذاری (ارتقای فناوری و پژوهش، اندازهگیری و صحهگذاری صرفهجویی) هر طرح به عهده سرمایهگذار عامل صرفهجویی میباشد که در سرمایهگذاری محاسبه خواهد شد.
14- بازپرداخت سرمایهگذاری انجام شده توسط دولت تضمین میشود.
15- تعداد و نوع ناوگان حمل و نقل عمومی، میزان برآورد صرفهجویی و حداکثر یارانه قابل اختصاص مطابق جدول ذیل مصوبه میباشد.
16- سرمایهگذار عامل صرفهجویی موظف است در قبال شمارهگذاری هر دستگاه خودرو جدید حداقل یک دستگاه خودروی فرسوده را مطابق مواد (1) و (2) از رده خارج نمایند.
17- بازپرداخت سرمایهگذاری در طرح که به منظور اصلاح الگوی مصرف حاملهای انرژی به اشخاص حقیقی و حقوقی صرفا از محل صرفهجویی در مصرف سوخت پرداخت میگردد، به عنوان پرداخت بلاعوض دولت بابت جبران سرمایهگذاری و یا یارانه صرفهجویی حاملهای انرژی محسوب گردیده و لذا از شمول قانون مالیات بر ارزش افزوده خارج و ماخذ محاسبه مالیات و عوارض ماده (14) قانون مالیات بر ارزش افزوده نخواهد بود.
18- رعایت مفاد مصوبه شماره 87610 مورخ 24/ 7/ 1395 ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در مورد «نظامنامه پیوست فناوری و توسعه توانمندیهای داخلی در قراردادهای بینالمللی و طرحهای مهم ملی» در اجرای این مصوبه الزامی است.
19- بازپرداخت تعهدات سرمایهگذاری این طرح از محل افزایش فروش (صادرات) فرآوردههای نفتی صرفهجویی
شده ناشی از اجرای طرح مذکور یا کاهش واردات فرآوردههای نفتی، در سقف پیشبینی شده در قوانین بودجه سنواتی و پس از ابلاغ سازمان برنامه و بودجه صورت میگیرد و ایفای تعهدات مذکور نبایستی منجر به کاهش منابع هدفمندی یارانهها (موضوع قانون هدفمند کردن یارانهها) مندرج در قوانین بودجههای سنواتی شود.
20- این مصوبه از تاریخ ابلاغ جایگزین مصوبات شماره 283861 مورخ 1394/10/2 طرح جایگزینی 65 هزار دستگاه کامیون و کشنده فرسوده بالای 10 تن تا سن بالاتر از 35 سال و شماره 283903 مورخ 1394/10/2 طرح جایگزینی 17 هزار اتوبوس فرسوده دیزلی با اتوبوسهای پایه گازسوز شورای اقتصاد و اصلاحات بعدی آنها میشود.
21- کلیه قراردادهای منعقده در قالب مصوبات مذکور در ماده (20) به قوت خود باقی بوده و دستگاه اجرایی آنها (وزارت نفت) مجاز است قراردادهای صادره در قالب مصوبات یاد شده را ظرف مدت 6 ماه از ابلاغ با این مصوبه تطبیق و اصلاح نماید.