فرادید؛ بازهم یک شاسیبلند دیگر؛ باز هم یک اتومبیل چینی و باز هم یک محصول موفق.
کراساوور کوچک تیگو 3X که در ایران با نام امویام ایکس22 شناخته میشود، محصولی است که در دو سال اخیر توانسته به تولید فزاینده خودروهای برند چری در ایران کمک شایانی نماید. ام وی ام X22 که ابعادی نزدیک به مدل هاچبک اچ315 هم دارد، در کلاس خود رقابت سخت و نفسگیری را با اتومبیلهای موفق دیگر که اغلب چینی و بعضا فرانسوی هستند رقم زده که همین عامل هم به افزایش سطح کیفی این سگمنت و رشد رضایت خریداران کمک شایان توجهی نموده است.
به گزارش فرادید، ام وی ام X22 که هماینک در 3تریم مختلف با نامهای دندهای EX اسپورت، اتوماتیک و اتوماتیک EX اسپورت به خریداران تحویل میشود، از ابتدای سال 95 وارد سبد شرکت مدیران خودرو شده و در سال 96 تیراژش را به دو برابر سال قبل افزایش داده است. این خودرو که در یک بازه قیمتی 70 تا 83 میلیون تومانی توسط بزرگترین تولیدکننده بخش خصوصی صنعت خودرو ایران تولید میشود، زیبایی، کارایی و ارزش خرید را با دایره مناسبی به مصرف کنندگان ارائه کرده و همین عامل نیز رمز موفقیتش در بازار خودرو ایران است. اینجا در یک گزارش مفصل هر آنچه بایستی درباره ام وی ام X22 بدانید را یکجا گرد آوردهایم به علاوه تجربه خریداران این محصول را هم پس از دو سال از ورود این هاچبک کراس چینی در بخشی از متن به شما ارائه میکنیم.
تاریخچه سازندهچری نام بزرگترین شرکت خودروسازی وابسته به بخش خصوصی در ایران است که اصالتی چینی داشته و روی توسعه برند خود در ایران از قبل همکاری با شرکت مدیران خودرو تمرکز بالایی دارد. شریک صنعت خودرو ایران، با تاسیس در سال 1997 یکی از جوانترین برندهای صنعت خودرو چین است که با داشتن بیش از 10 مدل در خط تولید و توسعه ده زیربرند مختلف اعم از تیگو، ای کیو، کیو کیو، ای سری، کوروس، ریچ، رلای، کری، آریزو و کوین مدتهاست اندیشههای بلندپروازانهای برای صادرات خودرو به اروپا و آمریکا دارد.
میزان فروش چری بهعنوان بزرگترین صادرکننده خودروهای سبک چینی، سالانه حدود یک میلیون دستگاه است ضمن اینکه ارزش برند چری طبق برخی برآوردها به واسطه داشتن زبان طراحی اختصاصی و نیز همکاری تنگاتنگ با گروه جگوار لندروور حدود 520میلیون دلار است. بزرگترین خودروساز بخش خصوصی ایران که توانسته در فضای انحصاری کشور حدود 8درصد از سهام بازار را به دست آورد به نظر حالا حالاها مهمان صنعت خودرو ایران است. این شرکت که هماینک 7 مدل مختلف خود را در ایران تولید میکند سالانه در کشور حدود 75 هزار دستگاه خودرو به فروش میرساند که حاصل یک دهه رشد فروش پیوسته است.
فروش جهانیکمپانی چینی چری اتومبیل که از سال 2003 به طور رسمی در بازار خودرو چین فعال است، در یک بازه زمانی 15 ساله چیزی نزدیک به 5.674 میلیون خودرو به مشتریانش در سرتاسر اقلیم پهناور چین تحویل داده و در بین ده خودروساز برتر بومی این کشور جایگاهی برجسته دارد. چری که سالانه به غیر از ایران در روسیه و برزیل هم مدل ایکس22 را به فروش میرساند، در کشورمان طرفداران نسبتا زیادی دارد.
چری ایکس22 نیز به عنوان یک خودرو چینی 65 تا75 میلیونی، سال گذشته بیش از 21 هزار دستگاه فروش داشت. این محصول شهری و کوچک در چین و باقی مناطق جهان هم حدود دو برابر ایران فروش داشته تا در مجموع سالانه این خودرو به تعداد بیش از 60 هزار دستگاه تولید شود. یکی از معضلاتی که پروسه تولید چری ایکس22 را در بازارهای نوظهور با مشکل مواجه کرد، شکسته شدن پدال این خودرو در حین یک آزمایش رانندگی در روسیه بود که باعث به وجود آمدن حواشی بسیاری برای کراساوور کوچک شرکت چری شد.
پایگاههای تولیدیشرکت چری علاوه بر تولید انبوه خودرو در ایران، برزیل و روسیه، در مصر، تایلند، ویتنام، لائوس، اروگوئه، عراق، ونزوئلا، مالزی و اندونزی هم به ساخت اتومبیل مشغول بوده و بازار نسبتا گستردهای در جهان دارد. چری ایکس22 به غیر از ایران در روسیه و برزیل هم طرفداران نسبتا زیادی دارد. این خودرو چینی که سال گذشته بیش از 21 هزار دستگاه فروش داشت، در چین و باقی مناطق جهان هم حدود دو برابر ایران فروش داشته تا در مجموع سالانه این خودرو به تعداد بیش از 60 هزار دستگاه تولید شود. یکی از معضلاتی که پروسه تولید چری ایکس22 را در بازارهای نوظهور با مشکل مواجه کرد، شکسته شدن پدال این خودرو در حین یک آزمایش رانندگی در روسیه بود که باعث به وجود آمدن حواشی بسیاری برای کراساوور کوچک شرکت چری شد. نمونه الکتریکی این خودرو در چین تولید شده و با کد چری تیگو 3 X – EV از فروش پایی رنج میبرد.
معرفی محصولام وی ام X22 محصولی است نسبتا مدرن در کلاس هاچبک کراسهای شهری کوچک که با طرح ظاهری نزدیک به فولکس تی-راک و فورد اکواسپورت توانسته اقبال مناسبی را برای خود در بازارهای کوچک و متوسط جهانی دست و پا کند. این اتومبیل که نخستین بار در سال 2015رونمایی و
در خلال نمایشگاه پکن 2016 معرفی شد اسامی متنوعی اعم از تیگو2، تیگو3X و... دارد، و در بخش فنی تشابهات بسیاری با هاچبک چری 315 دارد. نکته جالب درباره ام وی ام X22 این است که خودرو موفق چری در بخشهایی از بدنه امتداد همان طراحی سری 315اچ هاچبک را دارد ولی با اضافه کردن برخی الحاقات تزئینی، تدارک یک کابین مدرن و البته دمیدن عناصر اغراقآمیز به جای جای بدنه کمک کرده تا ام وی ام X22 محصولی جذاب در کلاس خود تبدیل گردد.
عرضه این خودرو در چند تریم و ارائه آن با رنگهای متنوع و جذاب موجب شده تا این محصول در مقایسه با رقبا به اتومبیلی دلخواه افراد مشکل پسند تبدیل گردد. این خودرو در بازار ایران با 4 رقیب موفق و سرسخت به نامهای رنو ساندرو استپ وی، لیفان X50، برلیانس C3 کراس و دانگفنگ H30 CROSS روبرو است که فعلا توانسته به خوبی از پس همه آنها برآید. از بین خودروهای وارداتی هم مدلی با نام گریت وال M4 در بازار حضوری نحیف دارد و هرگز نتوانسته در اندازه یک رقیب واقعی برای دیگر خودروهای این کلاس باشد.
طراحی بدنههوشمندی چری در طراحی X22 آنجا بوده که ضمن کاهش هزینههای تولید یک محصول کاملا جدید، اتومبیلی با ظاهر مدرن را در قاب یک خودرو نسبتا قدیمی گنجانده است. به لطف بدنه عضلانی
هاچبک 315H و تزریق یک فیسلیفت هوشمندانه، خودرو X22 توانسته یک گام نسبت به رقبا جلو باشد. استفاده از سبک طراحی فورد در بخش عقب خودرو و نیز بهرهگیری از اسلوب طراحی فولکس واگن در نمای جلو به همراه نصب بچهگلگیرهای مشکی، ریل سقفی، طراحی سپر جدید برای جلو و عقب، رینگهای بزرگ و متفاوت در کنار رکابهای مخصوص جانبی کمک کرده تا طراحی قدیمی بخش میانی ام وی ام X22 که از هاچبک 315H به عاریت گرفته شده چندان به چشم نیاید.
البته نباید از ایرادات طراحی ام وی ام X22 چشم پوشی کرد. کیفیت پایین قطعاتی که در این خودرو استفاده شده موجب میشود در کوتاه مدت مجبور به تعویض یا تغییر برخی از آنها شوید. جنس روکش مه شکن سپر جلو هم یک فاجعه تمام عیار است و در پایین سطح کیفی قرار دارد. قطعات ظاهرا کرومی نصب شده در جلو پنجره یا سایر بخش ها هم نه تنها همپای محصول روز دنیا نبوده که حتی با رقبای کرهای و چینی درجه دو هم قابل مقایسه نیست.
نمای داخلییکی از دلایل توفیق ام وی ام X22 در بازار ایران راحی داخلی ساده اما جذاب آن بوده که مورد توجه زنان، جوانان و افراد جویای یک خودرو متفاوت و مدرن است.
روح کلی حاکم بر اتاق ام وی ام X22 با دو ویژگی بارز یعنی مدرن بودن و اسپورت بودن طراحی شده است. استفاده از رنگهای تند مثل قرمز و نارنجی در رودریها، حاشیه و اطراف ورودیهای هوا، روکش صندلیها و تزئینات کنسول مرکزی باعث شده تا این خودرو بیش از هر زمانی محصولی در این کلاس شاداب به نظر برسد.
در عین حال سهولت دسترسی به ادوات مختلف در اتاق در کنار استفاده صحیح از صفحه لمسی و کلیدهای دوار موجب به حداقل رسیدن تعداد دکمهها و کلیدهای انالوگ در داشبورد شده و آشفتگی بصری را به حداقل رسانده است. طرح دوگانه روکش داشبورد هم با تلفیق خطوط زیگزاگ کنار یک پوشش براق و مشکی کمک کرده تا بازهم تفاوت بین ام وی ام X22 با رقبا بیشتر احساس شود.
ابعاد و گنجایشبا داشتن جای کافی برای 4سرنشین بزرگسال، سقف مرتفع برای افراد قدبلند و نیز یک صندوق بار که گنجایشی معادل 420 لیتر دارد، ام وی ام X22 محصولی به نسبت جادار در کلاس خود است که نسبت به رنو ساندرو استپوی در مرتبه بالاتری قرار دارد. طول، عرض و ارتفاع این خودرو معادل 4.2، 1.76 و 1.57 متر است در حالی که فاصله بین دو محور جلو و عقب خودرو به 2.55 متر میرسد.
بر این مبنا ام وی ام X22 در کلاس خود یکی از بزرگترین محصولات بوده و توانسته به مدد ابعاد بزرگتر، خریداران بیشتری را به سمت خود جذب کند. به غیر از فضای صندوق بار، با جمع کردن صندلیها میتوان حجم بارگیری را X22 افزایش داد در عین حال، چری در زیر داشبورد، داخل در و زیر کنسول میانی هم چندین محل مختلف برای قرار دادن وسایل کوچک پیشبینی کرده است.
وضعیت فنیسابقه سیستم فنی ام وی ام X22 به چری A13 که نخستین بار در نمایشگاه خودرو پکن در سال 2008 معرفی شد، برمیگردد. این خودرو دیفرانسیل جلو و موتور جلو که وزنی معادل 1215 تا 1245 کیلوگرم (بسته به نوع جعبه دنده) دارد، در زنجیره تامین خود از شرکتهای معتبری نظیر مگنتی مارلی، کنتیننتال، ادسکا، لوک، والئو، بوش، پی پی جی و هنکل کمک گرفته و توانسته مسئله ارتقا از یک هاچبک شهری به یک کراساوور ساب کامپکت را به شکل مناسبی حل کند.
در بخش تعلیق سیستم تعلیق، ام وی ام X22 علاوه بر فرمان برقی از مکفرسون با فنرهای پیچشی سود برده است. همچنین ام وی ام ایکس22 به یک پیشرانه 1.5 لیتری (1497 سی سی) 16 سوپاپه مجهز شده که حداکثر توان خروجی آن در دور موتور 6000rpm برابر با 105 اسب بخار بوده و نهایت گشتاور حاصل نیز معادل 135 نیوتنمتر است که در دور موتور 2750 در اختیار راننده قرار خواهد گرفت.
امکانات و ایمنیاز آپشنهای استاندارد X22 میتوان به کروز کنترل با قابلیت تنظیم از روی فرمان، تهویه مطبوع خودکار، شیشه بالابر برقی برای چهار در، تنظیم الکتریکی آینهها از داخل خودرو، تنظیم کاملا دستی صندلیهای جلو در 6 جهت، صندلیهای چرم با طرح مشکی و نارنجی اشاره کرد. نمایشگر لمسی 8 اینچ، آپشن کارآمدی برای X22 محسوب میشود که همراه با دوربین عقب، راهگشا خواهد بود. گوشیهای هوشمند از طریق بلوتوث و رابط کاربری میرورلینک (Mobile Mirror Link) با نمایشگر ارتباط برقرار میکنند و به کمک سیستم صوتی استریو با چهار بلندگو، میتوان از سرگرمیهای چندرسانهای استفاده کرد. بعضی قابلیتهای این سیستم، مثل کنترل قدرت صدا و عوض کردن موزیک در حال پخش، به کمک دکمههای روی فرمان قابلیت تغییر و تحول دارند.
تجربه خریدارانمشکلاتی که اغلب خریداران با ام وی ام X22 دارند بیشتر به مباحث فنی برمیگردد. موتور خودرو کشش بالایی نداشته و در مانورهای سریع بسیار کند عمل میکند. زوزه و سروصدای گیربکس در دندههای دو و سه هم مورد دیگری است که علیرغم عملکرد نرم جعبه دنده دستی، بارها از آن شکایت شده است. در عین حال ارتفاع بالای خودرو نکته بسیار منفی دیگری است که علیرغم جلوه بهتر خودرو، پایداری ام وی ام X22 را با چالش جدی روبرو کرده و مخصوصا در سر پیچهای تند، موجبات بروز عدم تعادل در این محصول چینی شده است. در عین حال اغلب افراد از
ناتوانی ایکس22 در زمینه آفرود گلایه داشته اند.
جمع بندیبه هر روی ام وی ام X22 با همه مشکلاتی که دارد، موفق شده نظر بسیاری از خریداران اتومبیلهای کراس را به سمت خود جذب کند. ضمنا با خروج رنو از ایران، این خودرو تا اطلاع ثانوی پیروز این کلاس سخت و فشرده خواهد و کمتر رقیبی توانایی دارد ام وی ام X22 را در زمینه حجم فروش شکست دهد. البته که مدیران خودرو هم باید در زمینه بازار دست دوم که در آن مدل ایکس22 شرایط چندان مساعدی ندارد یک سیاست صحیح را اجرا کند تا به افزایش محبوبیت این محصول و میزان اعتماد مشتریان بیفزاید.