در حالی مقامات و مسئولین دولتی تاکید بر تثبیت قیمت خودروها دارند که فعالان صنعت خودروسازی و قطعه سازی تنها راه نجات این صنعت را افزایش قیمت تمام شده خودروها می دانند.
به نقل از سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو، مازیار بیگلو، دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو برای نخستینبار با ذکر آمار، اعداد و ارقام دقیق ثابت کرد قیمت تمامشده تولید در بخشهای مختلف صنعت چندبرابر افزایش یافته است و ثابت ماندن قیمت خودرو منجر به نابودی کل این صنعت خواهد شد.
به گفته مازیار بیگلو عمده ترین دلیل افزایش قیمت خودروها را می توان در افزایش قیمت دلار جست و جو کرد. مواد اولیه ای مثل آهن، مس و محصولات پتروشیمی در حال حاضر نه با دلار 4200 تومانی که با دلار نیمایی 8 هزار تومانی خریداری می شوند که با این اوصاف می توان با یک محاسبه ساده ریاضی افزایش 134 درصدی قیمت فولاد، 210درصدی قراضه (مواداولیه ریختهگری)، 110درصدی مس و ... را بدست آورد. به طور میانگین قیمت مواد اولیه خودرو در شهریورماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته در حدود 147 درصد افزایش را تجربه کرده است. بر اساس محاسبات صورت گرفته مواد اولیه داخلی و خارجی به ترتیب 94 و 56 درصد افزایش قیمت داشته اند. این محاسبات تنها مربوط به افزایش قیمت مواد اولیه است و دیگر افزایش دیگر هزینه ها درنظر گرفته نشد است.
به عنوان نمونه برای خودروی داخلی که 30 میلیون تومان قیمت داره 75 درصد مواد اولیه از داخلی تامین می شه که یعنی حدودا 22.5 میلیون تومان هزینه آن متعلق به قطعه سازان است در صورتی که برای چنین خودرویی قطعه سازان در حدود 56 میلیون تومان هزینه صرف می کنند که این یعنی حدودا 34 میلیون تومان ضرر. که قطعا این میزان ضرر برای تولید هر خودرو می تواند صنعت خودروسازی کشور را در کمتر از یکسال به کلی نابود کند.
به عنوان نمونه در صورتی که در سال 1 میلیون خودرو تولید شود یعنی 34 هزار میلیارد تومان ضرر به صنایع خودروسازی و قطعه سازی وارد می شود.
به احتمال قوی دولت نگران تاثیر اجتماعی افزایش احتمالی قیمت خودروهاست. هرچند خودرویی مثل پراید در کارخانه با قیمتی کمتر از 25 میلیون تومان عرضه می شود اما بازار آزاد هوشمندانه عمل کرده و این خودرو با بهایی نزدیک به 34 میلیون تومان به دست مشتری می رسد که این اختلاف قیمت به جیب دلالان واریز می شود.
تاکید اصلی فعالان صنعت خودرو این است که اجازه داده شود خودروسازان و قطعهسازان بتوانند برمبنای قیمت کشفشده در بازار حرکت کنند و قیمتگذاری نهایی محصول را 5درصد پایینتر از قیمت بازار انجام دهند.
حتی اگر قیمت خودروها افزایش پیدا نکند و این موضوع نارضایتی احتمالی مردم را به دنبال نداشته باشد اما قطعا تعطیلی واحدهای قطعه سازی و از بین رفتن هزاران فرصت شغلی نارضایتی عمومی را به دنبال خواهد داشت.
کاملا قابل پیش بینی است که با افزایش قیمت خودرو نارضایتی مردم نیز افزایش یابد، اما همچون دیگر محصولات مردم نیز ناچار اند که برای سرپا نگه داشته شدن صنعت خودروسازی کشور این افزایش قیمت را بپذیرند. باید انتخاب کنیم یا صنعت خودرو و قطعهسازی طی ماههای آینده نابود شود یا باید تصمیم بگیریم خودروسازی و قطعهسازی فعال، پویا و رقابتپذیر با تیراژ پایینتر داشته باشیم. این اتفاق در کشورهای دیگر نیز افتاده، لازم نیست چرخ را از اول اختراع کنیم و کافی است الگوبرداری کنیم.