معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران از ارائه پیشنهاد تعیین نرخ کرایه وسایل حمل و نقل عمومی در سال 98 کمتر از نرخ تورم رسمی کشور خبر داد.
این موضوع یک مثلث سه وجهی است؛ که مسئولین، مردم و رانندگان سه ضلع این مثلث را تشکیل داده اند و هر کدام آسیب ببیند سایر ضلع ها ناراضی خواهند بود.
محسن پور سید آقایی در مورد سیاست گذاری افزایش نرخ کرایه وسایل حمل و نقل عمومی در سال آینده، گفت
معاونت حمل و نقل لایحه پیشنهادی خود را در مورد افزایش نرخ کرایه برای سال 98 به معاونت برنامهریزی تحویل داده است اما هنوز آنها لایحه پیشنهادی را به شورای شهر تحویل ندادهاند اما به نظر میرسد در هفته آینده این لایحه تقدیم شورا شود تا همراه با بودجه سال آینده بررسی شود.
وضعیت اقتصادی مردم مطلوب نیست و از آنجایی که قشر ضعیف جامعه بیشتر از حمل و نقل عمومی استفاده می کنند در این رابطه باید به نحوی اقدام کرد که فشار اقتصادی مضاعفی به آنها تحمیل نشود. باید مدیریت سالمی بر نحوه تعیین کرایه های حمل و نقل عمومی حاکم شود تا منجر به تضییع حقوق شهروندان نشود.
وی با بیان اینکه برای اولین بار رقم مشخصی را برای افزایش نرخ کرایه پیشنهاد ندادیم، گفت:
به دلیل مشکلات اقتصادی حاکم بر جامعه پیشنهاد دادیم که شورا به شهرداری اجازه دهد تا کمتر از نرخ تورم رسمی کشور نرخ کرایه را افزایش دهیم.
پور سید آقایی با بیان اینکه بر اساس این پیشنهاد می بایست تا پایان سال و زمان اعلام رسمی نرخ تورم صبر کنیم تا نرخ تورم اعلام شود و بر اساس آن نرخ کرایهها تعیین شود گفت
پیشنهاد ما تعیین نرخ کرایه وسایل حمل و نقل عمومی برای سال آینده، کمتر از نرخ تورم اعلامی بوده است.
وی با بیان اینکه این مهم در راستای حمایت از شهروندان بوده است، گفت: این تصمیم در حالیست که به دلیل نوسانات بازار ارز، شاهد افزایش قیمت قطعات مترو و اتوبوس هستیم چرا که عموماً تأمین تجهیزات مترو و اتوبوس از خارج کشور انجام شده که خرید ارزی است، اما با این حال نمیتوانیم به دلیل مشکلات مالی در جامعه، نسبت به افزایش نرخ کرایهها اقدام کنیم و طبیعتاً از آنجایی که دولت نیز کمک چندانی به سیستم حمل و نقل ندارد، شهرداری مازاد هزینهها را تقبل میکند.
دریافت کرایه اضافه تخلف است، شهروندان باید این موضوعات را به 1888 و یا شماره 48048 اطلاع دهند.
پور سید آقایی در مورد گلایه رانندگان تاکسی در پی عدم افزایش نرخ کرایه نیز گفت: شهرداری تهران قطعاً در قالب بستههای حمایتی بخشی از هزینههای رانندگان تاکسی را جبران میکند اما دقت داشته باشید که نمیتوانیم در این اوضاع اقتصادی نامناسب نسبت به افزایش نرخ کرایهها به شیوه سنوات گذشته اقدام کنیم.
اما در صورت اجرایی شدن این رویکرد، مسلما تمایل رانندگان تاکسی برای فعالیت های خارج از خطوط (حرکت به صورت دربست یا عضویت در تاکسی های اینترنتی و ..) نیز افزایش خواهد یافت چرا که رانندگان تاکسی این روزها با مشکل افزایش شدید قیمت قطعات یدکی مواجه اند و با توجه به افزایش عمومی هزینه های زندگی، فشار مضاعفی را از نظر اقتصادی به دوش می کشند. از این رو بهتر است تصمیم گیرندگان فکری به حال شرایط اقتصادی این قشر زحمت کش و سخت کوش جامعه داشته باشند.