فرادید؛ 19 سال قبل بود که سمند به عنوان خودروی ملی معرفی و وارد جادههای کشور شد، حالا پس از گذشت حدود دو دهه قرار است در ماههای آینده سمند پلاس آخرین نسخه بروز شده از خانواده سمند وارد سبد مشتریان شود. البته پیش از این، حدود 7 فیس لیفت و مدل مختلف از سمند توسط ایران خودرو به بازار معرفی شده است.
به گزارش فرادید، سمند پلاس که پیش از این با نام سمند بهینه شناخته میشد، در حال حاضر وارد خط تولید ایران خودرو شده و مراحل نهایی پیش از عرضه را پشت سر میگذارد. البته شرکت ایران خودرو تاکنون پیش فروشی سمند پلاس را آغاز نکرده است.
بررسیها نشان میدهد که سمند پلاس، نمونهای فیس لیفت از سمند LX به حساب میآید که در آستانه بیست سالگی اولین خودروی ملی، پا به خط تولید ایران خودرو گذاشته است.
این خودرو نسبت به سایر نسخهها تفاوت چندانی نداشته و صرفاً برخی ویژگیها به آن اضافه شده و حداقلهای استانداردهای 85گانه در آن رعایت گردیده است. این خودروی فیس لیفت در بخش ظاهر بیرونی و کابین متفاوت از نسخههای قبلی سمند است و برخی ویژگیهای سورن نیز به آن اضافه شده است.
ایران خودرو هنوز سمند پلاس را به شکل رسمی معرفی نکرده است، اما مدیرعامل این شرکت پیش از این خبر از تولید این محصول داده بود. حالا با انتشار تصاویری از این خودرو، مشخص شده که آبی پوشان جاده مخصوص کار تولید سمند پلاس را آغاز کرده اند.
مشخصات فنی، آپشن ها و امکانات رفاهی سمند پلاس
سمند جدید ایران خودرو در بخش امکانات رفاهی و ایمنی تفاوت خاصی با نسخههای پیشین سمند ندارد. تغییرات اندک اعمال شده نیز برای مطابقت با استانداردهای 85 گانه خودرویی روی این مدل اعمال شده است.
نسل جدید خودرو ملی از نسخه ارتقاء پیدا کرده پیشرانه XU7 قدرت خواهد گرفت. این نسخه ارتقاء یافته +XU7 نام دارد، از استاندارد آلایندگی یورو 5 برخوردار بوده و میتواند حدود 10 درصد توان بیشتری در مقایسه با XU7 را تولید کند. این پیشرانه حجم 1.8 لیتری را ارائه میکند و دارای مشخصات 4 سیلندر و 8 سوپاپ است. حداکثر قدرتی که توسط این پیشرانه تولید میشود 110 اسب بخار با گشتاور 158 نیوتنمتر است. اما یکی از دلایلی که باعث شده این خودرو با لقب «بهینه» نیز شناخته شود، مصرف سوخت بهینهتر آن و استهلاک کمتری است که به لطف این پیشرانه جدید به دست آورده است. هنوز مشخصات فنی دقیقی از این پیشرانه در دست نیست و باید منتظر رونمایی رسمی از سوی ایران خودرو باشیم.
از دیگر اطلاعات محدودی که در دست است، میتوان به همراهی یک جعبه دنده 5 سرعته دستی اشاره کرد که تفاوتی با سایر مدلهای سمند نداشته و ساختار آن نیز با گذشته یکسان است. هرچند طبق شایعات در آینده شاهد رونمایی از نسخه ارتقاء یافته سمند بهینه با یک پیشرانه EF7 نیز خواهیم بود که با یک جعبه دنده نیمه اتوماتیک (AMT) وارد بازار خواهد شد.
این خودرو قرار است تا با جعبه دنده 5 سرعته دستی بهدست مشتریان برسد. جعبه دنده این خودرو نسبت به سایر سمندها تفاوتی ندارد و ساختاری مشابه به گذشته را دارد. در آینده نزدیک قرار است تا نسخه EF 7 ارتقا یافته سمند بهینه هم به بازار معرفی شود و جعبه دنده نیمه اتوماتیک AMT نیز بر روی این خودرو نصب گردد.
سمند فیس لیفت در بحث امکانات رفاهی و ایمنی متفاوت از سایر نسخهها نیست. بیشتر تغییرات اعمال شده بر روی این خودرو به خاطر تطبیق نخستین سدان ملی با استانداردهای جدید بوده و آن چنان آپشنهای مدرنی بر روی نمونه جدید سمند نصب نشده است. در مورد فهرست امکانات رفاهی و ایمنی سمند جدید، میتوان به ویژگیهای زیر اشاره کرد:
دو کیسه هوا، ترمز ABS، EBD و BA، ترمز دیسکی جلو، ترمز کاسهای عقب، فرمان هیدرولیک، شیشهها و آینههای برقی، تهویه دستی، 4 باند و 2 تیوتر، زیر آرنجی جلو و عقب، تزئینات طرح چوب داشبورد، رودریها و دسته دنده، سیستم صوتی با قابلیت پخش بلوتوث، USB و AUX، صندلی 6 حالته دستی راننده (پشتی برقی به صورت آپشن)، صندلی 4 حالته دستی شاگرد (پشتی برقی به صورت آپشن)، رینگ فولادی (رینگ آلومینیومی به صورت آپشن)، چراغ روشنایی روز، سنسور پارک عقب (آپشن)، راهنمای تعویض لاین.
سمند پلاس چه تفاوتی با نسخه های پیشین دارد؟
بررسی تصاویر منتشر شده از سمند پلاس نشان می دهد که مهم ترین تغییر در محصول جدید ایران خودرو چراغهای پشتی و جلویی است. پیش تر، ایران خودرو با اتومبیل پژو 207 نشان داده که به چراغهای سه بعدی علاقهمند است. این چراغهای سه بعدی را حالا میتوانیم روی سمند ببینیم. طرح و گرافیک کاسه چراغهای پشتی در این مدل اکنون به طور کلی تغییر کرده است. گرافیک کاسه چراغهای جلو نیز دستخوش تغییراتی شده و حالا شاهد اضافه شدن دی لایت به داخل آن هستیم.
همچنین در جلوی این خودرو، سازنده از جلوپنجرهای متفاوت نسبت نسخههای پیشین استفاده کرده است. اکنون جلوپنجره چهار خط زیبایی که در مرکز آن آرم ایران خودرو وجود دارد، باعث شده تا نسبت به قسمت جلویی این ماشین حس بهتری پیدا کنید.
اما در نمای جانبی این خودرو تفاوت محسوسی وجود ندارد و فقط رینگهای آلومینیومی جدیدی که پیشتر در نسخه فیس لیفت سورن نیز دیده بودیم به آن اضافه شده است. این درحالیست که در اولین تصاویر منتشر شده از سمند بهینه خبری از این رینگهای آلومینیومی نبود و شاهد حضور رینگ فولادی با قالپاقهایی جدید در زیر این خودرو بودیم.
در فضای داخلی خودرو تلفیقی از عناصر سمند قدیمی با حس و حال نسخههای مدرن آن را میتوان دید. داشبورد و رو دریها بیشباهت با سورن نیستند؛ گرچه رنگ تریم داخلی بیشتر شبیه نسخههای قدیمی است و میتوانید ترکیبی از رنگ کرم با تزئینات طرح چوب را در اینجا ببینید.
از آنجا که سمند بهینه، نسخه اقتصادیتری نسبت به مدل سورن است، بنابراین تغییراتی محسوس را میتوان در داشبورد آن دید. به عنوان مثال کلیدهای تنظیم سیستم تهویه دیگر در مرکز یک دکمه دایرهای شکل متمرکز نیستند و ایران خودرو از یک مدل سیستم پخش رادیویی متفاوتی در این مدل استفاده کرده است. این سیستم پخش رادیویی از نوع تک دین است؛ بنابراین شما نمیتوانید روی این نسخه از یک نمایشگر لمسی یکپارچه استفاده کنید.
علاوه بر این دریچههای جانبی سیستم تهویه در دو طرف راننده و شاگرد نیز کاملاً از داشبورد جلو مجزا هستند. این درحالیست که دریچههای جانبی در سمند سورن با داشبورد جلویی یکپارچه هستند. همچنین صفحه جلوآمپر جدیدی برای این خودرو در نظر گرفته شده که با رنگ جدید، میتواند این بخش از خودرو را زیباتر کند. کیسه هوای شاگرد هم اکنون به صورت مخفی طراحی نشده و خارج از داشبورد، به شکل مجزایی دیده میشود.