با افزایش قیمت ارز‌های دیجیتال، امور مالی غیرمتمرکز بار دیگر مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گرفته است

دیفای در مسیر رشد

شماره روزنامه: ۵۹۷۵ تاریخ چاپ: ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ ...

با عرضه برنامه‌ها و نوآوری‌های جدید در امور مالی غیرمتمرکز، دیفای در حال شکل دادن به اکوسیستم جدیدی است که می‌تواند فرصت‌های سرمایه‌گذاری متنوعی را در اختیار علاقه‌مندان قرار دهد.

افزایش سرمایه ورودی

پس از سقوط شدید سرمایه قفل‌شده حوزه دیفای در اواسط سال2022، از اواخر2023 چشم‌انداز و سرمایه ورودی به امور مالی غیرمتمرکز به‌طور مداوم در حال رشد بوده است. تنها در طول چهار ماه گذشته، ارزش کل دارایی‌های قفل‌شده در برنامه‌های غیرمتمرکز نزدیک به 100درصد افزایش داشته است و این عدد در اواخر بهمن ماه از 80میلیارد دلار عبور کرد و به بالاترین محدوده در طول دو سال اخیر رسید. افزایش ارزش سرمایه قفل‌شده دیفای در روز‌های گذشته همچنان ادامه پیدا کرده و ارزش کل دارایی‌های قفل‌شده را به بیش از 95میلیارد دلار رسانده است. این رشد در حالی رقم خورده است که در اسفندماه سال گذشته ارزش کل دارایی قفل‌شده حوزه دیفای تنها 50میلیارد دلار بود.

درحالی‌که بخشی از این رشد ناشی از افزایش قیمت ارز‌های دیجیتال قفل شده است، اما داده‌ها نشان می‌دهند که میزان ارز‌های دیجیتال ورودی به برنامه‌های دیفای نیز با افزایش همراه بوده، بنابراین به خوبی مشخص است که سرمایه‌گذاران پس از سال2021، بار دیگر در حال علاقه‌مند شدن به فعالیت در حوزه دیفای هستند.

در این بین رقابت میان شبکه‌های بلاک‌چینی برای جذب سرمایه‌های جدید بازار نیز داغ شده است و طی ماه‌های گذشته برخی شبکه‌ها مانند سولانا، فانتوم و اولانچ موفق شده‌اند تا با جذب میزان قابل توجهی سرمایه، اکوسیستم دیفای خود را رشد دهند. در بازار صعودی اخیر نام‌های جدیدی نیز دیده می‌شود و برخی شبکه‌ها مانند سویی  با نوآوری و مقیاس‌پذیری خوب خود سرمایه هنگفتی را جذب کرده‌اند.

افزایش قیمت ارز‌های دیجیتال، عرضه پروتکل‌ها، برنامه‌های غیرمتمرکز و توکن‌های دیجیتال جدید از جمله عوامل اصلی این رشد شدید به‌ویژه در شبکه سولانا به شمار ‌می‌روند. رقابت دو شبکه سولانا و اتریوم هم‌اکنون در اوج خود قرار دارد و اخیرا نیز شبکه سولانا با میزبانی از برخی صرافی و میم‌کوین‌های محبوب بازار موفق شد تا شبکه اتریوم را برای مدت کوتاهی در حجم مبادلات غیرمتمرکز شکست دهد.

با این وجود، تغییری در وضعیت پادشاهی اتریوم در امور مالی غیرمتمرکز ایجاد نشده است و این شبکه همچنان با 51.1میلیارد دلار، بیشترین سرمایه قفل‌شده را در حوزه دیفای در اختیار دارد. پس از آن، شبکه ترون با 9.7میلیارد دلار، بایننس اسمارت‌چین با 5.65میلیارد دلار و سولانا با 3.84میلیارد دلار قرار گرفته‌اند. در بین شبکه‌های برتر، سولانا بیشترین رشد را طی چند ماه اخیر داشته است و تنها در طول اسفند ماه ارزش کل قفل شده شبکه آن افزایش 86درصدی پیدا کرده است. این آمار نشان‌دهنده این است که شبکه سولانا هم‌اکنون در مرکز توجهات سرمایه‌گذاران حوزه دیفای قرار دارد و می‌تواند فرصت‌های سرمایه‌گذاری بیشتری را نسبت به دیگر شبکه‌ها در اختیار علاقه‌مندان قرار دهد. در مجموع تحلیلگران انتظار دارند تا در طول سال2024 و همراه با رشد قیمت ارز‌های دیجیتال، حوزه دیفای به رشد خود ادامه دهد و سلطه خدمات مالی سنتی را با رونمایی از نوآوری‌ها و فناوری‌های جدید به چالش بکشد. درحالی‌که جهان و نحوه تعامل مالی جهانی به شکل آرام اما پیوسته در حال تغییر است، بخشی از سرمایه‌گذاران پیشرفت حوزه دیفای را به دقت دنبال می‌کنند تا عملکرد بهتری در بازار پرنوسان ارز‌های دیجیتال داشته باشند.

فرصت‌ها و اهمیت حوزه دیفای

برای بررسی اهمیت رشد حوزه دیفای، درک ماهیت این حوزه مالی مهم است. دیفای از مجموعه‌ای از برنامه‌ها و پلتفرم‌ها تشکیل شده است که خدمات مالی را بر بستر شبکه بلاک‌چین ارائه می‌دهند. از مبادله ارز‌های دیجیتال گرفته تا بسیاری از خدمات بانکی مانند وام هم‌اکنون در حوزه دیفای ارائه می‌شوند و کاربران در هر نقطه از جهان می‌توانند به آنها دسترسی داشته باشند.  یکی از بزرگ‌ترین تفاوت و مزیت دیفای نسبت به امور مالی سنتی، ماهیت غیرمتمرکز و بهره بردن از فناوری بلاک‌چین است. این شرایط باعث شده است تا تقریبا تمام پروژه‌های دیفای توسط جامعه خود مدیریت شوند و در نتیجه برخلاف موسسات مالی و بانک‌ها، منافع کاربران را اولویت فعالیت خود قرار می‌دهند.

علاوه بر آن، تمرکززدایی دیفای باعث می‌شود تا کاربران بتوانند با حفظ حریم خصوصی و با هویت ناشناس از خدمات مالی بهره‌مند شوند که به‌ویژه برای ایرانیان اهمیت دارد. این ویژگی باعث می‌شود تا کاربران ایرانی در برنامه‌های دیفای متوجه تحریم‌ها نباشند و در نتیجه بدون محدودیت می‌توانند از تمام پلتفرم‌ها برای دریافت خدمات متنوع مانند سپرده‌گذاری و وام استفاده کنند.

همچنین برنامه‌ها و پلتفرم‌های غیرمتمرکز برای مدیریت داده، امور مالی و انجام فرآیند‌ها به‌صورت خودکار از فناوری قرارداد‌های هوشمند استفاده می‌کنند که باعث می‌شود همراه با افزایش امنیت فضای دیفای، کاربران به ابزار‌های متنوعی برای صحت‌سنجی فعالیت پلتفرم‌ها و بررسی داده‌های مالی دسترسی داشته باشند. علاوه بر کاربران و مصرف‌کنندگان خدمات غیرمتمرکز، دیفای برای سرمایه‌گذاران بازار ارز‌های دیجیتال نیز اهمیت بسیاری دارد و یکی از دلایل اصلی رشد بسیاری از شبکه‌های بلاک‌چینی از جمله سولانا به شمار می‌رود. طی چند ماه گذشته شبکه سولانا به میزبان محبوبی برای عرضه برنامه‌های مختلف غیرمتمرکز تبدیل شده است که هرکدام اثرات مثبت خود را بر روند قیمتی ارز دیجیتال سولانا گذاشته‌اند.

برنامه‌ها و توکن‌های دیفای فرصت‌های سرمایه‌گذاری را برای علاقه‌مندان و سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر نیز دارند. به‌عنوان مثال، صرافی ژوپیتر یکی از پلتفرم‌های محبوب چند ماه گذشته شبکه سولانا به شمار می‌رود که به‌عنوان یک پلتفرم دیفای و صرافی غیرمتمرکز، خدمات مبادلات ارز‌های دیجیتال را ارائه می‌دهد. فعالان و علاقه‌مندان حوزه دیفای موفق شدند تا زودتر از دیگران در طول سال2023 پتانسیل رشد این صرافی را کشف کرده و با فعالیت در آن، برای ایردراپ آینده صرافی واجد شرایط شوند. با برگزاری ایردراپ این پروژه در سال2024، حدود 700میلیون دلار توکن به کیف پول کاربران واجد شرایط واریز شد و کاربران قدیمی این صرافی سود قابل توجهی را به‌دست آوردند.

ژوپیتر تنها یکی از پروژه‌های موفق دیفای در طول سال‌های گذشته به شمار می‌رود و حتی در دوران زمستان بازار ارز‌های دیجیتال نیز امور مالی غیرمتمرکز میزبان فعالیت میلیون‌ها کاربر و سرمایه‌گذار در سراسر جهان باقی ماند.با این وجود، لازم به ذکر است که امور مالی غیرمتمرکز همانند دیگر بخش‌های مالی فناوری بلاک‌چین خطرات خود را دارد و فعالیت در برنامه‌های غیرمتمرکز یک سرمایه‌گذاری مطمئن به‌شمار نمی‌رود. در طول سال2022 به خوبی ضعف‌های حوزه دیفای مشخص شد و با سقوط شدید ارزش ارز‌های دیجیتال، بسیاری از پروژه‌ها و برنامه‌های غیرمتمرکز محبوب بازار ناگهان با چالش‌های بزرگ مواجه و حتی ورشکسته شدند. این اتفاقات ضرر‌های غیرقابل جبرانی را برای بسیاری از سرمایه‌گذاران به همراه داشت و بسیاری را نسبت به آینده حوزه دیفای ناامید کرد.

علاوه بر آن، خطرات هک و حملات سایبری نیز متوجه سرمایه‌گذاران حوزه دیفای است. طی سال‌های گذشته حوزه دیفای به یکی از اهداف محبوب هکر‌ها تبدیل شده و تنها در طول سال2023 بیش از 1.1میلیارد دلار از پروتکل‌های دیفای به سرقت رفته است. بعید است که این حملات در طول سال2024 کاهش پیدا کند و کارشناسان انتظار افزایش این رقم را دارند. بنابراین درحالی‌که طی ماه‌های آینده حوزه دیفای می‌تواند جذابیت‌های خود را برای سرمایه‌گذاران بازار ارز‌های دیجیتال داشته باشد، اما علاقه‌مندان به فعالیت در پلتفرم‌های غیرمتمرکز بلاک‌چینی نباید از خطرات پیرامون آنها غافل شوند و ضروری است که همواره احتیاط و بررسی‌های کافی را در زمان سرمایه‌گذاری داشته باشند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان