روش های تیز کردن تیغه خردکن در خانه

خردکن ابزار مفیدی در آشپزخانه بوده که تا حدود زیادی کارهای آشپزی را راحت و آسان کرده است ولی بعد از مدتی استفاده امکان دارد به دلایل مختلفی تیغه های آن کند شده و نتواند مانند سابق مواد غذایی را خرد و یکدست کند که در نتیجه این امر باید با استفاده از ترفند هایی به تیز کردن تیغه خردکن اقدام نمایید.

روش های تیز کردن تیغه خردکن در خانه

یکی از انواع لوازم کاربردی آشپزخانه که برای مصارف مختلفی استفاده می گردد خردکن بوده که به مرور زمان در پی استفاده های مکرر قسمت تیغه های آن کند می شود و همین امر باعث عملکرد ضعیف دستگاه شده و نمی توان به خوبی از آن استفاده نمود و مواد را خرد کرد به همین خاطر نیاز بوده با استفاده از راهکارهایی به تیز کردن تیغه خردکن بپردازید که در این مطلب به معرفی و بررسی این روش ها پرداخته ایم.

نحوه تیز نمودن تیغه دستگاه خرد کن

روش های موثر تیز کردن تیغه خردکن

به طور کلی باید گفت تیغه اصلی ترین بخش خردکن محسوب شده و در صورتی که کند شود باعث کاهش کیفیت خرد کنندگی و اثرات منفی بر روی سرعت عمل دستگاه می گردد. به منظور داشتن یک تیغه تیز و کارآمد بایستی مانند دیگر لوازم در نگه داری آن دقت نموده و در صورت کند شدن این قطعه به تیز کردن تیغه خردکن بپردازید.

اغلب افراد با طریقه تیز کردن تیغه خرد کن آشنایی نداشته به همین خاطر در زمان انجام این امر باعث صدمه زدن به تیغه و یا دست های خود می شوند. به هر اندازه ای هم که این قطعه کند شده باشد ولی باز هم امکان دارد برنده باشد و به انگشت ها صدمه برساند. بدین ترتیب باید تیغه را به آهستگی تمیز کرده تا از بروز حادثه جلوگیری نمایید.

راه های تیز نمودن تیغه خرد کن

تیز کردن تیغه به شیوه های مختلفی انجام گرفته که در وهله اول باید از این قطعه مراقبت های لازم را در زمان استفاده داشته باشید و سپس به انجام اقداماتی بپردازید که سبب تیز شدن زیادتر تیغه در کنار بالا رفتن میزان طول عمر آن می گردد. در ادامه به معرفی و بیان راهکار های کاربردی برای تیز کردن تیغه پرداخته ایم.

تیز کردن به شکل دستی

در نخستین روش بایستی از یک سنگ خاص برای تیز کردن قسمت لبه های تیغ استفاده نمایید. تیغه را در دست چپ و سنگ موردنظر را در دست راست خود بگذارید. در زمان تیز کردن باید حتما از دستکش ایمنی استفاده کرده تاصدمه به انگشت ها نرسد. پیش از انجام کار سنگ را درون آب غوطه ور نمایید. پس از این که سنگ را از داخل آب خارج کردید بر روی سنگ پارچه ای بگذارید تا آب اضافه گرفته شود و سنگ مقداری رطوبت داشته باشد.

راه های از بین بردن کندی تیغه خردکن

بهتر است بخشی از تیغه که در دست چپ قرار داشته را با کمک پارچه ای ضخیم پوشش دهید تا به دستان شما صدمه ای نرسد. سنگ را بایستی در مقدار زوایه 15 درجه روی تیغه بفشارید تا حرکت سنگ به طرف جلو سبب تیز شدن تیغه گردد. این عمل را بایستی 15 الی 20 مرتبه پشت سر هم تکرار نموده و به منظور این که لبه تیغه را تیز کنید بایستی سنگ را در حد زاویه 3 الی 5 درجه قرار دهید و به طرف داخل به حرکت در آورید.

بایستی دقت نمایید که سطح سنگ زبر باشد تا تیغه به درستی تیز شود در غیر این صورت تیغه تیز نمی شود از این رو با کمک پشت چاقو حالت صافی سنگ را از بین برده تا دانه های ساینده آن زبر گردد. تا وقتی که یک سمت تیغه تیز نشده سمت دیگر را تیز نکنید. رطوبت سنگ موجب شده دانه های ساینده سنگ تیز و زبر باشند.

تیز کردن با کمک دستگاه

در صورتی که بکار بردن اولین شیوه برای شما میسر نمی باشد بایستی برای تیز کردن این قطعه آن را بر روی دستگاه به شکل اریب کشیده تا تیغه به میزان لازم تیز گردد.

روش های تیز کردن تیغه خردکن

بکار بردن فولاد هونینگ

می توانید در صورت تمایل از فولاد هونینگ برای تیز کردن تیغه خردکن استفاده نمایید. فولاد هونینگ میله ای باریک و بلند بوده که دارای جنس سرامیکی و فولادی می باشد. به منظور بکار بردن فولاد هونینگ بایستی تیغه را در حالت زاویه 20 درجه بگذارید و آن را در قسمت طول فولاد به حرکت در آورید.

راهکار های خانگی

شما می توانید با کمک لوازم ساده ای که در هر منزلی وجود داشته به انجام این امر بپردازید. در ادامه به شرح این موارد پرداخته ایم.

قرار دادن تیغه درون فریزر

از جمله شیوه های کاربردی که می توانید در منزل برای تیز کردن تیغه از آن بهره مند شوید گذاشتن تیغه داخل فریزر می باشد. فصای سرد و خنک فریزر اثر بسیار زیادی بر روی تیز شدن تیغه دارد.

بکار بردن یخ

می توانید در صورت تمایل از شیوه های ساده ای همچون تکه های یخ برای تیز کردن تیغه خردکن استفاده نمایید. به منظور این کار بایستی داخل کاسه خردکن چند قطعه یخ ریخته و به مدت چند ثانیه تیغه ها را به یخ بفشارید.

روش های کاربردی رفع کندی تیغه خردکن

استفاده از لیوان سرامیکی

با کمک گرفتن از لیوان سرامیکی نیز می توانید تیغه ها را تیز کنید. به منظور این کار بایستی لیوان را به صورت برعکس کرده و تیغه را به میزان زاویه 20 درجه در قسمت ته لیوان بگذارید و به جهات مختلف حرکت دهید.

استفاده از پوسته تخم مرغ

برای این کار تنها لازم است که پوسته تخم مرغ آب پز را جدا کرده و داخل کاسه خرد کن بریزید بعد دستگاه را روشن کرده تا حدی که پوست تخم مرغ کاملا پودر شود و تیغه حالت براق و درخشنده ای به خود بگیرد. بعد تیغه را کاملا شستشو دهید.

ترفند های رفع کندی تیغه خردکن

توصیه های کاربردی

تا جایی که امکان دارد هرگز از دستگاه خردکن برای خرد نمودن پیاز استفاده نکنید زیرا پیاز دارای خاصیت اسیدی بالایی بوده به همین خاطر تیغه را کند می کند. در صورتی که به اجبار از خردکن برای این کار استفاده کردید تیغه را فورا بشویید و حدود 24 ساعت تیغه را داخل فریزر بگذارید. با این شیوه می توانید طول عمر تیغه را بالا برده و از کند شدن آن ممانعت نمایید.

ترفند های تیز کردن تیغه خردکن

از این که تا پایان این مطلب با ما همراه شدید بسیار سپاس گزاریم، ضمن این که می توانید برای یادگیری سایر ترفند های خانه داری از قبیل نحوه تمیز کردن فیلتر ماشین ظرفشویی و براق کردن ظروف کریستالی به لینک های داده شده مراجعه کرده و از این مطالب بازدید نمایید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان