ماهان شبکه ایرانیان

عمده کالاهای صادراتی ایران به روسیه محصولات کشاورزی و صنایع غذایی است

رئیس اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی گیلان با اشاره به لزوم ورود کالاهای صنعتی ایران به بازار اوراسیا گفت: تراز تجاری گیلان در صادرات به روسیه ۱۲ درصد است.

عمده کالاهای صادراتی ایران به روسیه محصولات کشاورزی و صنایع غذایی است

به گزارش خبرآنلاین گیلان قاسم رضائیان  با بیان اینکه در حال حاضر تراز تجاری گیلان در صادرات به روسیه 12 درصد است گفت: عمده کالاهای صادراتی ایران به بازار روسیه، محصولات کشاورزی و صنایع غذایی است. وی از صادرات هزار و 955 هزار تن کالای ایرانی به ارزش 802 میلیون دلار تا پایان آذر ماه امسال به کشور روسیه خبر داد و افزود: 42 درصد این صادرات، معادل 678 هزار تن به ارزش 337 میلیون دلار از گیلان به فدراسیون روسیه انجام شده است. رئیس اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی گیلان گفت: همچنین در این مدت هزار و 491 هزار تن انواع کالا از فدراسیون روسیه وارد کشور شده که ارزش آن نیز یک میلیارد دلار بوده و 30 درصد این واردات از گمرکات گیلان وارد کشور شده است.

قاسم رضائیان با بیان اینکه آمارها نشان می‌دهد به رغم سال‌های قبل، تراز تجاری گیلان با کشور روسیه، امسال 12 درصد شده است، تصریح کرد: تلاش می‌شود این روند با واردات کالاهای صنعتی روسیه و اتحادیه‌ی اقتصادی اوراسیا ارتقاء یابد. رئیس اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی گیلان در بخش دیگری از سخنانش به ظرفیت‌های بالقوه‌ی صادراتی به کشورهای عضو اتحادیه‌ اقتصادی اوراسیا شامل روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان اشاره کرد و افزود: حجم سالانه واردات این کشورها 419 میلیارد دلار است، اما ایران در این بازار 419 میلیارد دلار یعنی کمتر از نیم درصد سهم دارد که باید هر چه بیشتر ارتقاء یابد.

قاسم رضائیان اضافه کرد: تنها 11 درصد از واردات کشورهای عضو اتحادیه‌ی اقتصادی اوراسیا مربوط به کالاهای کشاورزی و محصولات غذایی است که ایران بیشترین نقش را در این خصوص دارد درحالیکه روسیه در سال 2021 فقط 50 میلیارد دلار انواع ماشین آلات صنعتی وارد کرده است. وی بازاریابی و معرفی محصولات صنعتی و کالاهای های تک و فن آوری‌های نوین ایران را از الزاماتی دانست که می‌تواند سهم ایران را از بازار واردات 419 میلیارد دلاری اتحادیه‌ی اقتصادی اوراسیا افزایش دهد. رئیس اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی گیلان افزود: گیلان فرصت مغتنمی برای استفاده از ظرفیت بازار اوراسیاست و شرایط خاص جغرافیایی و ترانزیتی این استان شمالی باعث شده تا هزینه‌ی صادرات محصولات به حوزه‌ی قفقاز و اوراسیا کاهش یافته و به یک مزیت نسبی برای رونق صادرات کشور تبدیل شود.

46

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان