به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و براساس گزارش پدال، مرسدس بنز S کلاس در طول تاریخ نقطهٔ اوج نوآوری و تجمل بوده است. هرچند پیشینهٔ S کلاس به دههٔ 50 بازمیگردد ولی اولین خودرویی که رسماً S کلاس نام گرفت، W116 بود که در سال 1972 معرفی شد. از آن زمان تاکنون، هفت نسل مختلف از S کلاس و دهها مدل جذاب ساخته شده است اما از بین این همه مدل، چطور میتوان بهترینها را انتخاب کرد؟ ما تمام تلاش خود را کردهایم تا مدلهایی که معتقدیم بهترین S کلاسهای تاریخ هستند را انتخاب کنیم.
9-مرسدس بنز 450 SEL 6.9 سال 1975
پیشرانه |
6.8 لیتری V8 |
قدرت |
250 اسب بخار |
گشتاور |
490 نیوتن متر |
شتاب صفر تا 96 |
7.4 ثانیه |
اولین S کلاس لیست ما، نسخهٔ پرچمدار اولین نسل این خودرو یعنی W116 است که با نام 450 SEL 6.9 شناخته میشد. این مدل به بزرگترین پیشرانهٔ مرسدس پس از جنگ جهانی دوم مجهز شده بود. این یک نیروگاه 6.8 لیتری V8 با نام M100 بود که پرفورمنسی فوقالعاده را برای S کلاس فراهم میکرد. علاوه بر این، 450 SEL 6.9 به سیستم تعلیق بادی هم مجهز بود که برای آن سالها باورنکردنی به نظر میرسید. این سدان لوکس آلمانی همچنین اولین خودروی جهان بود که در سال 1978 به ترمز ABS مجهز شد. از 450 SEL 6.9 تنها حدود 1,800 دستگاه ساخته شد.
8-مرسدس بنز 560 SEL سال 1985
پیشرانه |
5.5 لیتری V8 |
قدرت |
300 اسب بخار |
گشتاور |
390 نیوتن متر |
شتاب صفر تا 96 |
6.8 ثانیه |
هرچند هیچ جایگزین مستقیمی برای 450 SEL 6.9 ساخته نشد ولی در سال 1984 مرسدس مدل 500 SEL را از نسل W126 ارائه کرد که با پیشرانهٔ 5 لیتری و 230 اسب بخار قدرت، پرفورمنسی در حد سلف 6.8 لیتری خود داشت. پس از فیسلیفت W126 نیز این نسخه با مدل 560 SEL جایگزین شد که به موتور 5.5 لیتری V8 کاملاً جدیدی مجهز شده بود. هرچند این موتور به خاطر قوانین آلایندگی خفه شده بود ولی 560 SEL رسماً سریعتر از 450 SEL 6.9 بود. W126 همچنین موفقترین S کلاس تاریخ بود و طولانیترین دوران تولید را داشت (تولید 892,123 دستگاه طی 12 سال).
7-مرسدس بنز S600 سال 1993
پیشرانه |
6.0 لیتری V12 |
قدرت |
395 اسب بخار |
گشتاور |
570 نیوتن متر |
شتاب صفر تا 96 |
6.5 ثانیه |
در نسل W140 که در سال 1992 به بازار آمد، اولین S کلاس با موتور V12 معرفی شد. این موتور 6 لیتری در پاسخ به موتور 5 لیتری V12 بامو سری 7 ارائه شد و آغاز جنگ قدرت بین دو رقیب آلمانی بود. مرسدس اما اولین ضربه را خیلی محکم زد زیرا موتور V12 این شرکت با نام M1420، قدرت بیشتری نسبت به موتور بامو تولید میکرد. S کلاس مجهز به این موتور ابتدا 600 SE نام داشت ولی از سال 1993 به S600 تغییر نام داد.
6-مرسدس بنز S55 AMG سال 2003
پیشرانه |
5.4 لیتری V8 سوپرشارژ |
قدرت |
500 اسب بخار |
گشتاور |
700 نیوتن متر |
شتاب صفر تا 96 |
4.6 ثانیه |
S کلاس در نسل W220 برای اولین بار از زیر دست AMG رد شد و رسماً به دنیای سدانهای اسپرت پا گذاشت. هرچند W220 کوچکتر از قبل شده بود اما حتی در نسخههایی که پرچمدار محسوب نمیشدند هم از همیشه قویتر شد. S55 AMG ابتدا در سال 1999 با موتور 5.4 لیتری V8 و 360 اسب بخار قدرت به بازار آمد اما چند سال بعد، مرسدس این موتور را به سوپرشارژ مجهز کرد و قدرت را به رقم فوقالعادهٔ 500 اسب بخار افزایش داد. S55 یک سدان پرفورمنس واقعی بود زیرا بهصورت استاندارد به سیستم تعلیق هیدروپنوماتیک با کنترل بدنهٔ فعال هم مجهز شده بود که عملکرد شگفتانگیزی داشت.
5-مرسدس بنز S65 AMG سال 2005
پیشرانه |
6.0 لیتری V12 توئین توربو |
قدرت |
612 اسب بخار |
گشتاور |
1000 نیوتن متر |
شتاب صفر تا 96 |
4.2 ثانیه |
درست زمانی که فکر میکردیم W220 نمیتواند از این قویتر شود، مرسدس با معرفی مدل دوازده سیلندر S65 یک گام فراتر رفت. این خودرو که با موتور V12 توئین توربو فقط برای دو سال تولید شد، با اختلاف زیادی قویترین S کلاس تاریخ تا آن زمان محسوب میشد. این موتور در نسل بعدی S65 نیز همچنان تا سال 2010 با همین خروجی ارائه شد. هرچند S65 با قیمت 170 هزار دلاری خودروی بسیار گرانقیمتی بود ولی رانندگی هیجانانگیزی را در اتوبانهای بدون محدودیت سرعت آلمان ارائه میکرد.
4-مرسدس بنز S63 AMG سال 2006
پیشرانه |
6.2 لیتری V8 |
قدرت |
525 اسب بخار |
گشتاور |
630 نیوتن متر |
شتاب صفر تا 96 |
4.6 ثانیه |
نسل W221 نقطهٔ عطف بزرگی در تاریخ S کلاس بود. در مدلهای 2006 تا 2010 آخرین باری بود که موتور V8 تنفس طبیعی برای S کلاس ارائه شد. موتور 6.2 لیتری M156 یک افسانه و یکی از بهترین پیشرانههای تاریخ AMG محسوب میشود. البته مدل قویتر و گرانتر S65 نیز همچنان در این نسل ارائه شد ولی همانطور که گفتیم، در پیشرانه نسبت به نسل قبلی تغییری را تجربه نکرد و به همین دلیل، S63 با اینکه پرچمدار نسل W221 نبود ولی تا پیش از فیسلیفت جذابترین نسخهٔ این نسل محسوب میشد.
3-مرسدس S63 AMG سال 2017
پیشرانه |
4.0 لیتری V8 توئین توربو |
قدرت |
612 اسب بخار |
گشتاور |
900 نیوتن متر |
شتاب صفر تا 96 |
3.5 ثانیه |
نسل W222 را خیلیها بازگشت به ریشهها برای S کلاس میدانند. یکی از برجستهترین مدلهای این نسل، S63 بود. این مدل ابتدا با موتور 5.5 لیتری V8 توئین توربو به بازار آمد که با 585 اسب بخار قدرت، حتی از S600 دوازده سیلندر همان نسل هم قویتر بود و پرفورمنسی بسیار فراتر از سلف تنفس طبیعی خود ارائه میکرد. در سال 2017 اما W222 فیسلیفت شد و حالا S63 به موتور جدید 4 لیتری V8 توئین توربو مجهز شد که علیرغم حجم کمتر، قدرت بیشتری نسبت به موتور قبلی تولید میکرد.
2-مرسدس S65 AMG سال 2017
پیشرانه |
6.0 لیتری V12 توئین توربو |
قدرت |
630 اسب بخار |
گشتاور |
1000 نیوتن متر |
شتاب صفر تا 96 |
4.1 ثانیه |
در نسل W222 در خانوادهٔ S کلاس همچنان مدل دوازده سیلندر S65 AMG حضور داشت. زیر کاپوت این خودرو مثل اسلافش یک نیروگاه 6 لیتری V12 توئین توربو قرار داشت که حالا 630 اسب بخار قدرت تولید میکرد. البته چون تمام این نیرو به چرخهای عقب منتقل میشد، S65 در شتاب صفرتاصد از مدل ضعیفتر اما چهارچرخ محرک S63 کندتر بود. این آخرین S کلاس AMG دوازده سیلندر بود که در سال 2019 بدون معرفی جانشین مستقیم کنار رفت و در حال حاضر موتور V12 فقط در S کلاس میباخ ارائه میشود.
1-مرسدس S63 E Performance AMG سال 2023
پیشرانه |
4.0 لیتری V8 توئین توربو هیبرید |
قدرت |
802 اسب بخار |
گشتاور |
1430 نیوتن متر |
شتاب صفر تا 96 |
3.1 ثانیه |
قویترین S کلاس تاریخ حالا قوای محرکهٔ پلاگینهیبریدی دارد و به لطف یک موتور الکتریکی در عقب، 800 اسب بخار قدرت و 1430 نیوتن متر گشتاور را در اختیار راننده قرار میدهد. S63 E Performance بهخوبی تکامل S کلاس را همگام با پیشرفتهای زمانهٔ خود نشان میدهد ولی بااینوجود، نماد سدانهای لوکس جهان هنوز هم از ارائهٔ تواناییهایی فراتر از یک لیموزین مجلل دست برنداشته است و در جدیدترین نسخهٔ S63 قدرت و شتابی در حد سوپراسپرتها را ارائه میکند.
227227