ماهان شبکه ایرانیان

زهرا جمشیدی؛ مربی یکی از مراکز تحت نظارت بهزیستی استان کرمانشاه برگزیده جشنواره بین‌المللی "جایزه معلم" شد.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه گفت: زهرا جمشیدی مربی مرکز "یاوران مهر"، تنها بانوی برگزیده جشنواره بین‌المللی جایزه معلم شد.

زهرا جمشیدی؛ مربی یکی از مراکز تحت نظارت بهزیستی استان کرمانشاه برگزیده جشنواره بین‌المللی "جایزه معلم" شد.

بهزاد شهبازی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرآنلاین در کرمانشاه، اظهار داشت: "جایزه معلم" یک رویداد فرهنگی در سطح بین ‌المللی است که هرساله تعداد زیادی از معلمان و مربیان برگزیده‌ به این نهاد معرفی می‌شوند و از بین آن‌ها افراد برگزیده پس‌از طی چندین مرحله غربالگری، داوری، مصاحبه‌های آنلاین و حضوری به مراحل بالاتر صعود می‌کنند.

وی افزود: امسال دومین سال این جایزه مردمی بود که از بین 22 کشور خارجی 144 نماینده و از کشور ایران از بین 38 هزار و 850 نفر معلمِ معرفی شده، " زهرا جمشیدی "مربی مرکز آموزشی_توانبخشی "یاوران مهر" شهرستان اسلام‌آبادغرب با اکثریت آراء هیئت داوران به فینال راه یافت و جزو چهار نفر برگزیده در سطح کشور و تنها بانوی راه‌یافته به مرحله نهایی شد که برگزیدگان نهایی این رقابت، در عید مبعث معرفی شدند.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه با اشاره به روش درمان این مربی نمونه در درمان افراد دارای معلولیت ذهنی به مانند اتیسم و سندرم داون، تصریح کرد: تمرکز او بر روی کودکانی است که خانواده از آن‌ها قطع امید کرده است. این کودکان در ابتدا آنچنان افسار_گسیخته و یا ناتوان از انجام امور بودند که والدین درصدد تحویل تمام‌مدتِ آن‌ها به مراکز شبانه‌روزی بهزیستی بوده‌ اما با روش‌های درمانی و راهکارهای مبتنی بر روان‌شناسیِ کودک و والد به درجه‌ای رسیده‌اند که آرامش به زندگی آن‌ها برگشته و در کنار هم زندگی می‌کنند.

شهبازی با اشاره به تمرکز اصلی جمشیدی که خودیاری کودک، همان توانایی کودک برای نیازهای ابتدایی خود بدون وابستگی به خانواده است، گفت: از ابتدایی‌ترین اعمال و رفتار کودک که همان دست‌ورزی و شناخت اعضای بدن خود است شروع کرده و به مرور به جهان پیرامون تعمیم داده می‌شود، این کار ملزم تکرار و تمرین است، بسیاری از تمرین‌ها باید در طی چند ماه مدام تکرار کرد تا ملکه‌ی ذهن یک کودک دارای معلولیت ذهنی شود.

وی با اشاره به دستاوردهای این مربی نمونه در طول سالیان حضورش در مرکز افراد دارای معلولیت ذهنی زیر 14 سال، تشریح کرد: برداشتن تشخیص اختلال و ورود کودک (کودکی که توانایی بلع و با راه رفتن را نداشت) با استفاده از برنامه‌های توانبخشی، گفتار درمانی و جلسات توانبخشی و اجرا آن بر روی مددجو، موجب شده است کودک بدون هیچ اختلال روانی به مدرسه روانه شود.

شهبازی اضافه کرد: دغدغه اصلی این مربی نمونه، آموزش به کودک معلول است و اینکه این کودک با وجود این نقص ذهنی چه آینده‌ای در جامعه خواهد داشت؛ نتیجه تحقیقات وی این بود که بیشتر این آموزش‌ها باید مبتنی بر بازی، سرگرمی، نقاشی و موسیقی باشد. وی برای یادگیری بهتر حافظه شنیداری هنگام قرارگیری کودک روی ترامبولین از وی سؤالاتی که مرتبط با فراخنای حافظه شنیداری‌اش است پرسیده یا با استفاده جلسات بازی‌درمانی گروهی کودکان منزوی و بیش‌فعال را در کنار هم قرار داده تا با استفاده از تعامل و تأثیری که بر هم می‌گذارند بسیاری از قوانین اولیه بازی شامل: احترام به همدیگر، نوبت‌گیری، جلوگیری از پرخاش و اصل همکاری را بیاموزند.

شهبازی اضافه کرد: بسیاری از شاگردان این مربی نمونه بنا به وضعیت جسمی و ذهنی از طرف خانواده به نوعی طرد شده‌اند که موجب گوشه‌گیری آن‌ها در جمع شده است. وی با واگذاری مسئولیت‌ها، جلسات تراپی متعدد، بازی‌هایی که برای تقویت اعتماد به نفس مؤثرند، راهکار این مشکلات پیدا کرد به نحوی که تمامی والدین بعد از مدتی کمتر از 2 ماه شاهد رشد کودک در جنبه‌های اجتماعی می‌شوند.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه در پایان ضمن آرزوی موفقیت روزافزون برای زهرا جمشیدی، این بانوی نمونه، افزود: هدف این بانوی فرهیخته به‌عنوان مربی کودکان دارای معلولیت ذهنی، خودکفایی و بی‌نیازی کودک دارای معلولیت از خانواده و به تبع آن از اجتماع است، که این ممکن نخواهد شد جز با یاد_دهی مهارت‌های اولیه فرد دارای معلولیت، در وهله‌ی اول بتواند با هویت فردی خود به‌عنوان یک انسان دارای کرامت انسانی روبرو شود و بعدها در کنار پذیرش معلولیت به یادگیری مشغول شود.

46

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان