سخنی در آغاز: تشنگی غرب و اسلام و معارف اهل بیت علیهم السلام

در آستانه ولادت دخت گرامی امیرمؤمنان علی علیه السلام، زینب کبری (پنجم جمادی الاولی برابر با شانزدهم مرداد ۷۹) انسان وارسته ای از مسلمانان کشور هلند; استاد «اورهان یلدایز» ORHAN YILDIZ که سالیان درازی در آنجا رحل اقامت افکنده و استاد الهیات در دانشگاه های آنجا می باشد، خواستار دیدار با مؤسس محترم مؤسسه امام صادق علیه السلام گردید، با این هدف که ایش ...

بسم الله الرحمن الرحیم

در آستانه ولادت دخت گرامی امیرمؤمنان علی علیه السلام، زینب کبری (پنجم جمادی الاولی برابر با شانزدهم مرداد 79) انسان وارسته ای از مسلمانان کشور هلند; استاد «اورهان یلدایز» ORHAN YILDIZ که سالیان درازی در آنجا رحل اقامت افکنده و استاد الهیات در دانشگاه های آنجا می باشد، خواستار دیدار با مؤسس محترم مؤسسه امام صادق علیه السلام گردید، با این هدف که ایشان و سایر اساتید مؤسسه را از اوضاع اسلام و مسلمانان و تشنگی غرب بالاخص کشور هلند به اسلام و معارف اهل بیت علیهم السلام ، آگاه سازد.

مؤسس با گشاده رویی تمام از ایشان استقبال کرد و پای سخنان او نشست و از راهنماییهای او بهره گرفت و در حد امکان نیازهای علمی و فکری او را با اهدای چند کتاب برطرف کرد و قول داد که در آینده استادی با مدرک رسمی برای تدریس معارف و الهیات به ایشان معرفی کند.

از جمله سخنان شخصیت مزبور این بود که: آمار موثق، حاکی از روی گردانی جوانان هلند از مذهب کاتولیک و پروتستانت است، زیرا آنان هیچ نوع جاذبه ای در این مذهب احساس نمی کنند، جز این که مذهب کاتولیک در ورطه «تثلیث » و «عشاء ربانی » فرو رفته; و دیگری نیز فاقد معنویت است.

کشور هلند دارای پانزده میلیون جمعیت است که فقط 40% آن به مذهب اعتقاد دارند و حدود 60% لائیک و فاقد مذهب می باشند. از میان معتقدان به مذهب، 20% کاتولیک، و 20% دیگر را مسلمانان و پیروان مذهب پروتستان و یهودیت و بودایی و هندو تشکیل می دهد.

بد نیست بدانید که مسلمانان، 7% از این 20% را تشکیل می دهند.

طبق برآوردی که صورت گرفته است، در سال 2020 تعداد کاتولیک ها از 20% به 10% کاهش یافته و بالعکس، مسلمانان از 7% به 12% افزایش خواهند یافت.

چیزی که موجب عدم پیشرفت چشمگیر اسلام در این کشور شده گذشته از اعمال برخی از مسلمانان که طبعا مایه نفرت دیگران از اسلام می شود فقدان یک مرکز قوی علمی و فکری است که حقایق اسلام رابرای مردم بشکافد و مکتب نورانی اهل بیت علیهم السلام را ترویج کند.

غالب مساجد در هلند، دست اهل سنت است که مع الاسف رنگ وهابیت دارند و تعالیم آنان به هیچ وجه تشنگی جوانان هلندی را برطرف نمی کند. این جمله را گفت، سپس خاطره زیر را نقل کرد:

«من در دانشگاهی تدریس می کنم که در آن دانشگاه دو استاد مصری نیز تدریس می نمایند. من روزی «صحیفه سجادیه » و «نهج البلاغه » را به آن دو استاد هدیه کردم پس از مدتی آنان به من مراجعه کرده و اعلام داشتند: اگر این کتابها در سراسر جهان پخش شود، وضعیت ما مسلمانان بهتر از این خواهد بود».

درست است که شیعیان در کل هلند، 6 مسجد را در اختیار دارند، اما گذشته از تفرقه حاکم بر گردانندگان این مساجد، هیچ کدام قادر به پخش معارف نیستند.

آنچه خواندید، بخشی از سخنان این مهمان محترم بود که سوز دل وی از گفتارش کاملا هویدا است.

سخنی را که این دو استاد مصری بیان کردند، تازگی ندارد. شیخ طنطاوی مؤلف تفسیر معروف(متوفای 1358ه ق) و شیخ عبده(متوفای 1323ه ق) کرارا به این حقیقت تصریح کرده اند. چیزی که هست، آن اسلام واقعی، اسلام سراسر معرفت و عرفان، و تزکیه و تحلیه، جز در ادعیه صحیفه سجادیه در جای دیگر پیدا نمی شود. اسلامی که در آن چهره دنیا و آخرت به شیوه واقعی معرفی شده و مسلمانان را در کنار معنویت و وارستگی، به کار و کوشش و فعالیتهای علمی و فکری، اجرای عدالت و اقامه حکومت قسط دعوت می کند جز در نهج البلاغه و دیگر کلمات نورانی اهل بیت وحی علیهم السلام وجود ندارد.

این ; وظیفه حوزه های علمیه و بزرگان تشیع است که بیش از گذشته بر تربیت مبلغان وارسته و آگاه از منطق اسلام و شرائط زمان عنایت ورزند تا خلا معنویت را در جهان امروز به ویژه غرب پر کنند.

هئیت تحریریه

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان