Normal
0
false
false
false
EN-US
X-NONE
AR-SA
MicrosoftInternetExplorer4
پگاه حوزه ، ش 62
رویکرد دورکیم به دین،
رویکردی کارکردگرایانه و سودجویانه است . این رویکرد، هرچند در میان متفکران پیش
از او نیز رواج داشته، اما بیشتر تحت نفوذ وی شکل گرفته است .
تبیین های کارکردگرایانه
گرفتار مشکلاتی هستند که در حوزه دین نیز رخ می نمایند . در مورد دین، میان شرح
کارکردگرایانه یک رفتار اجتماعی خاص و تفسیری که خود رفتارکنندگان ارائه می دهند،
اختلاف زیادی وجود دارد . شرکت کنندگان در یک مراسم مذهبی نمی دانند که آنچه انجام
می دهند، بیشتر با یک پارچه سازی گروه ارتباط دارد و اگر هم مناسک در برابر
چشمانشان چنین کاری را انجام می دهد، این کار از دید آنها مراد اصلی به شمار
نمی آید .
نتیجه این نظر دورکیم که
اساسا همه مناسک مذهبی جهان یکی هستند، آن خواهد بود که باورهای شرکت کنندگان و
همچنین مقاصد اعلام شده مناسک، هیچ ارتباطی با آنچه اتفاق می افتد، ندارد . این در
حالی است که برای شناخت رفتار مذهبی، توجه به باورهای شرکت کنندگان درباره
رفتارشان گریزناپذیر است .
از سوی دیگر، نظریه دورکیم
نوعی نظریه تحویل گرایانه به شمار می رود . تحویل گرایی در دین بدین معناست که دین
به یک بعد و ضلع آن فروکاسته شود و اضلاع دیگر آن نفی گردد . دورکیم نیز دین را در
کارکردهای اجتماعی آن خلاصه می کند و مفهوم خدا و دیگر عناصر ادیان را به جامعه
تحویل می کند . تبیین کارکردی دین، آن گاه که با تحویل گرایی همراه باشد،
گمراه کننده است; چراکه بر اساس این تحویل گرایی، امر
مقدس معنای خود را از دست می دهد . «فیلیپس » فیلسوف دین نوویتگنشتاینی، دورکیم را
تحویل گرای عامد می نامد; چراکه در تلاش است پدیده های دینی را در قالب واژه های
غیردینی تبیین کند . وی نظریه دورکیم در باب دین را چنین توصیف می کند: «وقتی به
واقعیت که صورت زیرین نهاد دینی است، سر می زنیم، می بینیم آن واقعیت جامعه است .
دین، در واقع، پرستش جامعه است »
.
شواهدی که دورکیم بر مدعای
خود ارائه می کند بر توتمیسم قبایل استرالیایی مبتنی است . اما یکی از همکاران او
بعدها نشان داد که نظریه وی پیش از بررسی دقیق قبایل استرالیایی تدوین شده است .
در ده سال گذشته، تفسیر دورکیم از توتمیسم به کلی رد شده است .
نویسنده در ادامه به
پاره ای دیگر از مشکلات نظریه دورکیم اشاره می کند .