ماهان شبکه ایرانیان

آموزش پخت سریع یک شام دلچسب و سالم برای افراد پر مشغله

در واقع برای خیلی ها پیش می‌آید که عید را مجردی سر کنند

در واقع برای خیلی ها پیش می‌آید که عید را مجردی سر کنند. گاهی پای ماموریت‌های کاری وسط می‌آید و گاهی هم بحث دانشجویی است و چه می‌دانیم، مسائل دیگر...
اما اگر در این وضعیت قرار گرفتید،‌ چه باید بکنید؟ خیلی از متاهل‌ها عقیده دارند اتفاقا این فرصت خوبی است به خصوص که در ایام تعطیلی وقت کافی برای دور هم‌نشینی و لذت بردن از آن هست. به عقیده آنها فضای دورهمی‌هایی که با رفقای تورگی، انجام می‌شود، صمیمی‌تر و باحال‌تر هم هست. خب حالا از فرصت استفاده کنید. این مهمانی، احتیاج به غذا و خوردنی‌هایی دارد که با هم تقسیم‌شان کنیم و لقمه لقمه از خوردنش لذت ببریم.اگر می‌خواهید بهترین غذاها را در کمترین زمانِ ممکن آماده کنید تا انتها همراه بنیتا باشید.

 برای داشتن یک هفته‌ی سالم از نظر تغذیه‌ای، بهتر است برنامه غذایی داشته باشید. در غیر این صورت، سناریوی یک شام معمولی اینگونه از آب در می‌آید:

ساعت 3 بعدازظهر: تصمیم گیری برای پخت شامی با یک دستورالعمل بیش از حد پیچیده، احتمالاً چون بعدازظهر اسنک خورده‌اید و احساس سیری می‌کنید.

ساعت 6 بعدازظهر: رفتن به فروشگاه مواد غذایی و خرید تمام مواد تشکیل دهنده‌ی شام. به ناچار یک ساعت کامل طول می‌کشد.

ساعت 7 شب: رسیدن به خانه، باز کردن مواد غذایی، و شروع به پخت.

ساعت 9 شب: "ای وای من، چرا هنوز مشغول پختن شام هستم، بهتر است غذای تایلندی سفارش بدهم."

چرا این اتفاق همیشه برای ما رخ می‌دهد؟ و چگونه است که برخی از مردم این مشکل را برطرف کرده‌اند؟ در طول سال‌ها، کارکنان ما راهنمایی‌ها و ترفندهایی برای تغذیه و داشتن شامی سالم و سریع در طول هفته ارائه داده‌اند. در ادامه برخی از نکات جمع آوری شده را می‌خوانیم:

مواد دانه‌ای را در مقادیر زیاد بپزید. مثلاً سه فنجان برنج (یا جو، یا فارو یا کوینولا) را یک‌جا دم کنید، وقتی به خانه می‌رسید و یخچال را باز می‌کنید و متوجه می‌شوید که چیزی آماده دارید شبیه این است که به خودتان هدیه‌ای داده‌اید. آن‌ها را با یک ماده پروتئینی با قابلیت پخت سریع صرف کنید و از آن‌ها برای مقوی کردن سالاد استفاده کنید یا برای اواخر‌ هفته آن را سرخ کنید. و نگذارید همه برنج سرخ شده تمام شود.

در آخر هفته دو یا سه مجموعه سبزی (گشنیز، نعناع، جعفری، ریحان) بخرید و آن‌ها را پاک، شست و شو و خشک کنید و در حالیکه مشغول تماشای تلویزیون هستید آن‌ها را در کیسه بگذارید. در حین انجام این‌کار می‌توانید چند قسمت از سریال باب برگر را ببینید، اما گفتنی است که این کار باعث تازه ماندن حبوبات، غلات، سالاد، و تقریبا هر گونه ماده غذایی می‌شود. 

غذای فوری

اگر مایلید در آغاز هفته یک ظرف بزرگ از نمک و فلفل یا سس تهیه کنید. آن‌ها را در یخچال قرار داده و در کنار همه نوع غذا استفاده کنید. سردبیر ارشد تغذیه، اندی باراقانی، ماهی کولی تند با کره لمونی را این گونه پخت می‌کند: ماهی کولی را در هاون خرد می‌کند، و سپس آن را درون کره نرم شده با کمی فلفل قرمز، لیمو، و سیر هم می‌زند. در ادامه به آن سس پاستا می‌افزاید.

داشتن یک آشپزخانهِ تمیز انگیزه‌ی شما را به صورت تصاعدی بالاتر می‌برد. وقتی که می‌خواهید برای شام غذا بپزید مشکلات کوچکی مانند تمیز نبودن ظروف و یا تمیز نبودن آشپزخانه است که میل شما را به پختن غذا کاهش می‌دهد. 

خرید کلی ماهی این ساده‌ترین و سریع‌ترین راه برای تهیه یک شام فانتزی است. اگر مقداری لیمو و سبزی در خانه دارید، همه آن‌چه که باید انجام دهید این است که به فروشگاه بروید و یک ماهی تمیز بخرید (از ماهی‌فروش بخواهید که این کار را برای شما انجام دهد). سپس ماهی را به خانه ببرید، درون آن را با برش‌های نازک لیمو و تعداد انگشت شماری سبزی پر کنید و کباب کنید یا در یک ماهی‌تابه سرخ کنید بله به همین راحتی. برخی خواروبار فروشان حتی ماهیِ از قبل پر شده دارند، که کل ماجرا را ساده‌تر نیز می‌کند.

پخت سربع

مواد غذایی فانتزی را در یک جای مناسب نگهداری کنید. این مواد غذایی دارای طبخ آسانی هستند. به جای گوشت گاو، سعی کنید گوشت بره مصرف کنید. گوشت را به همراه مقداری سبزی و سیر در یک تابه بگذارید، سپس آن را با ادویه‌جات، ترشی‌جات، چاشنی‌ها، و غلات در طول هفته برای وعده‌های غذایی مختلف مصرف کنید.

یک وعده غذایی سریع اما اساسی تهیه کنید که می‌تواند برای چند روز در یخچال نگهداری شود، مثل سالاد مرغ. در اواخر شب زمانی که حس آشپزی ندارید، می‌توانید آن را با سبزی از قبل شسته یا قرار دادن آن بین دو تکه نان مصرف کنید.

نان سالم قطعه قطعه شده را در کسیه فریزرِ بزرگ نگه دارید و سعی کنید درون کیسه، هوا نفوذ نکند. هنگام شام، چند تکه آن‌ها را در توستر قرار دهید. می‌توانید آن‌ها را با مقدار زیادی از کره و تخم مرغ نیمرو بخورید و از خود بپرسید که چرا این کار را بیشتر انجام ندهم. 

یک قابلمه لوبیا یا عدس در طول آخر هفته طبخ بپزید و درون یک ظرف در یخچال ذخیره کنید. شاید بر حسب اتفاق نیز چند حلقه سوسیس داشته باشید که در این صورت، شام آماده است.

غذای سریع

ادویه‌جات آماده به مصرف، مانند گشنیز خرد شده، دانه رازیانه، زیره، زردچوبه، دارچین، و زنجبیل داشته باشید. کمی از این و کمی از آن به هر وعده غذایی طراوت می‌بخشد. مخلوط ادویه از پیش آماده مانند دوکا (dukkah) و زاتار (za'atar) نیز برای ایجاد عطر و طعم مناسب هستند.

از بازار یک جوجه‌گردان بخرید و یا منقل خود را در روز یکشنبه برپا کنید. چند دقیقه برای ریز کردن گوشت صرف کنید و آن در یک ظرف در یخچال بگذارید، اکنون فقط چند ثانیه با خوردن یک مرغ کباب شده با برنج (با آوکادو و لیمو)، سالاد مرغ خامه‌ای، فاصله دارید.

سعی کنید همواره چند عدد کنسرو با کیفیت مثل ماهی تن، ساردین، صدف و شاید یک شیشه از فلفل فانتزی دودی داشته باشید. چند برش نان تست از قبل منجمد شده را آماده کنید (این روش در بالا ذکر شده است)، روی نان تست مقداری سیر بمالید.

ماکارونی؛ بدیهی است که باید همیشه چند بسته ماکارونی داشته باشید، اما طعم غذای خود را با چاشنی شگفت انگیزی به نام سس ساسیو په‌په (cacio e pepe) تغییر دهید. و اگر نمی‌توانید سس ساسیو په‌په را به خوبی درست کنید هنوز هم ماکارونی، آب، روغن زیتون هست که ما به شدت آن‌ها را توصیه می‌کنیم.

غذای خیلی سریع

اگر فقط حوصله‌ی خرید دو قلم جنس را از فروشگاه دارید، تخم مرغ و پنیر بخرید. یک املت خوشمزه بپزید تا بدانید که زندگی هنوز هم خوب است.

فریزر شما بهترین دوست شما است. همیشه در آن مواد پوست کنده، اسفناج، پیازچه خرد شده، سس گوجه فرنگی، و گوشت گاو داشته باشید. به این ترتیب، همیشه مواد غذایی سالم برای افزودن به پاستا دارید. می‌توانید پیتزای منجمد نیز داشته باشید.

چندین نوع کباب سبزیجات (هویج، چغندر، سیب زمینی شیرین، هویج) بپزید. هنگامی که حوصله‌ی اضافه کردن آن‌ها را به کاسه و تهیه‌ی سالاد ندارید، آن‌ها را برای پخت یک سوپ مخلوط کنید.

اگر این ماجرا جذاب بود میتوانید یک نگاه هم به "غذاهای موثر در کاهش کلسترول خون" بیندازید.

 

 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان