ماهان شبکه ایرانیان

ویتامین C می‌تواند اثرات مخرب آلودگی هوا را خنثی کند

در این هوای آلوده باید دنبال راهکاری بود تا خطرات آن را کاهش داد. با بنیتا این راهکارها را خواهید یافت.

در این هوای آلوده باید دنبال راهکاری بود تا خطرات آن را کاهش داد. با بنیتا این راهکارها را خواهید یافت.

 خوب است با 5 غذایی که از شما در برابر آلودگی هوا محافظت می ‌کنند آشنا باشیم .باز هم یک دلیل دیگر برای خوردن میوه و سبزیجات؛ رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزیجات می‌تواند اثرات مخرب آلودگی هوا کم کند. این تاثیر بیشتر از هرکسی برای افرادی که از بیماری‌های ریوی رنج می‌برند مهم است.

محققان با زیر نظر گرفتن بیمارانی  از بیمارستان لندن که مبتلا به آسم و یا بیماری‌های مزمن ریوی هستند متوجه شدند بیمارانی که در رژیم غذایی آنها سطح کمی از میوه و سبزیجات وجود دارد  و در کل  ویتامین سی کمی به بدن خود می‌رسانند در روز‌هایی که هوا آلوده است بیشتر از دیگر افراد به تنگی نفس دچار می‌شوند و در تنفس با مشکل بیشتری رو به رو می‌شوند. این تحقیق نشان می‌دهد که آنتی اکسیدان موجود در میوه و سبزیجات می‌تواند بر اثرات آلودگی هوا بر بدن انسان تاثیر بگذارد. 

آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدان‌ها مانند ویتامین سی ممکن است از بدن در برابر مولکول‌های مضری به نام رادیکال آزاد که به سلول‌هایی بدن آسیب میزنند حفاظت کنند. رادیکال آزاد زمانی که آلودگی وارد ریه بشود می‌تواند تولید شود. اما کار آنتی اکسیدان چیست؟ آن‌ها می‌توانند به رادیکال‌های آزاد متصل شوند و آن‌ها را پیش از آن‌که به سلول‌های بدن آسیب بزنند خنثی کنند.

تاثیر آنتی اکسیدان بر آلودگی هواCredit: Shutterstock

مشکلات تنفسی

در مطالعه‌ی جدید  محققان کالج سلطنتی انگلستان بیش از 200 بیمار  تنفسی و مبتلا به آسم را مورد بررسی قرار دادند. بسیاری از بیماران بین سن 54  تا 74 سال بودند اما در بعضی موارد تا جوان 18 ساله هم در بین بیماران وجود داشت که بعضی از آن‌ها افرادی بودند که به مصرف دخانیات وابسته بودند. این تحقیق برای بررسی نسبت تاثیر میزان آلودگی هوا بر روی بیماران تنفسی بستری شده طراحی شده بود. ذرات معلق در هوا که محصول احتراق سوخت فسیلی است مورد بررسی محققان قرار گرفت. نتایج نشان داد که زمانی که میزان این ذرات معلق به بیش از 10 میکروگرم بر متر مکعب برسد٬ احتمال بستری شدن بیماران تنفسی و مبتلا به آسم 35 درصد افزایش می‌یابد. البته این آمار برای بیمارانی که ویتامین سی مصرف می‌کنند 20 درصد کمتر از بیماران دیگر بود. 

آژانس محافظت از محیط زیست آمریکا  میزان  استاندارد مجاز ذرات معلق در هوا را 50 میکروگرم بر متر مکعب در نظر گرفت. این حد استاندارد برای اروپا نیز تایید شده. در مدت این تحقیق سه ساله در لندن٬ 45 روز میزان آلودگی هوا بیش از این حد مجاز بوده. در انتهایی این تحقیق اعلام شد که حد میانه‌ی درست برای میزان ذرات معلق در هوا باید 25 میکروگرم بر متر مکعب باشد.

جالب است بدانید قطر این ذران معلق در هوا کمتر از یک پنجم قطر یک تار موی انسان است. دود خروجی از اگزوز خودرو‌ها و آلودگی ناشی از سوخت نیروگاه‌های زغال‌سوز بیشترین منبع آلودگی هوا در اکشور آمریکا است. 

 

چرا ویتامین سی می‌تواند کمک کند؟

مرکبات و سبزیجات تیره منبع خوبی از ویتامین سی هستند. از نظر فیزیولوژیکی می‌توان پذیرفت که ویتامین سی نیز دقیقاً مانند آنتی اکسیدان‌ها عمل می‌کنند تا از بدن برابر آلودگی هوا محافظت کنند. این اثر برای افراد سیگاری و سالمندان بیشتر از باقی افراد جامعه مهم و ضروری است هرچند که مطالعه نشان می‌دهد این دو گروه از افراد تمایل کمتری به خوردن میوه و سبزیزجات از خود نشان می‌دهند.

 تاثیر ویتامین سی بر آلودگی هواCredit: Lightspring | Shutterstock

با توجه به این که این تحقیقات فقط بر روی بیماران با مشکل تنفسی و  بیماران مبتلا به آسم صورت گرفته٬ هنوز مشخص نیست ویتامین سی تاثیر مثبتی بر روی دیگر افراد داشته باشد یا خیر. اما باید بدانیم افراد مبتلا به این بیماری‌ها نباید به خوردن ویتامین سی اکتفا کنند و درمان‌های خود را رها کنند. آن‌ها باید در کنار استفاده ا ز دارو‌های خود و دوری از تحرک و ورزش در فضا‌های باز و آلوده در رژیم غذایی خود مواد حاوی این ویتامین را نیز بگنجانند.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم مقاله «5 روش برای بهبود کیفیت هوای داخل خانه» را از دست ندهید.

 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان