ماهان شبکه ایرانیان

کله پاچه صبحانه محبوب روزهای برفی

کله‌پاچه یک غذای چرب و پرانرژی است که خوردن آن در یک صبح و یا عصر پاییزی سرد و دل‌انگیز بسیار دلچسب است

کله‌پاچه یک غذای چرب و پرانرژی است که خوردن آن در یک صبح و یا عصر پاییزی سرد و دل‌انگیز بسیار دلچسب است. خوردن این غذای سنتی در خاورمیانه و قفقاز جنوبی متداول است و روش طبخ آن در کشورهای مخالف تقریبا یکسان است. این غذا سرشار از پروتئین بوده و بسیار مفید است اما بعضی قسمت‌های آن بسیار مضر بوده و خوردن آن به هیچ عنوان مخصوصا به افرادی که دارای چربی خون، کلسترول و اسید اوریک بالا هستند توصیه نمی‌شود. همچنین افراد مبتلا به نقرس و دیابت نیز باید از خوردن آن اجتناب کنند. در ادامه با بنیتا همراه باشید تا بیشتر در مورد خواص و مضرات این غذای محبوب بخوانید.

کله پاچهCredit: Netnazar

خواص کله‌پاچه

کله‌پاچه سرشار از پروتئین بوده و برای رشد و ترمیم بافت‌های بدن بسیار مناسب است به طوری که متخصصان تغذیه ارزش غذایی گوشت صورت و زبان را به اندازه‌ی گوشت قرمز می‌دانند. مهمترین خاصیت زبان این است که سرشار از ویتامین‌های گروه B و مخصوصا B12 است که باعث خونسازی و بهبود عملکرد سیستم عصبی بدن می‌شود. همچنین این غذا حاوی ماده مغذی به نام کوآنزیم Q10 است. کوآنزیم Q10 به عنوان یک آنتی ‌اکسیدان قوی شناخته شده است که از طریق دفع مواد مضر تولید شده در بدن، در فرایند‌‌های متابولیکی مختلف و جلوگیری از آسیب سلول‌ها نقش مهمی ‌‌را ایفا می‌کند. قسمت سیرابی و شیردان این ماده‌ی غذایی از نظر پروتئین تقریبا مشابه گوشت قرمز و مرغ است اما میزان چربی آن به اندازه گوشت کم چرب است.

کله پاچه
Credit: Pinterest/@Karabakh Travel

مضرات کله‌پاچه

یکی از بارزترین ضررهای کله‌پاچه این است که کلسترول خون را بالا می‌برد. این امر موجب انسداد رگ‌های ظریف خونی شده و با ایجاد اختلال در خون رسانی به قلب، مغز و ریه باعث بروز سکته قلبی و مغزی می‌شود. به همین دلیل متخصصان تغذیه مصرف 1 یا 2 وعده‌ی این غذا را در هفته به هیچ عنوان توصیه نمی‌کنند اما خوردن حداکثر 2 وعده‌ی از آن در طی 1 ماه ایرادی ندارد. همچنین آن‌ها معتقدند پاچه بهترین قسمت این غذا و مغز، چشم و بناگوش پرچرب‌ترین اجزای کله‌پاچه هستند. بد نیست بدانید میزان کلسترول موجود در مغز گاو و گوسفند به اندازه‌ی 8 زرده‌ی تخم مرغ است که بسیار بیشتر از مقدار توصیه شده توسط متخصصان است. به یاد داشته باشید که مصرف آبغوره، نارنج و لیموی تازه به دلیل داشتن آنتی ‌اکسیدان همراه کله‌‌پاچه جذب چربی را کاهش می‌دهد.

کله پاچه
Credit: Pinterest/@Gaelle N

طرز تهیه

اگر خودتان قصد درست کردن این غذا، در خانه را دارید، حتما از خریدن محصولات بی‌نام و نشان خودداری کرده و از محصولاتی که بسته بندی بهداشتی و مورد تایید وزارت بهداشت هستند استفاده کنید و به تاریخ تولید و انقضای آن توجه کنید.

بعضی از افراد فقط از سیرابی و شیردان و پاچه‌ی گوسفند یا گاو استفاده می کنند اما بعضی دیگر کله را نیز خودشان در منزل تهیه می‌کنند. بعد از اینکه اجزای مورد نظرتان را به خوبی تمیز کردید برای از بین رفتن بوی آن می‌توانید آن‌ها را مدتی در آب سرد قرار دهید سپس آن‌ها را داخل قابلمه ریخته، سیر و پیاز را خرد کرده و همراه با آب به قابلمه اضافه کنید. سپس آن‌ را روی شعله‌ی ملایم بگذارید. بهترین کار این است که اجازه دهید این غذا در طول شب کاملا پخته شود و صبح روز بعد برای صبحانه بخورید. قبل از سرو غذا نمک، فلفل، دارچین و دیگر ادویه‌های مورد نظر خود را به آن اضافه کنید و همراه با نان تازه و آب لیمو نوش جان کنید.

 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان