راهنمای کامل مراقبت از پوست در دوران بارداری

اغلب خانم‌های باردار می‌دانند که در این دوران باید به تغذیه خود بسیار اهمیت دهند و رژیم غذایی سرشار از پروتئین و ویتامین داشته باشند اما چیزی که شاید خیلی از آن ها ندانند این است که موادی که در این دوران روی پوستشان استفاده می‌کنند نیز به همان اندازه از اهمیت زیادی برخوردار است

اغلب خانم‌های باردار می‌دانند که در این دوران باید به تغذیه خود بسیار اهمیت دهند و رژیم غذایی سرشار از پروتئین و ویتامین داشته باشند اما چیزی که شاید خیلی از آن ها ندانند این است که موادی که در این دوران روی پوستشان استفاده می‌کنند نیز به همان اندازه از اهمیت زیادی برخوردار است. زیرا این مواد از طریق پوست جذب شده و می‌توانند برای رشد کودک مضر باشند. بنابراین باید در انتخاب این مواد نیز دقت زیادی داشته باشید. در ادامه با بنیتا همراه باشید تا راهنمای کامل مراقبت از پوست در این دوران را باهم بخوانیم.

مراقبت از پوست در بارداری

Credit: Istock

1- انتظار تغییرات پوستی را داشته باشید

در این دوران بدن خانم‌ها تغییرات هورمونی و متابولیکی زیادی را تجربه می‌کند. کودک شما در حال رشد است و این طبیعی است که با گذر زمان پوست دچار کشیدگی می‌شود. یکی از راه‌های جلوگیری از ایجاد نشانه‌های حاصل از کشیدگی پوست این است که پوست را به طور مرتب چرب کنید. می‌توانید این کار را از طریق راه‌های زیر انجام دهید:

 

خوردن ژلاتین

کلاژن یکی از مواد اصلی لازم برای بالا بردن خاصیت ارتجاعی پوست است. از طریق اضافه کردن ژلاتین به رژیم غذایی خود می‌توانید تولید کلاژن را در پوست افزایش دهید. برای این منظور می‌توانید استخوان را در آب جوشانده و آب آن را به همین شکل خورده یا از آن برای پختن سوپ، سس، برنج و گوشت استفاده کنید.

 

نوشیدن آب

در دوران بارداری باید بدن خود را به خوبی مرطوب نگه دارید زیرا حجم خون بالا رفته و بدنتان در حال ساخت یک کیسه آب بزرگ برای کودکتان است. بنابراین پوستتان برا حفظ خاصیت ارتجاعی خود باید کاملا مرطوب باشد. پزشکان توصیه می‌کنند که باید روزانه بین 8 تا 12 لیوان آب بنوشید. سردرد، خشک شدن لب‌ها و سوزش گلو از نشانه‌های کم آبی بدن هستند.

 

روغن نارگیل

روغن نارگیل سرشاراز اسیدهای چرب اشباع شده بوده و برای تغذیه پوست بسیار مناسب است. بهترین زمان برای استفاده از این روغن بلافاصله بعد از حمام است زیرا رطوبت بدن را حفظ خواهد کرد.

 

ویتامین C

یکی از وظایف ویتامین C در بدن، ساخت کلاژن و غضروف است. و همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم کلاژن ماده اصلی برای حفظ خاصیت ارتجاعی پوست است. از جمله مواد سرشار از ویتامین C می‌توان به فلفل دلمه قرمز و سبز، کلم پیچ، جعفری، شلغم، و کلم بروکلی اشاره کرد.

 

زینک یا روی

کمبود روی در بدن یکی از دلایل اصلی ایجاد خطوط حاصل از کشیدگی است. روی در ساخت کلاژن تاثیر گذار بوده و دارای خواص آنتی اکسیدان است. این ماده در مرغ، گوشت بره، گوشت گاو، تخم مرغ، آجیل، حبوبات و غلات سبوس‌دار یافت می‌شود.

 

کره کاکائو

کره کاکائو یکی از بهترین مرطوب کننده‌های پوست است. این محصول از روغن کاکائو استخراج شده و با شبیه سازی روند بازسازی پوست باعث از بین رفتن خطوط حاصل از کشیدگی پوست می‌شود.

مراقبت از پوست در بارداری

Credit: Patrika

2- ممکن است رنگ پوستتان عوض شود

افزایش ملانین در دوران بارداری باعث تغییر رنگ محسوس در پوست می‌شود. هرچقدر پوست تیره‌تر باشد، تغییر رنگ نیز بیشتر است این تغییرات کاملا طبیعی بوده و جای نگرانی نیست. اما اگر خط میانی روی شکمتان خیلی تیره شود می‌تواند نشانه کمبود فولیک اسید و ویتامین ‌B باشد و باید حتما به پزشک مراجعه کنید. 

مراقبت از پوست در بارداری

Credit: Mommyish

3- شاید پوستتان جوش بزند

بسیاری از خانم‌ها در 3 ماهه اول و دوم بارداری صورتشان جوش می‌زند زیرا افزایش هورمون آندروژن باعث تحریک غدد شده و پوست را چرب می‌کند، چربی منافذ پوست را بسته و باعث بروز جوش و التهاب می‌شود. خانم‌هایی که در دوران قاعدگی پوست صورتشان جوش می‌زند بیشتر از بقیه افراد مستعد جوش‌های دوران حاملگی هستند. اما خوشبختانه این جوش‌ها موقتی بوده و بعد از اتمام دوران بارداری از بین می‌روند. همچنین می‌توانید از راه‌های زیر روند درمانشان را تسریع کنید:

 

سرکه سیب

پنبه را به مقداری سرکه سیب آغشته کرده و روی پوست خود بزنید این کار باعث از بین رفتن چربی پوست می‌شود. همچنین می‌توانید آن را داخل یک بطری اسپری با مقداری آب مقطر ترکیب کرده و تونر طبیعی خودتان را بسازید.

 

جوش شیرین

جوش شیرین به از بین رفتن روغن پوست و بهبود جوش‌ها کمک می‌کند. 1 قاشق غذا خوری جوش شیرین را با 1 قاشق غذا خوری آب ترکیب کنید و روی جوش‌ها بزنید. اجازه دهید کامل خشک شود و سپس آن را بشویید.

 

مرکبات

آلفا هیدروکسی اسید موجود در میوه‌های خانواده مرکبات مانند لیمو و لیموترش به باز کردن منافذ و از بین بردن سلول‌های مرده پوست کمک می‌کند و با خواص ضد باکتری که دارد مانند یک لایه بردار طبیعی عمل می‌کند. آب لیمو یا لیمو ترش را گرفته و مستقیما با پنبه روی پوست خود بزنید. سپس 10 دقیقه صبر کنید تا خشک شود و بعد صورتتان را با آب سرد بشویید.

 

عسل

عسل دارای خواص ضد باکتری و ضد عفونی کننده بوده و تسکین دهنده پوست است. ابتدا صورت خود را با آب گرم بشویید سپس عسل را به طور مستقیم به منطقه آسیب دیده بزنید 20 تا 30 دقیقه صبر کرده و سپس صورتتان را با آب گرم بشویید.

 

خیار و جو دو سر

خیار و بلغور جو دارای خواص تسکین دهنده و خنک کننده برای پوست هستند. استفاده از این ماسک‌ بسیار ساده است زیرا مواد اولیه آن داخل همه آشپزخانه‌ها پیدا می‌شود. این ماسک را داخل فریزر گذاشته و سپس بین 10 تا 15 دقیقه روی پوست بگذارید.

مراقبت از پوست در بارداری

Credit: Kashmikamal

4- باید از ضد آفتاب استفاده کنید

پوست شما در دوارن بارداری بسیار حساس و مستعد تغییر رنگ و کک و مک است. همچنین سیستم ایمنی بدن شما در این دوران با یکسری تغییرات رو به رو بوده و اگر مراقبت‌های لازم از آن نشود، احتمال ابتلا به سرطان پوست بالا می‌رود. بنابراین در صورت قرار گرفتن در معرض تابش خورشید باید حتما از ضد آفتاب با اس‌پی‌اف مناسب استفاده کنید و هر 3 ساعت یکبار آن را تمدید کنید.

مراقبت از پوست در بارداری

Credit: Premium Times

5- ممکن است دچار خارش پوست شوید

تغییرات هورمونی و کشش پوست می‌تواند باعث بروز خارش پوست شود که موضوعی عادی بوده و جایی برای نگرانی وجود ندارد اما اگر مقدار آن زیاد باشد احتمال اختلال در عملکرد کبد وجود دارد و باید حتما به پزشک متخصص مراجعه شود. در ادامه چند راهکار برای کاهش خارش پوست آورده شده است:

  • از کمپرس خنک روی نواحی که خارش دارند استفاده کنید.
  • سعی کنید لباس‌هایی که می‌پوشید کمی آزاد بوده و از پارچه طبیعی مانند پنبه درست شده باشد.
  • به طور مرتب نواحی که خارش دارند را چرب کرده و از مرطوب کننده استفاده کنید.
  • در هوای گرم از منزل خارج نشوید زیرا گرما، خارش را بیشتر می‌کند.
  • حمام با آب داغ پوست را خشک می‌کند و خارش آور است همچنین از صابون‌های حساسیت آور برای شستشو استفاده نکنید.

مراقبت از پوست در بارداری

Credit: Ctvnews

6- در انتخاب محصولات آرایشی دقت کنید

همانطور که می‌دانید مواد آرایشی برای پوست ضرر دارند و باید میزان استفاده از آن را تا جای ممکن کاهش داد مخصوصا در دوران بارداری که استفاده از آن‌ها می‌تواند هم به خودتان و هم به فرزندتان آسیب وارد کند. لیستی از مواد آرایشی که باید از آن‌ها اجتناب کنید را در ادامه بخوانید:

 

رتینوئیدها

این مواد اغلب در داروهای ضد آکنه و پیری پوست هستند و استفاده از آن‌ها در دوران بارداری خطر نقص تولد را افزایش می‌دهد. اغلب پزشکان توصیه می‌کنند اگر در حال استفاده از داروهای حاوی رتینوئید هستید، باردار نشوید و در صورت بارداری، مصرف آن‌ها را سریعا قطع کنید.

 

تتراسایکلین

داروهایی مانند داکسی سایکلین و مینوسیکلین نوعی آنتی بیوتیک هستند که برای درمان آکنه و دیگر بیماری‌ها توصیه می‌شود و در دوران بارداری نباید استفاده شوند زیرا می‌توانند به کبد آسیب وارد کرده و باعث بی رنگی دندان‌های کودک ‌شوند. بنابراین اگر در دوران بارداری به استفاده از آنتی بیوتیک نیاز دارید حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

 

هیدروکینون

استفاده از این دارو برای از بین بردن ماسک حاملگی یا همان تیره شدن پوست در دوران بارداری توصیه می‌شود اما تا بعد از به دنیا آمدن فرزندتان از آن استفاده نکنید زیرا حاوی مواد شیمیایی خطرناک است.

 

فرمالدئید و تولوئن

این مواد در محصولات آرایشی مانند لاک ناخن، صاف کننده‌های مو و چسب مژه مصنوعی وجود دارد. این مواد سرطان زا تشخیص داده شده و نباید به هیچ عنوان در دوران بارداری از آن‌ها استفاده کنید. به دنبال لاک‌های باشید که حاوی این مواد نباشند.

 

آمونیاک

این ماده در اغلب رنگ موها وجود دارد و توصیه می‌شود که چه در دوران بارداری و چه بعد از آن از این نوع رنگ موها استفاده نکنید.

 

سم بوتولینوم

همه ما این ماده را با نام تجاری بوتاکس می‌شناسیم. شاید هنوز تاثیرات آن منفی آن بر روی کودک مشخص نشده باشد اما بوتاکس سمی است که با فلج کردن عضلات صورت باعث سفت شدنشان می‌شود و باید در استفاده از آن احتیاط کرد.

منبع: بنیتا


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر