ماهان شبکه ایرانیان

به نظر می رسد قرص های ضد بارداری باعث افزایش ریسک افسردگی می شوند

یک مطالعه جدید مدارک غیرقابل‌ انکاری را ارائه می‌کند مبنی بر اینکه زنانی که به طور مداوم از انواع متداول قرص‌های ضدبارداری استفاده می‌کنند ۲۳٪ بیشتر از زنانی که از این قرص‌ها استفاده نمی‌کنند مجبور به استفاده از قرص‌های ضدافسردگی می‌شوند.

یک مطالعه جدید مدارک غیرقابل‌ انکاری را ارائه می‌کند مبنی بر اینکه زنانی که به طور مداوم از انواع متداول قرص‌های ضدبارداری استفاده می‌کنند 23٪ بیشتر از زنانی که از این قرص‌ها استفاده نمی‌کنند مجبور به استفاده از قرص‌های ضدافسردگی می‌شوند.

چندین قرص مختلف ضدبارداری توسط دانشگاه کپنهاگ مورد آزمایش قرار گرفت. به عنوان مثال قرص‌های حاوی پروژسترون تا 34٪ بیشتر سبب باعث افزایش ریسک افسردگی می‌شوند.

استفاده از پچ‌های پیشگیری از بارداری ریسک ابتلا به افسردگی را به صورت متناوب تا 100٪ بالا می‌برد در حالی که استفاده از حلقه‌های واژنی تا 60٪ و استفاده از وسایل داخلی رحمی (IUS) ریسک ابتلا را تا 40٪ بالا می‌برد.

دختران نوجوان بیشترین ریسک ابتلا را دارند. زنان بین 15-19 سال که از قرص‌های ترکیبی استفاده می‌کنند تا 80٪ شانس بالاتری برای ابتلا دارند.

دکتر اوجوایند لیگارد پروفسور زنان و زایمان از دانشگاه کپنهاگ که در انتشار این گزارش همکاری کرده است می‌گوید: با تمام مزایایی که هورمون‌های خارجی دارند اما ممکن است اثرات جانبی نیز داشته باشند و افزایش ریسک ابتلا به افسردگی یکی از آنهاست.

این مقاله که در مجله روانشناسی جاما انتشار یافته است کاملاً روشن کرده است که قرص‌ها مستقیماً سبب افسردگی نمی‌شوند (تا الان هیچ مدرکی در دست نیست). آنها فقط به این نکته اشاره کرده‌اند که یک رابطه نگران‌کننده بین مصرف این قرص‌ها و افسردگی وجود دارد که باید بیشتر مورد مطالعه قرار بگیرد.

این مطالعه در نوع خود یکی از بزرگ‌ترین‌ها بوده است و در آن بیش از 1 میلیون زن دانمارکی بین 15-34 سال مورد بررسی قرار گرفته‌اند. میزان سلامتی آنها برای 13 سال زیر نظر بوده است. اثرات فیزیکی جانبی این قرص‌ها کاملاً شناخته شده است اما این تحقیق در نوع خود اولین است که پی به ارتباط جامع بین مصرف قرص‌های ضدبارداری و پتانسیل مشکلات سلامتی ذهنی می‌برد.

البته این موضوع باید روشن شود که این تحقیق نتیجه‌گیری نمی‌کند که این قرص‌ها برای مقصود ضدبارداری مناسب نیستند. اگر این قرص‌ها درست استفاده شوند تا 99٪ شانس موثر بودن دارند و البته این احتمال نیز وجود دارد که عاملی مثل نگرانی از حامله شدن شاید در بالا بردن ریسک ابتلا به مصرف قرص‌های ضدافسردگی ربط داشته باشد.

افسردگی زنان

Credit: Arkela/Shutterstock

با این اوصاف نتایج این تحقیق قابل توجه است. بنا به گزارش گاردین زنان 2 برابر مردان در حال بلوغ، شانس رنج بردن از افسردگی را دارند. مشخص شده که نوسانات 2 هورمون زنانه استروژن و پروژسترون اثرگذار است. میزان این دو بر اثر مصرف قرص‌های ترکیبی تغییر می‌کند. به نظر می‌رسد بالا بودن هر دوی آنها سبب افت روحیه افراد می‌شود.

نکته اخلاقی این تحقیق این است که باید به مردم در مورد عوارض جانبی داروهای مصرفی آنها اطلاع داده شود که در این مورد به طور قطع شامل افسردگی است. این یک نابه‌هنجاری جدی است که اغلب توسط افراد جامعه نادیده گرفته می‌شود و از آن مواردی است که توسط اشخاص حرفه‌ای و حتی بعضی از متخصصان نادیده گرفته می‌شود.

دکتر زنان

Credit: Monkey Business Images/Shutterstock

بیش از 350 میلیون در سطح جهان از افسردگی رنج می‌برند و اگر این بیماری تشخیص داده نشود و درمان مناسب را در یافت نکنند قسمت قابل توجهی از آنها دست به خودکشی می‌زنند یا به خود آزار می‌رسانند. اگرچه افسردگی برای سال‌ها به عنوان یک اختلال روانی که بوسیله محیط ایجاد می‌شود دیده می‌شد تعداد زیادی مطالعه مدارکی را برای اثبات این تئوری که این بیماری به دلایل زیستی که به ارث رسیده‌اند، ارائه کرده‌اند.

بیش از همه چیز این مطالعه به وضوح مشخص می‌کند که پزشک‌ها وقتی دارو تجویز می‌کنند باید کاملاً واضح صحبت کنند و از طرف دیگر روشن می‌کند که بار مسئولیتی که مصرف قرص‌های ضدبارداری روی زنان دارد خیلی بیشتر از مردان است و کارهای زیادی برای از بین بردن این عدم تعادل غیرمنصفانه باید انجام شود.

 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان