آیا می‌ دانستید هر نوع بدن نیازمند تغذیه متفاوتی است؟ [قسمت اول]

اگر شما یک پسر یا دختر لاغر هستید که به دنبال به دست آوردن وزن مناسب هستید و یا فردی چاق بوده و خواهان تغییر وزن و کاهش چربی‌هایتان هستید، این مطلب می‌تواند به شما در یافتن راهی مناسب برای داشتن اندامی مناسب کمک کند پس با بنیتا همراه باشید.

اگر شما یک پسر یا دختر لاغر هستید که به دنبال به دست آوردن وزن مناسب هستید و یا فردی چاق بوده و خواهان تغییر وزن و کاهش چربی‌هایتان هستید، این مطلب می‌تواند به شما در یافتن راهی مناسب برای داشتن اندامی مناسب کمک کند پس با بنیتا همراه باشید.

نکته اول اینکه برخلاف تصور عمومی، ژنتیک شما هرگز نمی‌تواند مانع دستیابی شما به اندام ایده‌آل و وزن مورد نظرتان شود. شما با هر نوع ژنتیک و بدنی می‌توانید به راحتی عضله سازی کنید، چربی از دست بدهید و راحت‌تر از آنچه فکر می‌کنید وزن از دست بدهید. در این مقاله ما ابتدا انواع بدن‌ها را توضیح داده و سپس نوع تغذیه مناسب با هر کدام و رژیم غذایی موثر برای رسیدن به اندام مناسب بر اساس نوع بدنتان را ارائه می‌کنیم.

هرچند ممکن است ما از نظر روحی و معنوی در شرایط یکسانی آفریده شده باشیم اما از نظر فیزیکی با هم تفاوت داریم. بسیاری از مردم فکر می‌کنند که نوع بدن آن‌ها فقط معرف ظاهر آن‌ها است در حالی که چنین نیست. شما بر اساس نوع بدنتان می‌توانید از نوع غذای مصرفی و همچنین ویژگی‌های سیستم هورمونی و عصبی خود آگاه شوید. ویژگی‌های بدنی می‌تواند ناشی از تفاوت‌های متابولیکی بین افراد باشد در نتیجه شما می‌توانید با شناخت نوع بدن خود، نوع تغذیه مناسب برای دستیابی به فرم بدنی ایده‌آل را به دست آورید. بعضی از افراد لاغر بوده و هر چقدر هم غذا بخورند تاثیری در وزن آن‌ها ندارد. بعضی افراد بدون داشتن چربی به سرعت عضلات بزرگ و پهن می‌آورند و گروهی دیگر که هم عضله و هم چربی داشته و مدام در حال مبارزه برای کاهش وزن هستند؛ این‌ها صفات و چارچوب اساسی برای توصیف سه نوع بدن هستند. نکته مهم اینکه ممکن است افراد مختلف نشانه‌هایی از هر سه تیپ را داشته باشند اما هر کدام ویژگی شاخصی دارد که آن را از دیگر تیپ‌ها جدا می‌کند. علاوه بر این شما با آموزش خوب و تغذیه مناسب می‌توانید ویژگی‌های ظاهری بدنتان را تغییر دهید.

 

به‌ طور کلی سه نوع یا تیپ بدنی برای انسان تعریف شده است

تناسب اندام

1- تیپ اندومورف؛

2- تیپ اکتومورف؛

3- تیپ مزومورف؛

 

1 - اکتومورف با این ویژگی‌های متمایز شده است:

باسن و شانه باریک

 مچ دست و مچ پای بسیار کوچک

 مقادیر کم چربی و عضلات در بدن

 عضلات نازک و رشته مانند، دست و پای دراز

 مدام در حال تلاش و مبارزه برای کاهش وزن در هر دو بخش عضله و چربی

 از دست دادن وزن به راحتی.

 

2 - مزومورف با این ویژگی‌ها شناخته می‌شوند:

شانه‌های پهن

کمر باریک

مفاصل نازک، عضلات ضخیم، توده بدون چربی بدنشان در حد نرمال یا بالاتر از نرمال است

 به راحتی عضله گرفته و همچنین وزن از دست می‌دهند، به راحتی اکتومورف‌ها عضله از دست نمی‌دهند

 

3 - اندومورف‌ها با این ویژگی‌ها شناخته می‌شوند:

شانه و قفسه سینه و دور کمر پهن

مفاصل ضخیم

اندام کوتاه توده بدنی بدون چربی و معمولا با چربی بدنشان بالاتر از حد نرمال است

 به راحتی عضله می‌گیرند اما به راحتی آن را از دست نمی‌دهند

 به راحتی چربی از دست می‌دهند.

 

اکتومورف

 استخوان بندی کوچک‌تر و اندام نازک و باریک دارند. این افراد دارای تمایل به تیروئید و حساسیت بالا نسبت به آدرنالین و اپی نفرین بوده و در نتیجه دارای سوخت و ساز سریع و تحمل بالای کربوهیدرات هستند. این گروه با کربوهیدرات موجود در رژیم غذایی خود، پروتئین متوسط و مصرف چربی کمتر، بهترین کار را  انجام می‌دهند. توزیع مواد غذایی برای این نوع بدن باید شامل 55% کربوهیدرات، 25% پروتئین و 20 درصد چربی باشد.

نوع تغذیه:

مردان اکتومورف باید با این نوع تغذیه شروع کنند: دو کف دست پروتئین (مانند گوشت قرمز)، یک مشت سبزیجات، سه مشت کربوهیدرات و یک انگشت شصت از غذاهای پرچرب در هر وعده غذایی؛

تناسب اندام

اما زنان اکتومورف باید از این مدل تبعیت کنند: یک کف دست پروتئین، یک مشت سبزیجات، دو مشت گود کربوهیدرات و نصف انگشت شصت غذای پرچرب؛

تناسب اندام

 

مزومورف‌ها

این افراد دارای استخوان بندی متوسط بوده و اندامی تنومند دارند و در صورت داشتن فعالیت بدنی مقدار زیادی توده بدون چربی دارند. اغلب کشتی گیران و ژیمناست‌ها در این گروه قرار دارند. در این افراد تمایل به تستسترون و هورمون رشد غالب است و این ویژگی‌ها باعث شده که این افراد تمایل به عضله سازی و کاهش سطح ذخیره کردن چربی را داشته باشد. بهترین رژیم برای مزومورف‌ها ترکیبی متعادل از کربوهیدرات، پروتئین و چربی است.40 درصد کربوهیدرات، 30 درصد پروتئین و 30 درصد چربی می‌تواند مناسب باشد.

تغذیه:

مردان مزومورف باید با این نوع تغذیه شروع کنند: 2 کف دست پروتئین، 2 مشت سبزیجات، 2 مشت گود کربوهیدرات و 2 انگشت شصت غذای چرب در هر وعده غذائی؛

تناسب اندام

اما زنان مزومورف نیز باید با این مقدار شروع کنند: 1 کف دست پروتئین،1 مشت سبزیجات، 1 مشت گود کربوهیدرات و 1 انگشت شصت مواد پرچرب؛

تناسب اندام

 

اندومورف

اندومورف‌ها دارای استخوان بندی بزرگ‌تر و توده بدنی و چربی بیشتری نسبت به دو گروه قبلی هستند. بازیکنان خط جلو در فوتبال و وزنه بردارن در این گروه‌اند. این گروه تمایل کمتری به فعالیت دارند. در جایی که اکتومورف‌ها تمایل به سوزاندن کالری با حرکات دائمی دارند در مقابل کالری‌های اضافی در اندومورف‌ها انگیزه‌ای برای فعالیت بیشتر در آن‌ها نمی‌شود. این به این معنی است که کالری اضافه احتمالا به‌صورت چربی در بدن آن‌ها ذخیره می‌شود. این ویژگی‌ها باعث تمایل به انباشت بیشتر چربی و توده‌های غیر چوبی در بدن شده و همچنین تحمل کربوهیدرات را پایین می‌آورد.

اندمومرف‌ها معمولا جذب پروتئین و چربی بالاتری نسبت به کربوهیدرات دارند و به همین دلیل توصیه می‌شود که این افراد پروتئین و چربی بیشتر و کربوهیدرات کمتر استفاده کنند. 25 درصد کربوهیدرات، 35 درصد پروتئین و 40 درصد چربی پیشنهاد ما برای این افراد است.

تغذیه:

تغذیه مردان مزوفورف باید شمال این موارد باشد: 2 کف دست پروتئین، 2 مشت سبزیجات، 1 مشت گود از تعداد کمی انواع کربوهیدرات و به اندازه 3 شصت دست غذای پرچرب در هر وعده است.

تناسب اندام

اما زنان اندومورف: 1 کف دست پروتئین، 1 مشت سبزیجات، نصف مشت کربوهیدرات و 2 انگشت شصت غذای پرچرب

تناسب اندام

به‌طور کلی ما افراد را به آزمایش استراتژی‌های غذایی مختلف توصیه می‌کنیم تا در نهایت به برنامه ایده‌ای خود دست یابند.

آنچه باید درباره تغذیه بر اساس نوع بدن خود بدانید:

 

صرف نظر از نوع بدن، ترکیب بدن یا وضعیت کلی سلامت، توانایی شما در کنترل مواد غذایی دارای میزان بالای کربوهیدرات نیز در بهبود فعالیت بدنی شما بسیار موثر است. این به این معنی است که بهترین زمان برای خوردن غذاهای نشاسته‌ای یا شیرین زمانی است که شما بیشترین فعالیت بدنی را دارید. بسته به نوع بدن و میزان تحمل کربوهیدرات نیازهای بدن شما متفاوت بوده و شما باید استراتژی خود را بر اساس این تفاوت‌ها تنظیم کنید.

 

میتوانید نگاهی هم به «13 غذایی که به سوختن کالری ‌کمک می ‌کنند [قسمت دوم/پایانی]» بیندازید.

منبع: بنیتا


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان