رژیم غذایی مرتبط با ذهن ممکن است مانع از ابتلا به بیماری آلزایمر شود

آیا به دنبال دلیل خارق‌العاده‌ای برای داشتن تغذیه‌ای سالم هستید؟ غذاهایی که به‌طور روزانه انتخاب می‌کنید ممکن است شانس ابتلای شما به بیماری آلزایمر را کاهش دهند. واقعاً چنین است؟ برخی دانشمندان این‌گونه می‌گویند. با بنیتا همراه شوید تا بیشتر به این موضوع بپردازیم.

آیا به دنبال دلیل خارق‌العاده‌ای برای داشتن تغذیه‌ای سالم هستید؟ غذاهایی که به‌طور روزانه انتخاب می‌کنید ممکن است شانس ابتلای شما به بیماری آلزایمر را کاهش دهند. واقعاً چنین است؟ برخی دانشمندان این‌گونه می‌گویند. با بنیتا همراه شوید تا بیشتر به این موضوع بپردازیم.

محققان دریافته‌اند که افراد با رژیم‌های غذایی حاوی توت‌ها، سبزیجات و ماهی، خطر ابتلا به «اختلال تضعیف حافظه» را به‌شدت کاهش می‌دهند. این بیماری در میان 5 میلیون آمریکایی بالای 65 سال مشاهده می‌شود.

برنامه‌ی غذایی دانشمندان موسوم به رژیم غذایی «ذهن» است. حالا ببینیم که این برنامه چگونه عمل می‌کند.

غذاهای دوستدار مغز

در ابتدا باید بگوییم که نام برنامه غذایی ذهن یا (MIND) خلاصه‌ای از عبارت انگلیسی «مداخله رژیم مدیترانه‌ای برای تأخیر در زوال عصبی» است.

دکتر مارتا کلِر موریس، رئیس بخش تغذیه و همه‌گیرشناسی غذایی در مرکز درمانی دانشگاه راش، می‌گوید: برنامه‌ی «ذهن» به‌طور اختصاصی شامل مواد مغذی و غذاهایی می‌شود که ازنظر علمی و بر پایه‌ی مطالعات انجام‌شده مناسب مغز هستند.

مواد مصرفی شما باید شامل 9 گروه غذایی زیر باشند:

  • سبزیجات دارای برگ سبز نظیر اسفناج: حداقل 6 وعده در هفته
  • سایر سبزیجات: حداقل یک‌بار در روز
  • آجیل‌ها: 5 وعده در هفته
  • انواع توت‌ها: دو یا چند وعده در هفته
  • لوبیاها: حداقل سه وعده در هفته
  • دانه‌ها: سه وعده در هفته یا بیشتر
  • ماهی: یک وعده در هفته
  • گوشت پرندگان: دو بار در هفته
  • روغن‌زیتون: استفاده از آن به‌جای روغن آشپزی

از مواد غذایی زیر پرهیز کنید:

  • گوشت قرمز: کمتر از چهار وعده در هفته
  • کره یا مارگارین: کمتر از یک قاشق غذاخوری در روز
  • پنیر: کمتر از یک وعده در هفته
  • شیرینی‌ها: کمتر از 5 وعده در هفته
  • غذاهای سرخ‌شده و فست‌فود: کمتر از یک وعده در هفته

مزیت‌ها

یک مطالعه نشان داده است که افرادی که از رژیم غذایی «ذهن» پیروی می‌کنند به میزان 54 درصد ریسک ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش می‌دهند. این اتفاق بزرگی است؛ اما ممکن است از این مهم‌تر هم باشد؛ محققان دریافتند بزرگ‌سالانی هم که گاهی اوقات از این رژیم غذایی بهره می‌برند خطر ابتلا به این بیماری را به میزان 35 درصد کم می‌کنند.
موریس می‌گوید از طرفی دیگر، افرادی که «نسبتاً» از رژیم‌های غذایی مدیترانه‌ای پیروی می‌کنند، تقریباً هیچ کاهشی در ریسک ابتلا به آلزایمر نداشته‌اند.

سِسیلیا روکوسِک، متخصص تغذیه در دانشگاه نوُوا، می‌گوید دانشمندان نیازمند تحقیق بیشتر بر روی رژیم غذایی «ذهن» هستند، اما باید گفت که نتایج آن‌ها در ابتدا کاملاً امیدوارکننده بوده است. این نشان می‌دهد هر آنچه از سوی شما مصرف می‌شود می‌تواند بر ابتلای دیرهنگام به آلزایمر، که شایع‌ترین نوع آن است، موثر باشد.

آیا حتماً باید از رژیم غذایی ذهن پیروی کرد؟

حتی اگر در خانواده‌ی خود سابقه‌ای از ابتلا به بیماری آلزایمر نداشته باشید، همچنان باید از این رژیم پیروی کنید. این رژیم بر غذاهای کامل و مغذی تمرکز می‌کند، ازاین‌رو تنها به مغز شما فایده نمی‌رساند. دکتر مجید فتوحی می‌گوید این رژیم برای قلب و سلامت کلی بدن شما هم مفید است. مجید فتوحی رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل موسسه عصب‌شناسی مِموسین است.

روکوسک می‌گوید یکی از بهترین خصوصیات این طرح این است که شما حتماً برای مشاهده‌ی مزایای آن نباید به‌طورجدی و سرسختانه از آن دنباله‌روی کنید. موریس می‌گوید پیروی از این رژیم برای طولانی‌مدت اثرات آن را بیشتر خواهد کرد. هرچه مدت‌زمان دنباله‌روی افراد از شیوه‌ی رژیم غذایی «ذهن» طولانی‌تر باشد، خطر ابتلای آن‌ها به بیماری آلزایمر کمتر است.

روکوسک توصیه می‌کند تا افراد رژیم غذایی خود را بیشتر به رژیم غذایی «ذهن» نزدیک کنند. او می‌افزاید وعده‌های غذایی خود را بررسی کرده و دقت داشته باشید که آن‌ها چگونه تهیه می‌شوند. سس‌ها، نان‌ها و روغن‌ها می‌توانند حاوی کالری و سایر مواد پنهان نظیر شکر باشند. علاوه بر این مصرف چندین لیوان آب در طول روز نیز باید به رژیم غذایی شما افزوده شود.

فتوحی در پایان اشاره می‌کند: هرچند تغذیه دارای نقشی بسیار مهمی است، اما این فاکتور تنها جنبه‌ای از بیماری آلزایمر محسوب می‌شود. ازاین‌رو داشتن ورزش منظم و مدیریت استرس حتی می‌تواند خطر ابتلا به این بیماری را بیشتر کاهش دهد.

 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر