ماهان شبکه ایرانیان

۱۰ سریال ماندگار تلویزیون ایران [قسمت دوم]

سریال‌های تلویزیونی بخش بزرگی از خاطرات جامعه‌ی ایران را تشکیل می‌دهند

سریال‌های تلویزیونی بخش بزرگی از خاطرات جامعه‌ی ایران را تشکیل می‌دهند. سریال‌هایی مثل روزی روزگاری، خانه‌ی سبز، پهلوانان نمی‌میرند و... در هفته‌ی گذشته تعدادی از این سریال‌ها را مرور کردیم. می‌توانید مطلب مربوط به قسمت اول 10سریال ماندگار تلویزیون ایران را در بنیتا بخوانید. در این پست قصد داریم تعداد دیگری از این سریال‌ها را بررسی کنیم. با بنیتا همراه باشید.

سریال پس از باران

1- پس از باران

سریال پس از باران بدون شک یکی از ماندگارترین سریال‌های تلویزیون ایران است. سریالی که با داستان جذابش و روایت خوبی که داشت، مردم را پای تلویزیون میخکوب می‌کرد و تا هفته‌ی بعد از آن که قسمت جدیدش پخش شود، موضوع صحبت‌ها و حدس زدن‌های مردم بود. این سریال در سال 1379 از شبکه‌ی سوم سیما پخش می‌شد و داستانی را از تاریخ معاصر ایران در دوره‌ی رضا شاه و در استان گیلان روایت می‌کرد. موسیقی و آواز گیلکی که در تیتراژ این سریال پخش می‌شد، یکی از دلچسب‌ترین و خاطره‌انگیزترین بخش‌های سریال بود. موسیقی حزن انگیز و اثربخش این سریال را سعید انصاری ساخته است. موسیقی و قسمت اصلی ترانه های خوانده شده در سریال پس از باران از کارهای «محمد ولی مظفری» است که توسط «فریدون پوررضا» خوانده شده است.

بعدها موسیقی این سریال شامل 35 آهنگ در قالب لوح فشرده در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت.

سریال پدرسالار

2- پدرسالار

یکی از پرجذبه‌ترین کاراکترهای ایرانی را «محمدعلی کشاورز» بازی کرده است؛ شخصیت «اسدالله‌خان» در سریال «پدر سالار». این سریال در سال 1374 به کارگردانی «اکبر خواجویی» از شبکه‌ی دو سیما پخش می‌شد. داستان فیلم درباره‌ی پدر میانسالی به نام اسدالله است. اسدالله‌خان پدری مهربان، خانواده‌دوست، دلسوز و در عین حال سختگیر و پرصلابت است. به باور او همه‌ی پسرانش پس از ازدواج می‌بایست در خانه‌ی بسیار بزرگ او زندگی کنند. او چنین سیاستی را در مورد دو دخترش «مهری» و «زری» در پیش نگرفته و به همین جهت آنها دارای زندگی مستقلی هستند. در این سریال بازیگران مطرح و ماندگاری چون «حمیده خیرآبادی»، «جمیله شیخی»، «سیامک اطلسی»، «آزیتا لاچینی»، «خسرو شجاع زاده»، «کتایون ریاحی»، «محمود پاک نیت»، «اکرم محمدی»، «فرحناز منافی ظاهر»، «محمود جعفری»، «پرستو گلستانی»، «حسن مهمانی»، «ناصر هاشمی» و «کمند امیرسلیمانی» به ایفای نقش پرداخته‌اند.

سریال همسران

3- همسران

«بیژن بیرنگ» و «مهران رسام»، پیش از ساخت سریال «خانه‌ی سبز»، سریال دیگری نیز ساختند به نام «همسران». این سریال در زمان پخش خود به یکی از پربیننده‌ترین سریال‌های تلویزیون تبدیل شد. این سریال داستان دو زوج را که قرار است در یک آپارتمان همسایه شوند را روایت می‌کند. داستان سریال همسران درباره‌ی ماجراها و مشغله‌های این دو همسایه است. بیرنگ و رسام با این سریال همکاری خود را در ساخت سریال‌ها آغاز کردند و بیشتر سریال‌هایشان را در یک آپارتمان ساختند که متعلق به خانواده‌ی «رجبی» بود و همین امر حاشیه‌ی جالبی نیز ایجاد کرد. در تیتراژ پایانی این سریال عبارت «با تشکر از خانواده‌ی رجبی» می‌آمد که نقش این خانواده برای مردم سوال برانگیز شده بود.

سریال امام علی

4- امام علی

سریال «امام علی» گسترده‌ترین و بزرگترین پروژه‌ی تلویزیون ایران تا آن زمان بود. مدت زمان ساخت این سریال 4 سال و از سال‌های 1370 تا 1374 طول کشید. نویسنده و کارگردان این سریال «داوود میرباقری» بود که بعد از آن نیز چندین سریال تاریخی کار کرد. سریال‌های پربیننده‌ای مثل «معصومیت از دست رفته» و البته «مختارنامه». سریال امام علی در سال 1373 با حضور 150 بازیگر اصلی و بیش از 5 هزار هنرور از نیروهای ارتش مقابل دوربین رفت. پخش سریال هم از سال 1376، از شبکه یک سیما آغاز شد.

سریال مدار صفردرجه

5- مدار صفر درجه

در سال 1386 سریال پربیننده‌ای، با حضور بازیگران مطرح و محبوب از شبکه‌ی یک سیما پخش شد. نام این سریال «مدار صفر درجه» و به کارگردانی «حسن فتحی» بود. در این سریال بازیگرانی چون «شهاب حسینی»، «مسعود رایگان»، «رویا تیموریان»، «پیام دهکردی»، «رحیم نوروزی»، «لعیا زنگنه» و... نقش‌آفرینی می‌کردند. همچنین چند بازیگر خارجی نیز در این سریال حضور داشتند و بخش‌هایی از آن هم در  برخی کشورهای اروپایی فیلمبرداری شد. داستان سریال، ماجرای سفر دانشجویی ایرانی به نام «حبیب پارسا» با بازی شهاب حسینی به کشور فرانسه، به خاطر تحصیل در رشته‌ی فلسفه در دانشگاه پاریس را روایت می‌کند. ماجرای این سریال  بر بستر جنگ جهانی دوم و شکل گرفتن صهیونیسم و تسلط تدریجی بر فلسطین می‌گذرد که به طور طبیعی فضای داستان را تحت تاثیر این واقعه‌ی تاریخی قرار می‌دهد. در زمان اعزام دانشجویان ایرانی به فرانسه و همچنین تحصیل آنها در دانشگاه پاریس، جنگ جهانی دوم نیز در حال آغاز است. حبیب پارسا در فرانسه با دانشجوی دختری یهودی آشنا می‌شود و سرنوشتش با این دختر گره می‌خورد. داستان‌ها و شخصیت‌های فرعی بسیاری نیز در این سریال وجود دارند.

 

منبع: بنیتا


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان