ماهان شبکه ایرانیان

۱۰ سریال ماندگار تلویزیون ایران [قسمت اول]

بخش بزرگی از خاطرات ما  ایرانیان با تلویزیون و شبکه‌های محدود آن گره خورده است

بخش بزرگی از خاطرات ما  ایرانیان با تلویزیون و شبکه‌های محدود آن گره خورده است. در میان برنامه‌هایی که پخش می‌شد و اعضای خانواده‌ها را دور هم جمع می‌کرد، سریال‌ها جایگاه ویژه‌ای داشتند و حتی امروز هم بعد از گذشت سال‌ها، دوباره دیدن آن‌ها لذت‌بخش است و مخاطبان فراوانی دارد. با بنیتا همراه باشید تا نگاهی گذرا به 10 سریال ماندگار تلویزیون ایران داشته باشیم.

سریال دایی جان ناپلیون

1- دایی‌جان ناپلئون

«ایرج پزشکزاد» رمانی به نام «دایی‌جان ناپلئون» نوشت و شخصیت‌های  فوق‌العاده‌ای را خلق کرد. این رمان در سال 1996 توسط دیک دیویس (Dick Davis) به انگلیسی ترجمه شد. اما شهرت کتاب مرهون سریالی است که ناصر تقوایی در سال 1355 از روی آن ساخت. شخصیت‌های این سریال ماندگار خواهند بود. در این سریال کسانی چون غلامحسین نقشینه در نقش  دایی‌جان ناپلئون، پرویز فنی‌زاده در نقش مش قاسم، نصرت کریمی در نقش آقاجان و پرویز صیاد در نقش اسدالله میرزا نقش‌آفرینی‌های جاودانی کرده اند.

سریال آیینه

2- آئینه

در دهه‌ی شصت، سریالی بسیار پرطرفدار و محبوب از شبکه‌ی یک سیما پخش می‌شد. سریالی که خانواده‌های ایرانی را هر هفته دوشنبه‌ها پای تلویزیون میخکوب می‌کرد. «آئینه» سریالی بود که در سه سری تولید شد. سری اول را غلامحسین لطفی در سال 1364 در 13 قسمت کارگردانی کرد. کارگردانی سری دوم هم باز بر عهده‌ی غلامحسین لطفی بود و سری سوم را «فریدون فرهودی» در سال 1366 کارگردانی کرد. این سریال مسائل اجتماعی و خانوادگی را به تصویر می‌کشید. هر بخش، داستان مستقلی داشت و به موضوعاتی مثل مادرزن و مادرشوهر، همسایگی، روابط مالک و مستأجر، خرافه‌گرایی، بهانه‌جویی، توقع بی‌جا، دهان‌بینی و بی‌مسئولیتی و امثال این‌ها می‌پرداخت. بخش جالب هر قسمت هم پیام‌هایی برای زندگی بهتر و ساده‌تر بود که در سکانسی با عنوان «زندگی شیرین می‌شود» پخش می‌شد و هر قسمت را به پایان می‌برد.

سریال روزی روزگاری

3- روزی روزگاری

تقریبا هیچ ایرانی‌ای نیست که شخصیت‌های مرادبیک، حسام بیک، عمه لیلا و... را  نشناسد. داستان راهزنان و گردنه‌گیرانی که در صحراها به دنبال ماجراجویی بودند، بی شک یکی از بهترین سریال‌های تاریخ تلویزیون ایران را رقم زد. این سریال را «امرالله احمدجو» بر اساس فیلمنامه‌ای که خودش نوشته بود، کارگردانی کرد و بازیگرانی چون مرحوم «خسرو شکیبایی»، «ژاله علو»، »محمد پاک نیت» و... به ایفای نقش در آن پرداختند. خاطرات امرالله احمدجو کارگردان روزی روزگاری هم شنیدنی است. این مطلب را می‌توانید در بنیتا بخوانید.

سریال پهلوانان نمی میرند

4- پهلوانان نمی‌میرند

پهلوانی و فتوت و جوانمردی از خصلت‌های بارز ایرانیان است که ریشه در تاریخ غنی این کشور دارد و با ورزش کشتی عجین شده است. «حسن فتحی» درست همین خصیصه را دستمایه‌ی کار خود قرار داد و در سال 1376، سریال «پهلوانان نمی‌میرند» را ساخت. این سریال از شبکه‌ی دو پخش می‌شد. اتفاقات این سریال در زمان قاجار می‌افتد و داستان شهری را روایت می‌کند که در آن کشتی‌گیران و ورزشکاران ورزش باستانی ، مورد اعتماد و احترام همه‌ی مردم بودند ناگهان پهلوان اول شهر به قتل می‌رسد و این آغاز ماجراست.
سریال خانه سبز

5- خانه سبز

دهه‌ی هفتاد برای تلویزیون، دهه‌ای طلایی برای سریال‌ها بود. در سال 1375 سریال ماندگار «خانه‌ی سبز» چهارشنبه شب‌ها از شبکه‌ی دو پخش می‌شد. سریالی که شاید یکی از محبوب‌ترین بازیگران سینما و تلویزیون ایران در آن نقش‌آفرینی به یاد ماندنی‌ای داشتند. خسرو شکیبایی در آن سال به یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌های تلویزیون تبدیل شد. ‌این سریال، کار مشترک «بیژن بیرنگ» و «مسعود رسام» بود که در زمان پخش خود از پربیننده‌ترین برنامه‌های تلویزیونی بود، به‌طوری که حتی رکورد مخاطبان اثر قبلی بیرنگ و رسام به نام «همسران» را نیز شکست.

داستان این سریال در مورد ساکنین یک خانه‌ای است که همه با هم فامیل هستند و در کنار یکدیگر ماجراهای گوناگونی را تجربه می‌کنند.

در این سریال بود که «رامبد جوان» به عنوان بازیگر به سینما و تلویزیون ایران معرفی شد.

منبع: بنیتا


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان