معرفی خانم های موفق ایرانی در سراسر دنیا؛ رکسانا ورزا

همه خانم‌های جوان دوست دارند در زندگی شخصی و حرفه‌ای خود به موفقیت برسند و لازمه‌ی رسیدن به آن، داشتن هدف مشخص، اعتماد‌به‌نفس و تلاش فراوان است

همه خانم‌های جوان دوست دارند در زندگی شخصی و حرفه‌ای خود به موفقیت برسند و لازمه‌ی رسیدن به آن، داشتن هدف مشخص، اعتماد‌به‌نفس و تلاش فراوان است. همان‌طور که می‌دانید مسیر رسیدن به موفقیت سخت است، به‌گونه‌ای که بسیاری از افراد در نیمه‌های راه از رسیدن به اهدافشان دست می‌کشند و همه چیز را رها می‌کنند. اما باید بدانید که شما در این مسیر تنها نیستید و می‌توانید با الهام گرفتن از داستان زندگی افراد موفق، مسیر را برای خودتان هموار کنید. آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که چون خانم هستید نمی‌توانید بعضی از کارها را انجام دهید؟ ما در این سری از مجموعه مقالات سعی داریم تا با معرفی خانم‌های موفق ایرانی در سراسر دنیا، طرز تفکر شما را تغییر بدهیم و نشان دهیم که با داشتن یک روحیه‌ی تسلیم ناپذیر می‌توانید به همه اهداف خود در زندگی برسید. در این قسمت زندگینامه‌ی رکسانا ورزا، بنیان‌گذار یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های استارت آپی را به شما معرفی می‌کنیم، پس در ادامه با بنیتا همراه باشید. 

رکسانا ورزاCredit: Madame

معرفی و تحصیلات

رکسانا ورزا در 19 بهمن ماه سال 1363 در ایالت کالیفرنیا آمریکا به دنیا آمد. او در دبیرستان زبان فرانسه خواند و در سال 1384 در رشته ادبیات فرانسه از دانشگاه یو‌سی‌ال‌ای (UCLA) آمریکا فارغ‌التحصیل شد. بعد از مدتی او به فرانسه رفت و تصمیم گرفت که تحصیلاتش را ادامه دهد. او موفق شد در دو رشته‌ی کسب‌و‌کار بین‌المللی و سیاست بین‌المللی اقتصاد دو مدرک کارشناسی ارشد دریافت کند.   

رکسانا ورزاCredit: Flickr

فعالیت‌های کاری

او در کنار مطالعات خود وبلاگی به نام Techbaguette را راه‌اندازی کرد و در آن به بررسی تمام جوانب فعالیت‌های استارت ‌آپ و نوآوری و کارآفرینی پرداخت. استارت آپ، یک شرکت موقت است که سعی می‌کند با استفاده از فناوری، راه‌حلی مناسب برای یک کسب‌وکار قابل توسعه و تکرارپذیر ارائه دهد. او سپس به استخدام یک سایت اطلاعاتی آمریکا در زمینه‌ی اخبار مربوط به استارت آپ آمریکا به نام TechCrunch درآمد و بین سال‌های 1388 تا 1389 مسئولیت سردبیری نسخه‌ی فرانسوی این وب‌سایت را بر عهده داشت. او در سال 1391 وارد شرکت مایکروسافت (Microsoft) در شهر پاریس شد و حدود 3 سال در یکی از پروژه‌های این شرکت در رابطه با پشتیبانی از کارآفرینان دیجیتال فعالیت کرد.

از دیگر فعالیت‌های او می‌توان به راه‌اندازی شبکه Girls in Tech اشاره کرد. هدف راه‌اندازی این شبکه ایجاد بستری مناسب برای حضور پررنگ‌تر بانوان در عرصه‌ی تکنولوژی و کارآفرینی است.

رکسانا در سال 1391 و با همکاری چند نفر دیگر شرکتی به نام Fores Media را راه‌اندازی کرد. این شرکت بزرگ‌ترین محیط استارت آپی در کل دنیا است. موفقیت و خلاقیت او در دنیای فناوری توانست عنوان ششمین بانوی موفق زیر 30 سال جهان در تکنولوژی در سال 1392 را برای او به ارمغان آورد.

رکسانا ورزاCredit: Objectifnews

متن مصاحبه با رکسانا ورزا

سایت لوب (leweb) در تاریخ 24 شهریور ماه سال 1394 مصاحبه‌ای را با رکسانا ورزا در رابطه با تغییر جایگاه زنان در دنیای تکنولوژی ترتیب داده است که بخشی از آن را در ادامه می‌خوانید:

امروزه شرایط برای خانم‌ها در دنیای تکنولوژی چگونه است؟ 

«داستان‌های زیادی در این رابطه وجود دارد که برخی از مردان خودشان را به‌عنوان سرمایه‌گذار معرفی می‌کنند و از این طریق ضربه‌ی بزرگی به خانم‌ها می‌زنند. من خانمی را می‌شناسم که به دلیل همین تبعیض بین زن و مرد مجبور شد از شرکتی که خودش مدیرعامل آن بوده بیرون برود. همچنین حدود 2 سال پیش تعدادی از خانم‌های رده بالا و مطرح در شبکه اجتماعی توییتر تهدید به مرگ شدند که خود این شبکه اجتماعی مجبور به دخالت در این زمینه شد. اما از طرفی پیشرفت‌هایی هم بوده است، به تازگی در ایران اولین آخر هفته‌های استارت آپی برگزار شده است. یا به‌عنوان مثال حدود 60 درصد مهندسین فارغ‌التحصیل خانم‌ها هستند و بسیار از طرف جامعه مورد حمایت قرار گرفته‌اند اما بسیاری از آن‌ها ترجیح می‌دهند به‌جای اینکه به‌عنوان یک مهندس شروع به راه‌اندازی کسب‌و‌کار خودشان کنند، زندگی سنتی‌ای داشته باشند.»

شبکه شما به نام Girls in Tech چگونه به خانم‌ها کمک می‌کند تا بتوانند در حوزه‌ی فناوری کار کنند؟

«شبکه‌‌ی Girls in Tech یا به اختصار GiT برای اولین بار در سانفرانسیسکو آمریکا راه‌اندازی شد. زمانی‌که من به فرانسه آمدم برای پیدا کردن خانم‌هایی که در حوزه‌ی فناوری فعالیت می‌کنند دچار مشکل شدم بنابراین با همکاری یکی از کارآفرینان تصمیم گرفتیم که بخش اروپایی این شبکه را راه‌اندازی کنیم. ما انتظار داشتیم برای رخدادی که برنامه‌ریزی کرده بودیم حدود 20 درخواست داشته باشیم اما جالب است بدانید که 100 نفر برای ما تقاضا فرستاده بودند. این شبکه در حال حاضر 42 بخش متفاوت در سراسر جهان دارد. ما این رخدادها را برگزار می‌کنیم تا بتوانیم خانم‌ها را در دنیای تکنولوژی مطرح کنیم همچنین کلاس‌ها و کنفرانس‌هایی را به رایگان برگزار می‌کنیم تا بتوانیم خانم‌های بیشتری را جذب حوزه‌ی فناوری کنیم. در حال حاضر ما جزو 15 تیم قدرتمند فرانسه هستیم.»

رکسانا ورزاCredit: Frenchyentrepreneur

در حال حاضر برخی سعی می‌کنند واژه‌هایی مانند «رئیس بازی» که بیشتر به خانم‌ها اشاره دارد را ممنوع کنند یا جملاتی مانند «با مردها هرگز» را جا بیندازند، به نظر شما این موضوع می‌تواند کمکی کند؟

«من طرفدار ممنوع کردن هیچ‌چیز نیستم، ما بیشتر ترجیح می‌دهیم که عباراتی مانند اینکه خانم‌ها نمی‌توانند کارآفرین شوند را از بین ببریم من خانم‌های موفق زیادی را می‌شناسم که کسب و کار موفقی دارند و راهبردهای آن‌ها برای جذب مشتری من را حیرت‌زده می‌کند. تمام این خانم‌ها زیر 35 سال سن دارند و تعداد آن‌ها در کل دنیا رو به افزایش است.»

استارت آپ‌ها چگونه می‌توانند از خانم‌ها حمایت بیشتری کنند؟ مثلا قانون استخدام 50 درصد نیروی خانم و 50 درصد نیروی آقا می‌تواند در این زمینه مفید باشد؟

«من خیلی طرفدار سهمیه نیستم، زیرا دیر یا زود این نسبت‌ها تغییر می‌کنند. چیزی که ما سعی داریم در شرکت‌های تکنولوژی جا بیندازیم این است که خانم‌ها بتوانند در زمینه‌ی ارتباطات فعالیت بیشتری نسبت به نقش‌های فنی داشته باشند. بنابراین من خانم‌ها را تشویق می‌کنم تا کدنویسی را یاد بگیرند، همچنین خانم‌هایی که تا به حال از دنیای تکنولوژی دور بوده‌اند می‌توانند با گذراندن دوره‌های آموزشی سطح خودشان را بالا ببرند. به عنوان مثال شرکت مایکروسافت کلاس‌هایی را برای دختران جوان 13 ساله برگزار می‌کند تا بتوانند راحت‌تر وارد حوزه‌ی فناوری شوند. برخی از آن‌ها نگران این موضوع هستند که باید تمام ساعات روز خود را صرف نشستن و زل زدن به کامپیوتر بکنند، اما کدنویسی به شما کمک می‌‌کند تا بتوانید با مردم دیگر ارتباط برقرار کرده و چیزهای مختلفی را به اشتراک بگذارید.»

منبع: Leweb ،Everipedia ،Crunchbase


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان