آشتی با طبیعت؛ خواص معجزه‌آسای اسطوخودوس

در گذشته‌های دور، داروی شیمیایی وجود نداشت و اثری از دکتر‌های امروزی هم نبود

در گذشته‌های دور، داروی شیمیایی وجود نداشت و اثری از دکتر‌های امروزی هم نبود. در آن زمان مردم برای مداوای بیماریشان به حکیم مراجعه می‌کردند. داروهایی که حکیم تجویز می‌کرد عمدتا دارو‌هایی بودند که از دل طبیعت بیرون می‌آمدند. بقراط، بزرگ‌ترین حکیم یونانی می‌گوید: «بگذار غذایت داروی تو و دارویت غذای تو باشد». این گفته نشان‌دهنده‌ی اهمیت غذا در حفظ سلامتی‌ است.

بنیتا در سری مقالات «آشتی با طبیعت»، به بررسی خواص گیاهان دارویی و غیردارویی می‌پردازد. در این قسمت، با خواص اسطوخودوس و نیز طرز تهیه‌ی یک دمنوش دلچسب با استفاده از این گیاه پر خاصیت آشنا می‌شویم. در ادامه با ما همراه باشید.

مشخصات گیاه

اسطوخودوس

اسطوخودوس گیاهی چند ساله است و ارتفاع آن به نیم متر می‌رسد. برگ‌های این گیاه، متقابل، باریک، دراز و سبز رنگ هستند و این برگ‌ها با کرک‌های سفید پنبه‌ای پوشیده شده‌اند. گل‌های اسطوخودوس، بنفش و به صورت سنبله هستند.

این گیاه در بیشتر نقاط دنیا رشد می‌کند. اسطوخودوس بوی بسیاری مطبوع و طعم تلخی دارد و به خاطر عطر خوشش، در صنعت عطرسازی کاربرد دارد.

در هر صد گرم اسطوخودوس، چهل درصد اسید لینالیل وجود دارد. همچنین دارای اسید بوتیریک، اسید پروپیونیک، اسید والریک و ژرامبول است.

خواص اسطوخودوس

اسطوخودوس

از نظر طب قدیم ایران، این گیاه طبعی گرم و خشک دارد.

1. اسطوخودوس گرفتگی عضلانی را باز می‌کند.

2. این گیاه مقوی معده است.

3. اسطوخودوس، ادرارآور است.

4. این گیاه موجب تعریق می‌شود و تب را پایین می‌آورد.

5. اعمال کبد را بهبود می‌بخشد و بیماریهای کبدی را برطرف می‌کند.

6. ضد تشنج است.

7. برای تقویت عمومی بدن بسیار مفید است.

8. بیماری‌های سینه و سرفه را برطرف می‌کند.

اسطوخودوس

روغن اسطوخودوس بسیار معطر است و  از آن برای رایحه‌ی درمانی و ماساژ درمانی استفاده می‌شود. یک قطره از روغن اسطوخودوس را با یک قاشق روغن بادام و روغن زیتون مخلوط کنید و از آن برای ماساژ استفاده کنید. می‌توانید یک قطره از این روغن را روی یک حبه قند و یا یک قاشق عسل ریخته و میل کنید.

این گیاه برای اکثر افراد بی‌ضرر است. اما افرادی که مزاج صفراوی دارند نباید آن را مصرف کنند زیرا باعث آشفتگی این افراد می‌شود.

دمنوش اسطوخودوس

اسطوخودوس

از اسطوخودوس، در غذا استفاده نمی‌شود. اما با این گیاه می‌توانید دمنوش آرام‌بخش درست کنید و تمام استرس روزانه و فشارهای عصبیتان را درمان کنید. به خاطر داشته باشید که مصرفی بی‌رویه هر خوراکی می‌تواند مضر باشد.

طرز تهیه:

پنج گرم از سرشاخه‌ی گل‌دار و یا گل این گیاه را در یک لیتر آب ریخته و به مدت ده دقیقه دم کنید. این دمنوش را می‌توانید سه الی چهار فنجان در روز مصرف کنید و از آرامش بعد از نوشیدن آن لذت ببرید.

می توانید «آشتی با طبیعت؛ خواص معجزه‌آسای آفتابگردان» را نیز بخوانید.

گردآوری و ترجمه: زهرا محمدی

منابع:

مجموعه‌ی گیاهان دارویی، سید محمد حسین لاجوردی و حامد همراه

Umm.edu،organicfacts  


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر