ماهان شبکه ایرانیان

عادات مخرب و تاثیر آن بر سلامتی

هر زمانی که بحث سلامتی و عادات ناسالم می‌شود اولین چیزهایی که در ذهن افراد نقش می‌بندد سیگار کشیدن و تغذیه نادرست است

عادات مخرب و تاثیر آن بر سلامتی

هر زمانی که بحث سلامتی و عادات ناسالم می‌شود اولین چیزهایی که در ذهن افراد نقش می‌بندد سیگار کشیدن و تغذیه نادرست است. اما عادت‌های دیگری هستند که به صورت نا محسوس روی سلامتی شما تاثیر منفی می‌گذارند. ممکن است حتی بعد از خواندن این عادت‌ها پیش خود فکر کنید این‌ها نمی‌توانند سلامتی را تحت تاثیر قرار دهند اما همین عادت‌های کوچک در طولانی مدت برای شما آزار دهنده خواهد شد و اثرات جدی روی سلامتی روحی و جسمی شما می‌شود. با انجام یک سری کارها به صورت مداوم برای تاثیر منفی روی سلامتی خود خواهید گذاشت. در ادامه این مطلب با چند مورد از این عادات مخرب بیشتر آشنا می‌شویم.

عادات مخرب و تاثیر آن بر سلامتی

یادآوری اتفاق‌‌های بد و استرس‌زا گذشته از عادات مخرب است

این موضوع که بعد از گذشتن از یک موضوع مدام آن را یادآوری کنید و به آن فکر کنید تاثیر منفی روی سلامت روان شما می‌گذارد. تحقیقاتی که روی این موضوع صورت گرفته نشان می‌دهد نشخوارهای ذهنی افراد احتمال بروز افسردگی را در آن‌ها افزایش می‌دهد. هر چقدر افراد به میزان بیشتری به اتفاق‌های بد و استرس‌زای گذشته فکر کنند، آن را دوباره در ذهن خود بازسازی کنند یا درباره آن صحبت کنند احتمال افسردگی نیز افزایش میابد. کاهش نشخوارهای ذهنی حالت افسردگی را در فرد کاهش می‌دهد.

در طول روز حواستان باشد چقدر از زمانتان را صرف فکر کردن به این اتفاقات می‌کنید. بهتر است به جای فکر کردن به چیزهایی که نمی‌توان آن‌ها را تغییر داد برای آینده نزدیک خود برنامه‌ریزی کنید و وقت و زمان خود را صرف چیزهای بهتر و هیجان ‌انگیزتری کنید.

خودتان را مورد انتقاد و سرزنش قرار ندهید

هنگامی که اشتباهی از شما سر می‌زند خودتان را بی‌فکر فرض نکنید و هر زمانی که از جلوی آینه رد می‌شوید نقص و ایرادتان را مورد توجه قرار ندهید و خود را مورد انتقاد شدید قرار ندهید این کار کم کم به یک عادت همیشگی تبدیل می‌شود که جز عادات مخرب است.

سرزنش و دست کم گرفتن خود از نمونه رفتارها و عادات مخربی است که اثر نامطلوبی روی سلامتی شما خواهد گذاشت. این کار شما را افسرده خواهد کرد. دلسوزی برای خودتان (خود دلسوزی) باعث می‌شود که سلامتتان افزایش پیدا کند.

با تغییر این عادت حتما حال بهتری خواهید داشت. ترک این عادات مخرب کمی سخت است اما با تلاش به آن خواهید رسید و در نهایت احساس بهتری خواهید داشت.

وقت خود را بدون برنامه در صفحه‌های مجازی نگذرانید

اینکه در کدام صفحه مجازی وقت بگذرانید فرقی ندارد. چه زمان خود را در فیسبوک بگذرانید و چه در پینترست خود را مشغول کنید و از دیدن عکس‌های زیبا لذت ببرید تاثیرات منفی روی سلامت روانتان می‌گذارید.

تحقیقات نشان داده رسانه‌های مجازی و اجتماعی احساس انزوا و تنهایی در فرد ایجاد می‌کند. هر چقدر زمانی که در طول روز صرف صفحات مجازی کنید احساس انزوای بیشتری برایتان به وجود می‌آید  و این موضوع سلامت روانی و جسمانی شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

نگاه کردن به پست‌های صفحات مجازی مختلف به صورت ناخودآگاه این حس را برای شما ایجاد می‌کند که زندگی شما با دوستانتان هم سطح نیست و این باعث می‌شود حسادتی در شما ایجاد کند و این حسادت از نشانه‌های افسردگی است.

اکثر مردم تصور می‌کنند با گذراندن وقت در این رسانه‌ها حالشان بهتر می‌شود و باعث می‌شود احساس بهتری داشته باشند ولی واقعیت این است که این اتفاق نمیفتد زمانی که در این صفحات می‌گذرانید باعث بدتر شدن روحیه شما می‌شود.

به جای اینکه وقت خود را به این صورت بگذرانید می‌توانید زمان و انرژی خود را صرف تعاملات شخصی کنید. با دوستانتان به تفریح بروید یا زمانتان را با خانواده و خویشاوندانتان بگذرانید. تعاملات اجتماعی واقعی می‌تواند تاثیرات مثبت زیادی روی سلامتی شما داشته باشد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان