اینفلوئنسر مارکتینگ (Influencer Marketing) شیوه جدیدی نیست و سالیان سال است که بهکار گرفته میشود. این موضوع به یکی از موضوعات داغ بازاریابان تبدیل شده است. احتمالاً دلیلش این است که بازاریابی سنتی گران و ناکارآمد است و اینفلوئنسر مارکتینگ میتواند جایگزین مناسبی باشد. مهمتر از آن اینکه مصرفکنندگان علاقه ندارند مورد هجمه تبلیغات قرار بگیرند و پیامهای تبلیغاتی هر روز بیش از قبل بیاعتبار میشوند. براساس نتایج تحقیقات، افراد بین 18 تا 34 سال پذیرش پیشنهاد از سوی یک اینفلوئنسر را ترجیح میدهند، زیرا اکثر تصمیمات خرید با توصیههای دهانبهدهان هدایت میشوند.
بسیاری از شرکتها اینفلوئنسر مارکتینگ را بهعنوان محور بازاریابی و فعالیتهای روابط عمومی خود استفاده میکنند. بهطوریکه اینفلوئنسر مارکتینگ به استراتژی اصلی و استاندارد روابط عمومی و بازاریابی تبدیل شده است. با پیامهای معتبری که اشخاص مشهور در رسانههای اجتماعی خود منتشر میکنند، برندها میتوانند بهطور چشمگیری توانایی دسترسی به تعداد زیادی از مخاطبان را داشته باشند. در این مقاله با اینفلوئنسر، روشهای همکاری با آنها و اصولی که در اینفلوئنسرینگ باید رعات کنید، آشنا میشوید.
اینفلوئنسر کیست؟
یکی از بزرگترین تصورات غلط درباره اینفلوئنسرها این است که آنها افرادی هستند که در رسانههای اجتماعی بزرگ دنبالکنندههای زیادی دارند، درحالیکه اینفلوئنسر کسی است که قدرت و توانایی تأثیرگذاری بر درک و نگرش دیگران را دارد یا میتواند آنان را به انجام کاری متفاوت ترغیب کند. اینفلوئنسر در بازاریابی، کسی است که دیگران را ترغیب میکند تا از شما خرید کنند. او چگونه این کار را انجام میدهد؟ اینفلوئنسر باید ترکیبی از این سه ویژگی اصلی را داشته باشد: توانایی دسترسی (reach)، اعتبار زمینهای (contextual credibility) و هنر فروشندگی (salesmanship). هر چه این عوامل بیشتر باشند، نفوذ بالقوه فرد نیز بیشتر است.
- توانایی دسترسی: توانایی آنها در پیامرسانی به دسته بزرگی از افراد. توانایی دسترسی امر مهمی است، اما کافی نیست. افرادی با توانایی دسترسی کم اما اعتبار و هنر فروشندگی بالا بهعنوان اینفلوئنسرهای کوچک (micro influencer) نامیده میشوند.
- اعتبار زمینهای: سطح اعتمادی که مخاطب براساس دانش و تخصص اینفلوئنسر درباره موضوعی خاص کسب میکند. برای مثال سرآشپزی مشهور دارای اعتبار بالا در معرفی غذا است، اما در سیاست اعتبار کمی دارد.
- هنر فروشندگی: بهنظر میرسد، برخی افراد قدرت فوق العادهای در متقاعد کردن دیگران دارند. آنها توانایی این را دارند که با روشهای متقاعدکنندهای توضیح دهند، پیامهای روشنی را بیان کنند و دیدگاههایشان را با اعتماد به نفس ارائه دهند.
روشهای همکاری و فعالیت با اینفلوئنسرها
آسانترین راه همکاری با اینفلوئنسرها پرداخت پول به آنان است. بازاریابان زمان زیادی است که از اشخاص مشهور در تبلیغات خود بهره میگیرند. مشتریان، بازیگر یا ورزشکاری را که برای معرفی و تبلیغ کالا، پول دریافت کرده میشناسند. بازاریابان، اعتبار و شهرت اینفلوئنسرها را برای فروش کالا بهکار میبرند. این روش، راهکاری است که آن را معرفینامهای از سوی شخص مشهور مینامیم.
روش دیگر کار با اینفلوئنسرها بهره بردن از توانایی دسترسی آنهاست. این امر، دلیل بهکارگیری اینفلوئنسر مارکتینگ از سوی اکثر بازاریابان امروزی است. آنها در جستوجوی فردی با فالورهای اینستاگرامی زیاد هستند تا او را برای تبلیغ کالا ترغیب کنند. این روش تبلیغات حمایتی نامیده میشود.
اصولی که باید در اینفلوئنسر مارکتینگ رعایت کنیم
اینفلوئنسر مارکتینگ باید صادقانه و قابلاعتماد باشد. اینفلوئنسر درباره محصول صحبت میکند، نه به این خاطر که برای تبلیغ آن پول دریافت میکند، بلکه به این دلیل که آن محصول را دوست دارد و آن را مفید میداند. بنابراین اینفلوئنسر مارکتینگ زمان میبرد و باید شفاف و صادقانه باشد. اینفلوئنسر درباره خوبی و بدی کالاهایتان صحبت خواهد کرد. اما آنها این کار را به روشی انجام میدهند که بسیار قابلاعتمادتر و مفیدتر از هر تبلیغی باشد.
زمانیکه کار بهدرستی انجام شد، اینفلوئنسر مارکتینگ تقویتکننده خواهد بود: این نوع بازاریابی توانایی دسترسی، اعتبار و هنر فروشندگی جامعه اینفلوئنسرها را بهکار میگیرد تا از کالای شما در برابر مشتری حمایت کند و نتیجه آن آگاهی، بهبود ادراک و اقدام به خرید توسط مشتری خواهد بود.
چگونه اینفلوئنسر مارکتینگ موفق ایجاد کنیم؟
اینفلوئنسر مارکتینگ بهشکل چشمگیری توسعه یافته است، اما بسیاری از بازاریابان نمیدانند چگونه از نفوذ اشخاص مشهور شبکههای اجتماعی استفاده کنند تا تلاشهای اینفلوئنسر مارکتینگ را به نتیجه برسانند. در ادامه راهنمای کوتاهی درباره شیوههایی برای انجام فعالیت موفق اینفلوئنسر مارکتینگ آورده شده است.
1. اهداف خود را تعیین کنید
شما برای انجام اینفلوئنسر مارکتینگ موفق باید گروه مخاطبان هدف خود را شناسایی کنید و شاخصهای کلیدی عملکرد (Key Performance Indicator) را تعیین کنید.
2. کانالهای رسانه اجتماعی خود را بهلحاظ استراتژیک انتخاب کنید
انتخاب رسانه مناسب، به اهدافتان بستگی دارد. کانالهای رسانه اجتماعی را بسته به گروه خاص مشتریان که در جستوجوی آنها هستید و نوع اقدامات لازم برای انجام دادن انتخاب کنید. کانالهای رسانه اجتماعی مختلف، امکانات متفاوتی را در اختیار شما قرار میدهند. فعالیت بازاریابی مشابه در فیسبوک نتیجه مشابهی در توییتر، اینستاگرام، پینترست و… نخواهد داشت.
3. اینفلوئنسر معتبری بهعنوان سفیر خود بیابید
اینفلوئنسری که انتخاب میکنید، درباره شرکت شما سخن خواهد گفت و سفیر برندتان خواهد بود. بنابراین قبل از اینکه کار را با فردی آغاز کنید، از خود بپرسید: «آیا این فرد بهترین فرد برای معرفی شرکت من است؟» قبل از شروع کار باید تحقیق دقیقی درباره اینفلوئنسر انجام دهید. برخی ایدههای تحقیقی قبل از شروع کار با اینفلوئنسر بالقوه به شرح زیر است:
- همه پروفایلهای رسانه اجتماعی وی را مشاهده کنید.
- مطمئن شوید که آنها درباره موضوعاتی بحث نمیکنند که به ارزش محصولات یا خدمات شما صدمه وارد کند.
- مطئمن شوید که آنها مؤدب هستند، مطالب را فصیح بیان میکنند و مطالبی را مینویسند که بهخوبی درباره آنها تحقیق کردهاند.
سعی کنید که انتخاب خود را به تعداد فالورهای اینفلوئنسر بالقوه منوط نکنید. اینفلوئنسرهای کوچک را نیز بررسی کنید. آنها به شما این امکان را میدهد که بهجای پرداخت هزینه زیادی برای یک اینفلوئنسر، فعالیت طولانیتر را به انجام برسانید و یا به شما این شانس را میدهند که تعدادی اینفلوئنسر را همزمان بهکار ببرید.
اینفلوئنسرتان باید با پیامهای برندتان سازگار و منطبق باشد، مخاطبان اختصاصی داشته باشد و قادر باشد با شما سریع و اجمالی ارتباط برقرار کند. درنظر داشته باشید که یک ساختار تبلیغاتی با نام دهانپرکن مشهور برای توصیه به خرید محصولات خود ایجاد نکنید. بهجای بیان مطالب درباره منافعی که مخاطبتان از خرید کالا یا استفاده از خدمات شما بهدست میآورد، مطمئن شوید که اینفلوئنسرتان برای اینکه محصولتان را به خریداران روشن و مناسب نشان دهد، مطالب دستاولی ارائه میکند.
4. برای فعالیت خود برنامه انتشار طراحی کنید
برای اطمینان از اینکه فعالیتهای اینفلوئنسرتان مؤثر است و نتیجه مثبتی بههمراه دارد، نیاز است همه صفحات رسانه اجتماعی خود را سازماندهی و تلاشهایتان را با دیگر فعالیتهای تبلیغاتی خود نیز سازگار کنید، برای مثال رویدادها، پستها، تصاویر، ویدئوها، همگی از یک الگوی یکسان پیروی کنند. ایجاد استراتژی بازاریابی حول فعالیت بازاریابی اینفلوئنسر به شما کمک خواهد کرد تا مخاطبان خود را به مسیر فروش خود هدایت کنید.
5. محتوا را قبل از انتشار بازبینی کنید
قبل از انتشار هر مطلبی باید مطمئن شوید که محتوای منتشرشده با شرایط فعالیت و استراتژی های تبلیغاتی تان همراستا است. باوجوداین حقیقت که شما باید به خلاقیت اینفلوئنسرتان قدرت انعطاف بدهید، توجه به این نکته حیاتی است که باید همه مطالب، تصاویر و موارد ضبطشده را قبل از انتشار بازبینی کنید.
6. نتایج و پیامدهای کار خود را اندازهگیری کنید
شما همچون فعالیتهای بازاریابی دیگر، باید مطمئن شوید که فعالیت اینفلوئنسرتان در بهترین سطح ظرفیت آن انجام میگیرد یا خیر. به شاخصهای کلیدی عملکرد که در زمان تعیین استراتژی فعالیت خود تعیین کردهاید، نگاهی بیندازید و به سؤالات زیر پاسخ دهید:
- آیا شما پیشرفتی داشتهاید؟
- از مخاطبان خود چه چیزی آموختهاید؟
- چه مطالبی بهترین نتایج را داشته است؟
- چه مطالبی ضعیف بودهاند؟
در اینجا پنج نکته مهم برای موفقیت فعالیت اینفلوئنسر مارکتینگ بیان شده است:
- استفاده از هشتگ های مرتبط
- سازماندهی بودجه فعالیت برای بهکارگیری بیش از یک اینفلوئنسر
- بهاشتراکگذاری مطالب اینفلوئنسرتان
- مذاکره همیشگی درباره قیمت
- اطمینان حاصل کنید که قرارداد شما شامل دوره زمانی است که اینفلوئنسرتان با شما کار خواهد کرد.
با بهکارگیری توصیههای بالا، شما توانایی ارتباط عمیقتر را با مخاطبانتان خواهید داشت و نیز به شما کمک خواهد کرد تا برند خود را گسترش دهید، آگاهی از محصول و خدمات خود را کامل کنید و با مخاطبان خود با روشی صمیمیتر و قانعکنندهتر صحبت کنید.
فروش خود را در هر شرایطی افزایش دهید
42000تومان
12000تومان