۲۰ انیمیشن پیکسار از بدترین تا بهترین (قسمت سوم)

رده‌بندی ۲۰ فیلم کمپانی پیکسار Pixar مانند این است که از شما بخواهند بچه‌های خود را به ترتیب این‌که کدام را بیشتر دوست دارید، رده‌بندی کنید

رده‌بندی 20 فیلم کمپانی پیکسار Pixar مانند این است که از شما بخواهند بچه‌های خود را به ترتیب این‌که کدام را بیشتر دوست دارید، رده‌بندی کنید. هیچ‌کدام از این فیلم‌ها بد نیستند، اما وقتی بیست فیلم در لیست وجود دارد، یکی از آن‌ها باید در رده بیستم قرار بگیرد و یکی در رده اول. فیلم‌های پیکسار مثل هم نیستند، اما همه آن‌ها در زمان خود اثری متفاوت بودند.
20 انیمیشن پیکسار از بدترین تا بهترین (قسمت اول)
20 انیمیشن پیکسار از بدترین تا بهترین (قسمت دوم)

6- داستان اسباب‌بازی 3 (2010) Toy Story 3رده‌بندی سه فیلم «داستان اسباب‌بازی» کار بسیار سختی است. هر سه آن‌ها فوق‌العاده‌اند؛ اما به دلیل صحنه تکراری فرار بزرگ آن و همین‌طور صحنه نهایی که به نظر می‌رسید چالشی برای به گریه انداختن مخاطبان بزرگ‌سال در کنار بچه‌هایشان بود، «داستان اسباب‌بازی 3» را رده سوم قرار دادیم؛ و این نکته که قرار است «داستان اسباب‌بازی 4» ساخته شود، از خاص بودن صحنه پایانی تأثیرگذار آن کم می‌کند.5- شگفت‌انگیزان (2004) The Incrediblesبا نگاهی به گذشته می‌بینیم که واضح بود که پس از موفقیت «شگفت‌انگیزان»، برد برد به ساخت فیلم‌های هیجانی و اکشن مشغول شود. «شگفت‌انگیزان» هیجان‌انگیزترین و اکشن‌ترین انیمیشنی است که در تاریخ انیمیشن‌های آمریکا دیده‌ایم. اگر تمام فیلم‌های اکشن مثل این بودند، ما هیچ‌وقت به ساخت قسمت پنجم «ترتفسورمرز» Transformers اعتراض نمی‌کردیم. رمز موفقیت «شگفت‌انگیزان» در استفاده به‌موقع و درست از صحنه‌های اکشن است. ما با دنیای جدیدی روبه‌رو می‌شویم و با خانواده گرمی آشنا می‌شویم و از نارضایتی والدین از تغییری که زندگی‌شان نسبت به گذشته دارد، باخبر می‌شویم و در آخر شاهد اتحاد همه برای مقابله با شخصیت بد داستان که قصد نابود کردن زمین را دارد، هستیم؛ و همه این اتفاقات به‌طور حساب شده و بدون عجله در دو ساعت می‌افتد.

4- داستان اسباب‌بازی 2 (1999) Toy Story 2«داستان اسباب‌بازی 2» می‌توانست یک فاجعه باشد. این فیلم قرار بود به‌جای اکران عمومی، مستقیم بر روی دی‌وی‌دی عرضه شود، اما مسئولین دیزنی و پیکسار تصمیم به اکران آن گرفتند. داستان آن از تکه‌های داستانی که از قسمت اول حذف شده بود ساخته شد، اما برخلاف مراحل آشفته ساخت آن، «داستان اسباب‌بازی 2» هیچ نشانه‌ای از سردرگمی و به‌هم‌ریختگی ندارد. در این فیلم دنیای وودی و باز، بدون کم شدن توجه روی این شخصیت‌ها، گسترش پیدا می‌کند و با حفظ حال و هوای فیلم اول، نگاهی هوشمندانه به پایان دوره کودکی دارد.3- در جستجوی نمو (2003) Finding Nemoاندرو استنتون می‌خواست فیلمی در مورد اقیانوس بسازد و همین‌طور می‌خواست حس گناهی که الآن به خاطر محافظت زیادی از پسرش در کودکی داشت را نشان دهد. به همین دلیل او این داستان احساسی، هیجان‌انگیز و زیبا را در مورد یک ماهی نگران (با صدای آلبرت بروکس Albert Brooks) ساخت که با کمک دوری، ماهی مهربان و دوست‌داشتنی (با صدای الن دی‌جنرس) در تلاش برای پیدا کردن پسر گمشده‌اش، نمو (با صدای الکساندر گولد Alexander Gould) بود. درسی که «در جستجوی نمو» به والدین می‌دهد این است که به فرزندان خود اجازه دهید که زندگی خودشان را داشته باشند. فیلم پر از صحنه‌های خطرناک است و به ما می‌آموزد که به‌جای تلاش برای حفظ فرزندانمان از همه‌چیز، اگر می‌خواهیم که در آینده از پس زندگی خود بربیایند، اجازه دهیم که وارد این دنیای ترسناک شوند.

2- داستان اسباب‌بازی (1995) Toy Storyالآن، بیست سال پس از اکران «داستان اسباب‌بازی»، ممکن است بعضی از آهنگ‌های آن خنده‌دار به نظر برسند و یا سبک ابتدایی انیمیشن آن تو ذوق بزند، اما بهترین کمدی دهه 90، هنوز هم بی‌نقص است. اولین تولید پیکسار، هنوز هم الگویی برای سایر فیلم‌های آن است: نمایش درست احساسات، صحنه‌های اکشن به‌جا، نگاهی دقیق به ذات انسان و صحنه‌های طنز و بانمک دیدنی. دعوای وودی و باز برای داشتن عشق اندی، نشانی از ترس همه ما از این‌که کسی جایمان را بگیرد، است. صداگذاری‌های این انیمیشن نیز عالی است، تیم الن Tim Allen (صدای شخصیت باز) فوق‌العاده است و با این‌که تام هنکس Tom Hanks تا امروز برنده دو جایزه اسکار شده است، اما به نظر می‌رسد وودی نقشی است که باعث جاودانگی او می‌شود.1- وال-ئی (2008) Wall-Eبرای قرار دادن این فیلم در لیست در جایگاه اول یا دوم در تردید بودیم اما درنهایت در جایگاه اول قرار گرفت، ناب‌ترین و جاه‌طلبانه‌ترین فیلم پیکسار. نیم ساعت اول فیلم به توصیف نابودی سیاره و رفتن انسان‌ها، بدون یک دیالوگ می‌پردازد که فوق‌العاده است. «وال-‌ئی» در توجه به جزییات و منظره‌هایی که هیچ‌وقت سرد و بی‌رحم به نظر نمی‌رسد، مانند فیلم‌های کوبریک Kubrick است. سپس ما وال‌-ئی را می‌شناسیم و می‌فهمیم که او انسانیت را چیزی بیشتری ازآنچه هست می‌داند. «وال-ئی» دستاوردی بی‌سابقه است، نهایت توانایی پیکسار. درعین‌حال زیباترین داستان عاشقانه پیکسار نیز در «وال‌-ئی» اتفاق می‌افتد. پیکسار در «وال‌-ئی»، در اوج خود بود.
این مطلب از نوشته تیم گریرسون Tim Grierson و ویل لیچ Will Leitch در سایت Vulture برگرفته شده است.
20 انیمیشن پیکسار از بدترین تا بهترین (قسمت اول)
20 انیمیشن پیکسار از بدترین تا بهترین (قسمت دوم)

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر