بهترین حمام های ترکی استانبول ؛ نظافت به سبک عثمانی ها

استانبول شهری با تفریحات رنگارنگ و متنوع و بناهای تاریخی قشنگ و باشکوه، سال های زیادی است که گردشگران را از سراسر دنیا به خود می خواند. مسافران از راه های دور و نزدیک به این شهر می روند و ساعاتی را در مساجد باشکوه این شهر به سر می برند و یا در تالارهای سلطنتی کاخ های عثمانی انگشت به دهان می مانند. 

استانبول شهری با تفریحات رنگارنگ و متنوع و بناهای تاریخی قشنگ و باشکوه، سال های زیادی است که گردشگران را از سراسر دنیا به خود می خواند. مسافران از راه های دور و نزدیک به این شهر می روند و ساعاتی را در مساجد باشکوه این شهر به سر می برند و یا در تالارهای سلطنتی کاخ های عثمانی انگشت به دهان می مانند. 

در سال های اخیر، بسیاری از حمام های سنتی و تاریخی استانبول مورد بازسازی و مرمت قرار گرفتند و امکانات داخلی آن ها به نحوی مدرنیزه و به روز شدند تا تجربه فوق العاده ای از حمام های ترکی را در اختیار مسافران و گرشگران قرار دهند. البته این تجربه خوشایند در میان بخار و کف و صابون کمی گران قیمت است، به گونه ای که گذران ساعاتی چند در یکی از این حمام های مجلل و تاریخی، بیش تر از یک روز تور گردشگری کل شهر می شود: هزینه ای در حدود 200 تا 300 لیر ترکی. البته تمام حمام خوب ترکی گران نیستند و حمام هایی با هزینه متوسط و ارزان قیمت نیز پیدا می شوند. 

از مزایای بازدید از یک حمام ترکی آن است که تجربه ای متفاوت از سنت های ترکیه و معماری سنتی این شهر داشته باشید. 

جالب است بدانید همچنین در برخی از هتل های لوکس استانبول این امکان وجود دارد که حمام ترکی و مخصوص خود را در اتاق و سوئیت مجلل خود داشته باشید. 

همراه کارناوال تجربه متفاوتی را در حمام های استانبول تجربه کنید.

حمام های ترکی استانبول

آشنایی با حمام های ترکی

سنت استفاده از حمام های ترکی به سالیان پیش زمانی که ترک ها هنوز به آناتولیا نرسیده بودند، بر می گردد. هنگامی که آن ها به سرزمین آناتولیا رسیدند، با نحوه و سنت های حمامی رومی ها مواجه شدند. پس از کمی این دو فرهنگ در یکدیگر ادغام شده و شیوه امروزی حمام های ترکی پدید آمدند. خوب است بدانید که این شیوه خود ترکیبی از آموزه های اسلامی و بر اساس معیارهای تمیزی می باشد. 

حمام های ترکی نیز همانند حمام های ایرانی بیش از مکانی صرفا برای تمیز شدن جسم هستند و در اقع با زندگی روزمره مردم در هم آمیخته اند. جایی که مردم از هر قشر و طبقه و سن و سالی دور هم گرد آمده و با هم تعامل داشتند. 

در این حمام ها از پوششی به نام پشت مال استفاده کرده که شباهت زیادی به لنگ های حمامی خودمان دارد. این پارچه ها چهارخانه و قرمز رنگ بوده و به دور بدن بسته می شود. پس از آن در طی مراحل مختلفی که شامل ماساژ، دراز کشید بر روی سنگ های داغ، کیسه کشی و … می شود، حمامی به سبک ترکی انجام می گیرد.

در حمام های امروزی ترکی بسته به آن که از چه خدماتی استفاده کنید، هزینه متفاوتی می پردازید. در ادامه با 10 حمام ترکی معروف در استانبول آشنا خواهید شد.

حمام ترکی

1- حمام خرم سلطان ایاصوفیه ؛ Ayasofya Hürrem Sultan Hamamı

حمام خرم سلطان ایاصوفیه به دستور خرم سلطان، همسر سلطان سلیمان راه اندازی شد و وظیفه ساخت آن را معمار سنان، معمار سلطنتی امپراتوری عثمانی در قرن شانزدهم به عهده گرفت. حمام خرم سلطان امروزه به عنوان حمام عمومی، خدمات ارائه می‌کند و یکی از حمام‌های عمومی مورد توجه گردشگران در استانبول است. این حمام در سال های اخیر و با هزینه 17 میلیون لیر بازسازی شد.

حمام خرم سلطان درست در میان مساجد سلطان احمد (میجد آبی) و مسجد ایاصوفیه قرار گرفته است. در کل در این حمام 5 پکیج با قیمت و خدمات متفاوت در اختیار بازدیدکنندگان قرار می گیرد که هزینه آن از 55 یورو آغاز می شود و بسته ای از مواد شوینده، لیف و ماساژ در اختیار مشتری ها قرار می گیرد.

هزینه: 55 یورو تا 140 یورو بسته به زمان (190 هزار تا 500 هزار تومان)

ساعات کار: 8 تا 22

آدرس: استانبول، فاتح، میدان ایاصوفیه شماره 2، محله کانکوراتان

Address: Cankurtaran Mh., Ayasofya Meydanı No:2, Fatih/İstanbul, Turkey

حمام خرم سلطان استانبول
حمام خرم سلطان استانبول
حمام خرم سلطان استانبول

2- حمام کیلیک علی پاشا ؛ Kılıç Ali Paşa Hamamı

حمام عمومی کیلیک علی پاشا نیز به دست معمار سینان و در سال 1580 ساخته شد و در واقع بخشی از مسجد و مدرسه کیلیک علی پاشا بود. این حمام با معماری برجسته و گنبد شگفت انگیزش یکی از مورد توجه ترین بناهای محله توفان، محله بندری شهر استانبول می باشد.

حمام کیلیک علی پاشا نیز نیز یکی از حمام‌های عمومی محبوب استانبول با خدمات مطلوب است، گرچه قیمت آن کمی بالاست اما ارزش بازدید و گذران وقتی یک ساعته را دارد. 

هزینه: 170 لیر (حدود 170 هزار تومان)

ساعات کار: 8 تا 23:30

آدرس: استانبول، کاراکوی، جنب مسجد کیلیک علی پاشا

Address: Kemankes Mah. Hamam Sok. No:1 34425 Tophane, Karakoy ؛ Next to Kilic Ali Pasha Mosque, Istanbul, Turkey

حمام سنتی استانبول
حمام سنتی استانبول
حمام سنتی استانبول

3- حمام جمبرلیتاش ؛ Cemberlitas Hamami

حمام جمبرلیتاش یکی دیگر از بناهای تاریخی و قدیمی ترین حمام های استانبول است که به دست معمار سنان معروف بنا شده است. معماری جالب توجه حمام جمبرلیتاش نه تنها برای گردشگران و شهروندان ترکی استانبول جذابیت دارد، بلکه محققان، دانش پژوهان، عکاسان و دانش آموزان بسیاری به بازدید از این حمام می روند. 

حمام جمبرلیتاش تنها ده دقیقه با مسجد باشکوه سلطان احمد فاصله دارد، هزینه ای پایین تر از حمام های لوکس داشته و در کل متوسط قیمت در نظر گرفته می شود. سعی کنید برای بازدید از این حمام یک روز آفتابی را انتخاب کرده تا بتوانید بر روی گوبگتاشی دراز بکشید. گوبگتاشی فضای سنگی و مرکزی بزرگی است که با استفاده از نور آفتاب داغ می شود.

همچنین خوب است بدانید که مسجد و مدرسه مجموعه محمد پاشا درست رو به روی این حمام قرار دارند. 

هزینه: 70 تا 115 لیر ( حدود 70 تا 115 هزار تومان)

ساعات کار: 6 تا 23:30

آدرس: استانبول، فاتح، خیابان وزیرهان شماره 8، ملافناری

Address: Mollafenari, Vezirhan Cd. No:8, 34440 Fatih/İstanbul, Turkey

حمام جمبرلیتاش استانبول
حمام جمبرلیتاش استانبول

4- حمام آقا ؛ Ağa hamamı

حمام سنتی آقا، به فرمان سلطان محمد فاتح، هفتمین پادشاه عثمانی ساخته شد و به عنوان حمام خصوصی سلطان و پسرانش کاربرد داشت. در آن زمان منطقه بیوگلو منطقه ای مسکونی در استانبول نبود و سلاطین عثمانی به جهت شکار به آن جا می رفتند. این حمام نیز در واقع بخشی از اقامتگاه شکاری سلطان محمد عثمانی محسوب می شد. با آغاز جمهوری ترکیه و پایان یافتن حکومت عثمانی، خانمی آمریکایی حمام آقا را خریداری کرده و درهایش را به روی عموم باز گذاشت. 

به طور کلی در حمام سنتی آقا 4 بسته با قیمت های مختلف وجود دارد که بسته به نوع خدمات، قیمت ها افزایش می یابند. 

هزینه: 70 تا 160 لیر (حدود 70 هزار تا 160 هزار تومان)

ساعات کار: 10 تا 22

آدرس: استانبول، فاتح، خیابان وزیرهان شماره 8، ملافناری

Address: Mollafenari, Vezirhan Cd. No:8, 34440 Fatih/İstanbul, Turkey

حمام آقا استانبول
حمام آقا استانبول

5- حمام سوفولار ؛ Sofular Hamamı

 حمام ترکی سوفولار گرچه ظاهر مجللی ندارد، اما مکانی معتبر، تاریخی و با قیمت بسیار مناسب است. قدمت این حمام به زمان حکومت سلطان بایزید دوم و در سال های (1481-1512) بر می گردد. این حمام بیش از این که مکانی گردشگری و توریستی باشد، بخشی از زندگی روزانه مردم است و در محله ای قرار دارد که کم تری توریستی سر و کارش به آن جا می افتد. انتخاب حام سوفولار می تواند تجربه هیجان انگیزی باشد چرا که در کنار محلی ها و مردم استانبول، فرهنگ این کشور را درک می کنید. 

هزینه ورودی این حمام 25 لیر، هزینه کیسه و ماساژ به صورت جداگانه 10 لیر می باشد که پکیج کامل آن در حدود 50 لیر می شود. 

هزینه ها: بین 25 تا 50 لیر (حدود 25 هزار تا 50 هزار تومان)

ساعات کار: 8 تا 21

آدرس: استانبول، فاتح، خیابان سوفولار شماره 28، اسکندرپاشا

Address: İskender Paşa, Sofular Cd. No:28, 34080 Fatih/İstanbul, Turkey

حمام سوفولار استانبول
حمام سوفولار استانبول

6- حمام جاگالوگلو ؛ Cağaloğlu Hamamı

حمام جاگالوگلو به بازار بزرگ استانبول بسیار نزدیک است و نامش در کتاب معروف پاتریشیا شولتز قرار گرفته است. این کتاب «1000 مکان دیدنی که باید پیش از مرگ ببینید» نام دارد.

حمام جاگالوگلو در قرن هجدهم میلادی و به منظور تأمین هزینه های کتابخانه و مسجد ایاصوفیه ساخته شد. طرح های معماری این حمام توسط سلیمان آقا، معمار سلطنتی دربار انجام شد و در نهایت توسط عبدالله آقا ساخته شد. جالب آن که پیش تر، در این محل کاخی قرار داشت که در طی یک آتش سوزی از دست رفت و ساخت حمام جاگالوگلو درست کمی پس از آن آغاز شد.

هزینه های این حمام بسته به نوع پکیج و خدمات دریافتی متفاوت است.

هزینه ها: بین 110 تا 400 لیر (حدود 110 هزار تا 400 هزار تومان)

ساعات کار: 8 تا 21

آدرس: استانبول، فاتح، خیابان حمام کاگالوگلو، محله المدار

Address: Alemdar Mh., Cağaloğlu Hamamı Sk. 34, 34110 Fatih/İstanbul, Turkey

حمام جاگالوگلو
حمام جاگالوگلو
حمام جاگالوگلو

7- حمام گالاتاسرای ؛ Galatasaray Hamam

حمام گالاتاسرای یکی از معروف ترین حمام های ترکی است که پذیرای مشتریان ترکی و گردشگران خارجی می باشد. این حمام به فرمان بایزدید دوم و به درخواست یکی از هم رزمان و همراهان سابق پدر سلطان ساخته شده است. در این حمام بخش مرمرینی به چشم می خورد که فضای خنکی دارد و برای ماساژ از آن استفاده می شود. استفاده از گوبگتاشی حمام را هم فراموش نکنید، البته از آن جایی که بسیار داغ است بهتر است دراز کشیدن بر روی آن را با حوله انجام بدهید.

هزینه ها: حدود 70  لیر (حدود 70 هزار تومان)

ساعات کار: 9 تا 22

آدرس: استانبول، بیوگلو، خیابان تورناجیباشی شماره 8، محله کولوگلو

Address: Kuloğlu Mh., Turnacıbaşı Cd. No:8, 34433 Beyoğlu/İstanbul, Turkey

حمام گالاتاسرای
حمام گالاتاسرای

8- حمام بیلربی ؛ Beylerbeyi Hamam

حمام بیلربی درست در کنار مسجد بیلربی قرار دارد و به وضوح قابل رویت است چرا که ساختاری چوبی با معماری عثمانی دارد. این مجموعه در قرن هجدهم میلادی و به دستور سلطان عبدالحمید اول عثمانی ساخته شد که وقف مادر وی شد. در آن زمان، درآمد حاصل از حمام  بیلربی صرف هزینه های مجموعه می شد. 

در کل در حمام بیلربی 13 روشور و آبنما و 4 اتاق خصوصی به چشم می خورد. همچنین پذیرش خانم ها و اقایان در ساعات مختلفی صورت می گیرد. ساعات بخش بانوان صبح تا عصر و ساعات قسمت آقایان عصر به بعد می باشد.

هزینه ها در این حمام ترکی بسیار پایین هستند.

از آن جا که از حمام بیلربی عکس مناسبی در دست نبود، تنها این مورد عکسی تزئینی دارد.

هزینه ها: از 40 تا 60 لیر ( حدود 40 هزار تا 60 هزار تومان)

ساعات کار: صبح تا شب

آدرس: استانبول، اوسکودار، بیلربی

Address: Beylerbeyi, 34676 Üsküdar/İstanbul, Turkeyanbul, Turkey

حمام ترکی

9- حمام سلیمانیه ؛ Süleymaniye Hamam

 حمام ترکی سلیمانیه به عنوان بخشی از مجموعه سلیمانیه و در کنار مسجد معروف سلیمانیه ساخته شده. در این مجموعه ساختمان های دیگری چون مدرسه پایه، مدرسه، بیمارستان، مجموعهای از مقبره ها، بازار و … به چشم می خورد. همان طور که قبلا اشاره کردیم معمار این مجموعه نیز معمار سنان، معماری دربار عثمانی بوده است و به سبب معماری و نزدیکی به مسجد سلیمانیه، یکی از گردشگر پذیرترین حمام های استانبول محسوب می شود. این حمام طراحی مشابهی به حمام خرم سلطان دارد و جالب است بدانید که حمام سلیمانیه، زمانی که معمار سنان تنها معماری نیمه حرفه ای بود، ساخته شده است. 

هزینه ها از 40 یورو آغاز شده و تنها به صورت نقد دریافت می شوند. 

هزینه ها: در حدود 140 لیر (حدود 140 هزار تومان)

ساعات کار: 10 تا 23

آدرس: استانبول، فاتح، خیابان معمار سنان شماره 20، حمام سلیمانیه

Address: Süleymaniye, Mimar Sinan Cd. No:20, 34116 Fatih/İstanbul, Turkey

حمام سلیمانیه
حمام سلیمانیه

10- حمام سلطان مهرماه ؛ Mihrimah Sultan Hamam

 حمام سلطان مهرماه یکی دیگر از حمام هایی است که توسط معمار سنان ساخته شده. این حمام نیز در کنار مسجد مهرماه برای شاهدخت مهرماه، دختر مورد علاقه سلطان سلیمان مورد ساخت و ساز قرار گرفته است. حمام سلطان مهرماه شکلی مکعبی داشته و بر روی 12 ستون بنا شده است. 

اتاق حمام داغ در زیر گنبد بزرگی قرار گرفته و 4 حجره و 4 ایوان در اطراف آن به همراه تخته سنگ های مرمرین هشت ضلعی دیده می شود. بعدها یک استخر و جکوزی به این مجموعه تاریخی اضافه شد که شمایلی ناچسب به حمام مهرماه افزود. 

درباره مسجد مهرماه می توانید در مساجد باشکوه استانبول بیش تر بدانید.

هزینه ها: بین 25 تا 45 لیر (حدود 25 هزار تا 45 هزار تومان)

ساعات کار: 

آقایان: 7 تا 23

خانم ها: 9 تا 20

آدرس: استانبول، فاتح، خیابان فوضی پاشا 333، محله کاراگومروک

Address: Karagümrük Mh., Fevzi Paşa Cad. No:333, 34091 Edirnekapı/Fatih/Fatih/İstanbul, Turkey

حمام سلطان مهرماه استانبول

سخن آخر

حمام های ترکی در استانبول بسیارند و همان طور که گفتیم در اینجا تنها ده حمام ترکی برتر به شما معرفی شده اند.

تا به حال به یکی از حمام های ترکی استانبول و یا ترکیه رفته اید؟

تجربه شما از حمام های ترکی چگونه بود؟

توصیه خاصی در این مورد دارید؟

دیدگاه ها و خاطرات خود را با کارناوال به اشتراک بگذارید.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان