بررسی فیلم Searching؛ فیلمی با روایتی مدرن

ازآنجایی‌که تکنولوژی در هر جنبه‌ی زندگی مدرن ما نفوذ پیدا کرده است، بعضی از فیلم‌ها هم تلاش کرده‌اند روش‌های داستان‌گویی‌ تحت تأثیر آن معرفی کنند. بااین‌حال فقط تعداد اندکی از آن‌ها توانستند در این راه موفق شوند. Searching به کارگردانی آنیش چگانتی Aneesh Chaganty از همین فیلم‌هاست، فیلمی که داستان آن از طریق صفحه‌ی لپ‌تاپ و دیگر تکنولوژی‌ها روایت می‌شود.
Searching با صدای آشنای وصل شدن اینترنت شروع می‌شود و از دقایق ابتدایی فیلم برای معرفی خانواده‌ی کیم Kim استفاده می‌کند، خانواده‌ای شامل دیوید David (جان چو John Cho)، همسرش پم Pam (سارا سان Sara Sohn) و دخترشان مارگو Margot (بازیگر سنین نوجوانی‌ میشل لا Michelle La). ما در کم‌ترین زمان با دیدن عکس‌ها، ویدیو‌ها، ایمیل‌ها و یادآورهای روی تقویم به‌طور کامل با خانواده‌ی کیم آشنا می‌شویم. هم‌چنین متوجه تشخیص سرطان پم و اتفاقات بعدازآن می‌شویم. بیماری که درنهایت به مرگ او منجر می‌شود، مرگی که سرآغاز مشکلات این خانواده است.
بعدازاین است که مارگو ناپدید می‌شود. اوایل دیوید متوجه اتفاق بدی که افتاده است نمی‌شود اما به‌مرور ترسش از روی تماس‌های ویدیویی و فیس‌تایم Facetime همیشه روشنش، مشخص می‌شود. حتی در زمان‌هایی که داستان‌گویی فیلم جسورانه‌تر است هم‌بازی فوق‌العاده‌ی چو نقش دیوید را پررنگ نگه می‌دارد.Searching داستان را بر روی صفحه‌ی لپ‌تاپ دیوید که در حال گشتن به دنبال دخترش است، جلو می‌برد. دیوید برای پیدا کردن مارگو با پلیس‌-دبرا مسینگ Debra Messing کارآگاه این پرونده- نیز همراه می‌شود. او خیلی زود می‌فهمد که باید جای دیگری دنبال سرنخ بگردد: لپ‌تاپ مارگو که پر از راز‌ها و سرنخ‌هایی است.
چرخش مداوم داستان میان جست‌وجوگرها و دسکتاپ شلوغ مارگو پیچش فیلم را بیش‌ازپیش می‌کند. چاگانتی و فیلم‌نامه‌نویس دیگر فیلم، شو اوهانین Sev Ohanian اطلاعات جدیدی را از طریق اس‌ام‌اس‌های خوانده نشده و یا نام فایل‌ها به مخاطب ارائه می‌کنند.
داستان‌گویی Searching شاهکار است و هنگامی‌که با تدوین قوی فیلم همراه می‌شود، به اثری بی‌نظیر تبدیل می‌شود. استفاده از وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی واقعی- از یوتیوب YouTube و جی‌میل Gmail گرفته تا فیس‌بوک Facebook و اینستاگرام Instagram – فیلم را باورپذیرتر می‌کند.
جست‌و‌جو برای مارگو، دیوید، کارآگاه ویک (مسینگ Messing) و بقیه‌ی محله را هم درگیر می‌کند. داستان Searching میان این ارتباطات جلو رفته و سؤال مهمی را مطرح می‌کند که واقعاً فرد چقدر از زندگی‌اش را می‌تواند به‌صورت آنلاین به اشتراک بگذارد. با وجود جزییات خاص این داستان و نحوه‌ی روایت آن، مشکلات مطرح شده در آن از زندگی خیلی از ما آن‌چنان هم دور نیست. مشکلات دیوید در برقراری ارتباط با دخترش و این‌که چطور پارانویا paranoia می‌تواند بهترین دوستی‌ها را به بدترین دشمنی‌ها تبدیل کند، ازجمله مشکلاتی است که خیلی از ما نیز با آن درگیر هستیم. چگانتی هیجان را در میانه‌های فیلم هم بالا نگه داشته و آن را به سمت یک‌سوم نهایی پرهیجان و پر از پیچش‌های داستانی فیلم هدایت می‌کند.
در صحنه‌های پایانی Searching است که تمام رازهای فیلم برملا شده و هیجان بزرگ آن جای خودش را به باز شدن گره‌های داستانی می‌دهد. این فیلم برای اثبات توانایی‌های چگانتی نیاز به حقه‌ی دیگری در روایت‌گویی ندارد. چگانتی از محدودیت‌های بزرگی استفاده کرده و فیلمی خاص را جلو می‌برد. Searching فیلمی است که ارتباطی فوق‌العاده با مخاطبانش برقرار می‌کند.
Searching در جشنواره‌ی فیلم سان‌دنس 20182018 Sundance Film Festival به اکران درآمد.
حالا نظر برخی منتقدین درباره‌ این فیلم:
برایان گالاغر Brian Gallagher منتقد آی‌جی‌ان IGN مخاطبین را به دیدن این فیلم تشویق کرده است:
“نکته‌ی جالب توجه در مورد فیلم‌نامه‌ی این فیلم این است که نویسندگان آن سعی نداشتند دنیایی را خلق کنند، بلکه با گذاشتن ردپاها و سرنخ‌های کافی به مخاطب اجازه می‌دهند داستان خودش را بسازد.
Searching با روایت داستان از طریق وب‌سایت‌ها و دستگاه‌های مختلفی که قرار است ما را به هم نزدیک کنند، نشان می‌دهد در حقیقت چطور ما از یکدیگر دور هستیم. داستان با کمک اس‌ام‌اس‌ها و پیام‌هایی که هرروز می‌نویسیم و چیزهایی که آنلاین به اشتراک می‌گذاریم، به‌خوبی بشر امروزی را به تصویر می‌کشد. “برایان بی‌شاپ Bryan Bishop منتقد ورج The Verge نوشته است:
Searching” به طرز عجیبی تأثیرگذار است، نه‌تنها در خلق یک تنش واضح و مداوم، بلکه در خلق اوج‌هایی احساسی و خاص نیز بی‌نظیر است. اما فیلم بدون ایراد هم نیست. بازی مسینگ با بازی سایر بازیگران ‌هم‌خوانی ندارد، طوری که به نظر می‌رسد او حال ایفای نقش برای یک برنامه‌ی تلویزیونی ملودراماتیک‌تر است. هم‌چنین با وجود این‌که فیلم چندین فرصت عالی برای تمام کردن ماجرا به طرزی غیرمنتظره اما رضایت‌بخش دارد، اما متأسفانه نمی‌داند چه موقع باید کار را تمام کند.”
ای. اولیور ویتنی E. Oliver Whitney منتقد اسکرین کراش ScreenCrush نوشته است:
“بااینکه تماشای Searching لذت‌بخش بود، اما درنهایت ناامید از سالن سینما بیرون آمدم. فیلم نتوانست به‌اندازه‌ی کافی به ریشه‌های اعتیاد ما به نمایشگرهای مدرن بپردازد. فیلم علاقه‌ای کمی به اینکه چطور و چرا اینترنت می‌تواند برای نوجوانان امروزی حیاتی باشد، دارد و تأثیر تکنولوژی در زندگی همه‌ی ما برای این فیلم بی‌اهمیت است. Searching بیشتر از همه از این تکنولوژی برای حل راز داستان خودش استفاده می‌کند، که بازهم اگر فیلم در مورد یک نوجوان درون‌گرا که فرصتی برای نشان دادن خودش را بر روی فضای مجازی پیدا می‌کند نبود، مشکلی نداشت. بااین‌حال فیلم موفق می‌شود 102 دقیقه مخاطب را میخکوب صفحه‌ی نمایش کند، که خود اثباتی برای توجه بیش‌ازحد ما به صفحه‌نمایش‌های مدرن است.”دنیل ایگان Daniel Eagan منتقد مجله‌ی بین‌المللی فیلم Film Journal International نوشته است:
Searching”از نحوه‌ی کار ما با کامپیوترها به‌خوبی اطلاع دارد اما در مورد اساس فیلم‌سازی مثل شخصیت‌ها و فیلم‌نامه چیزی نمی‌داند. راز مارگو در این فیلم پر از اتفاقات مسخره، پیچش‌های معجزه‌آسا، و کارهای پلیسی که پلیس‌های واقعی را به خنده می‌اندازد گم شده است. اگر جنبه‌های کامپیوتری Searching را کنار بگذاریم، داستان فیلم حتی به‌پای یک قسمت معمولی سریال پلیسی کنسل شده‌ی «رازها‌ی لارا» The Mysteries of Laura هم نمی‌رسد.”
همچنین بخوانید:
معرفی و نقد A Simple Favor؛ کندریک و لایولی زوج پرانرژی در یک کمدی سیاه

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر