داستان های خوشمزه/ این قسمت: براونی

تا به حال به این فکر کرده‌اید که هر غذا، دسر و نوشیدنی داستانی دارد؟ اصلا غذاها از کجا آمده‌اند و چه کسانی برای اولین بار آن‌ها را درست کرده‌اند؟

تا به حال به این فکر کرده‌اید که هر غذا، دسر و نوشیدنی داستانی دارد؟ اصلا غذاها از کجا آمده‌اند و چه کسانی برای اولین بار آن‌ها را درست کرده‌اند؟

غذا یکی از نیازهای اولیه‌ی بشر است. امروزه آشپزی به هنری گسترده تبدیل شده و روز‌به‌روز پیشرفت بیشتری می‌کند. سرآشپز‌ها و متخصصین این رشته، همواره به فکر خلق طعم‌های جدید و متفاوت هستند. اما با‌ این‌وجود، هنوز هم غذاهای کلاسیک، مورد استقبال افراد مختلف قرار می‌گیرند.

بنیتا در این سری مقالات به توضیح تاریخچه و طرز تهیه‌ی خوراکی‌های کلاسیک جهان می‌پردازد. در ادامه با ما همراه باشید.


براونی؛ بر اثر خطای خانم آشپز به وجود آمد یا از روی خلاقیت؟

براونی

برخی افراد، آشپز اولین براونی را میلدرد براون اِسکرامپف می‌دانند. همه میلدرد را «براونی» صدا میزدند. او متخصص تغذیه، روزنامه‌نگار، نویسنده و منتقد غذا و سرآشپز بود. برخی معتقدند که دستور پخت براونی برای اولین بار در سال 1897 توسط فرد دیگری به نام فَنی فارمر در نسخه‌ی آن زمان از «کتاب آشپزی مدرسه‌ی بوستون» درج شده است که در این دستور، شکلات وجود ندارد!

براونی

به هر حال اختراع هر چیز خوشمزه‌ای، پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد و براونی هم از این قاعده مستثنی نیست. در بعضی داستان‌ها آمده که روزی سرآشپزی در حال پختن بیسکوییت بوده که تصادفا به آن شکلات اضافه کرده یا این که در حال پختن کیک بوده اما به حد کافی آرد نداشته و کیک تبدیل به براونی شده است.

اما تاریخچه‌ی موثق‌تر می‌گوید که سرآشپزی در هتل هاوس پالمر در شیکاگو براونی را اختراع کرده است. طبق این داستان، بِرِتا پالمر، همسر صاحب رستوران، در حال تهیه‌ی دسر برای یک رویداد مهم در نمایشگاه زنانه‌ای که در هتل برگزار می‌شد، بود. بِرِتا، پیش آشپزها رفت و از آن‌ها خواست که دسری سبک‌تر از کیک لایه‌ای درست کنند که خوردنش هم ساده‌تر باشد.

براونی

نتیجه‌ی این تلاش براونی بود که مورد استقبال قرار گرفت و جالب است بدانید که هرساله در آن تاریخ خاص، در همان هتل براونی کلاسیک پخته می‌شود. با توجه به کمبود اطلاعات ثبت شده در آن زمان، نمی‌توان به سادگی قضاوت کرد که کدام داستان در مورد پیدایش و نامگذاری براونی درست است. چیزی که مسلم است، این است که همه از خوردن یک براونی خوب لذت می‌برند!

دستور پخت براونی کلاسیک

براونی

در این قسمت، با طرز پخت براونی کلاسیک آشنا می‌شوید. می‌توانید این دسر بسیار خوشمزه و دوست‌داشتنی را با نوشیدنی دلخواه سرو کنید.

مواد لازم:

کره                                           16 قاشق غذاخوری

آرد                                             یک و نیم فنجان

پودر کاکائو                                  یک سوم فنجان

نمک                                          نصف قاشق چایخوری

شکلات خرد شده‌ی تلخ                 200 گرم

شکر                                           2 فنجان

تخم مرغ بزرگ                            4 عدد

طرز تهیه:

براونی

فر را تا دمای 350 درجه فارنهایت گرم کنید، فویل را چرب کنید و روی ظرف مربعی شکلی که دورش بلند باشد قرار دهید. تخم مرغ‌ها را کمی بزنید و کنار بگذارید. در ظرف مناسب (کاسه متوسط) آرد، نمک و پودر کاکائو را با هم مخلوط کنید. کره و شکلات را در ماهی‌تابه‌ای روی حرارت متوسط ذوب کنید و مدام به هم بزنید تا نسوزد. وقتی که کره و شکلات کاملا ذوب شدند، مخلوط را از روی گاز بردارید و اجازه دهید خنک شود. شکر و تخم‌مرغ را به مخلوط شکلات اضافه کنید و آرام آرام هم بزنید. مخلوط آرد را اضافه کنید و هم بزنید تا یکدست شود. خمیر را در ظرف پهن کنید و به مدت 30 تا 35 دقیقه در فر قرار دهید. پس از خارج کردن، اجازه دهید بروانی‌ها خنک شوند و سپس آن‌ها را به شکل مربعی برش دهید. بهتر است، براونی‌ها در دمای اتاق نگهداری شوند. این دسر خوشمزه، تا سه روز پس از پخت، قابل نگهداری و مصرف است. نوش جان!

می‌توانید «داستان های خوشمزه/ این قسمت: پیتزا» را نیز بخوانید.

منابع:

Foodnetwork، mentalfloss، ushistoryscene، kitchenproject

مقاله‌ی تاریخ براونی منتشر شده در نشر پلیکان (به زبان انگلیسی)


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان