نشانه های سرطان گلو که نباید نادیده بگیرید!

تشخیص زودهنگام سرطان گلو تا حد زیادی شانس غلبه بر آن را افزایش می دهد. اگرچه ممکن است شما در معرض خطر این بیماری نباشید، اما مهم است که نسبت به علائم اولیه سرطان گلو آگاهی لازم را داشته باشید.

سرطان گلو می تواند سلامت حلق، حنجره و مری را به خطر بیاندازد. این سرطان می تواند هر فردی را تحت تاثیر خود قرار دهد، اما افرادی که سیگار می کشند یا مبتلا به ویروس HPV هستند در معرض خطر بیشتری قرار خواهند داشت. در حال حاضر این یکی از خطرناک ترین انواع سرطان محسوب می شود، زیرا عدم وجود علایم اولیه می تواند از تشخیص زودهنگام جلوگیری کند. در ادامه با نشانه های اولیه سرطان گلو آشنا شوید.

 

سرطان گلو

 

1. گرفتگی صدا

رشد سلول غیر طبیعی در گلو می تواند منجر به تغییر در تارهای صوتی شود. به همین دلیل، یکی از اولین نشانه های سرطان گلو، تغییر آهنگ صدا خواهد بود. گرفتگی صدای طولانی مدت بیش از سه هفته یا تغییر ناگهانی صدای شما می تواند دلیل کافی برای مراجعه به پزشک باشد. گاهی اوقات ممکن است این گرفتگی صدا ناشی از عفونت ها یا مشکلات مربوط به سیگار کشیدن باشد؛ اما در برخی موارد نیز ممکن است این موضوع جدی تر باشد.

 

2. درد گلو

تلقی کردن یک گلو درد ساده به عنوان نشانه اولیه سرطان ممکن است اغراق به نظر برسد. زیرا اغلب این تحریک به علت عفونت و بیماری های تنفسی رایج است. اما زمانی که این مشکل به طور متناوب تکرار شده و یا پایدار بماند، باید علت آن را جستجو کرد. ظهور تومورها در این ناحیه می تواند یکی از دلایل ایجاد این دردهای مکرر باشد. شدت این درد ممکن است هنگام بلعیدن یا فریاد کشیدن بیشتر شود.

 

3. بوی بد نفس

اگر بوی نفس بدی دارید و این موضوع ارتباطی با بهداشت دهان و دندان شما ندارد، می تواند نشانه ای از مشکل جدی تری باشد. اگرچه مجبور نیستید بلافاصله به نتیجه برسید، اما نباید احتمال وجود مشکل جدی را رد کنید. بیمارانی که سرطان گلو را تجربه می کنند، مشکلات زیادی برای رفع بوی بد نفس خود دارند . مشکل آنها ممکن است حتی پس از استفاده محصولات بهداشت دهان و دندان نیز همچنان باقی بماند. 

 

سرطان گلو

 

4. تورم در ناحیه گردن

تورم و برآمدگی در ناحیه گردن می تواند علت های مختلفی داشته باشد. در برخی موارد ویژه وجود تومور می تواند باعث توسعه غدد لنفاوی در اطراف گردن شود و همین موضوع باعث ایجاد تورم خواهد شد. این علامت یک دلیل کافی برای ملاقات پزشک خواهد بود. زیرا ممکن است نشانه اولیه ای از سرطان گلو باشد. در این صورت می توانید با تشخیص زودهنگام از بروز مشکلات بعدی جلوگیری نمایید.

 

5. نیاز به سرفه مداوم

بیماران مبتلا به مشکلات تنفسی یا آلرژی به علت پاسخ سیستم ایمنی بدن به وجود یک عامل خارجی، سرفه های تکراری را تجربه می کنند. هنگامی که مشکلی در گلو وجود دارد، بخشی از سیستم تنفسی می تواند با مشکلات مزمن روبرو گردد. در ابتدا ممکن است با سرفه های خشک همراه با سوزش شروع شود. اما سپس هنگامی که تومور پیشرفت می کند، می تواند زخم ها یا خونریزی را ایجاد کند.

 

6. تنفس پرسر و صدا

هنگامی که به تومور در مراحل اولیه رسیدگی نشود، سلول های سرطانی به رشد و تکثیر خود ادامه داده و باعث درد زیادی در بافت های اطراف گلو می شوند. به عنوان یک نتیجه، آنها باعث انسداد در دستگاه تنفسی می شوند و هر بار که فرد نفس می کشد باعث ایجاد سر و صدا خواهد شد. این سر و صدا به عنوان استروئید حنجره شناخته شده است که اگر در زمان سریع درمان نشود، سرطان می تواند به طور کامل آن را مسدود کند و باعث آسیب دیدگی و مرگ شود.

 

7. مشکلات بلعیدن

اکثر بیماران مبتلا به سرطان گلو شروع به علت مشکل در بلعیدن غذا، کاهش وزن قابل توجهی را تجربه خواهند کرد. وجود تومورها بلعیدن غذا را با مشکل مواجه خواهد کرد و  این به نوبه خود باعث ضعف عضلانی و عود رفلکس اسید معده می شود. پس از شناسایی این علامت، بسیار مهم است که بلافاصله به متخصص بروید. دکتر پس از ارزیابی کامل علائم خود، ممکن است از آزمایش اندوسکوپی یا سایر آزمایشات برای تایید تشخیص استفاده کند.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان