اگر هنوز چاق هستید (۱)

اگر شما به دقت مراقب میزان کالری که وارد بدن خود می‌کنید و کالری که می‌سوزانید، هستید و از طرفی اهل فعالیت و ورزش می‌باشید، ولی هنوز افزایش وزن دارید، عامل یا عوامل دیگری می‌توانند در چاقی شما مؤثر باشند.

اگر هنوز چاق هستید (1)

تحریریه ماهنامه دنیای تغذیه

 

چرا چاق می‌شویم؟! این یک سوال بی‌پاسخ و یا یک معما نیست. مصرف غذاهای پرچرب و سرخ‌شده، خوردن انواع دسرهای فاقد ارزش غذایی و نوشیدنی‌های گازدار و شیرین و از طرفی پرخوری، همه و همه از دلایل چاقی است. اما اکنون می‌خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که چرا با وجود داشتن یک زندگی سالم که شامل ورزش مرتب و رژیم غذایی سالم و کنترل شده می‌باشد، باز هم اضافه وزن پیدا می‌کنیم؟!

امروزه چاقی و اضافه وزن پیدا کردن افراد را دچار استرس می‌کند؛ مخصوصا زمانی که شما نمی‌دانید چرا هر وقت خود را وزن می‌کنید سوزن ترازو همچنان عدد بیشتری را نشان می‌دهد!

دکتر «مای» اظهار می‌دارد: اگر شما به دقت مراقب میزان کالری که وارد بدن خود می‌کنید و کالری که می‌سوزانید، هستید و از طرفی اهل فعالیت و ورزش می‌باشید، ولی هنوز افزایش وزن دارید، عامل یا عوامل دیگری می‌توانند در چاقی شما مؤثر باشند؛ زیرا چاقی می‌تواند در نتیجه عوامل مختلف و پیچیده‌ای ایجاد شود.

پنج عامل ممکن است باعث شوند که شما همچنان اضافه وزن داشته باشید:

1- نداشتن خواب کافی
دکتر «مای» می‌گوید، وقتی شما به میزان کافی خواب و استراحت دارید، سیستم بدن به خوبی کار می‌کند؛ اما زمانی که خواب کافی ندارید، در واقع بدن را تحت فشار فیزیولوژیکی قرار می‌دهید و از آنجا که بدن هوشمندانه عمل می‌کند، وقتی خود را در برابر یک فشار می‌بینید، شروع به ذخیره کردن چربی می‌کند.

زمانی که شما به میزان کافی نخوابیده‌اید و خسته هستید، برای رفع خستگی خود به غذا خوردن روی می‌آورید. علاوه بر این، ممکن است شب‌ها که تا دیروقت بیدار می‌مانید با خوردن هله هوله، کالری اضافه دریافت کنید.

بعضی معتقدند خوردن به آنها کمک می‌کند تا دیروقت بیدار مانده و کارهایشان را انجام دهند؛ در حالی که این خوردن‌ها در مجموع میزان کالری دریافتی آنها را افزایش می‌دهد. احساس خستگی و کاهش سطح انرژی بدن، چرت زدن و تندخو و بدخلق شدن همه حاکی از آن است که شما خواب و استراحت کافی نداشته‌اید. 

سعی کنید هشت ساعت خواب شبانه داشته باشید. دکتر «مای» می‌گوید زمانی که شما عادات خواب خود را بهبود می‌بخشید و مرتب ورزش می‌کنید، می‌توانید بهتر بخوابید.

2- استرس بیش از حد
بسیاری از مردم برای کاهش استرس خود به خوردن روی می‌آورند؛ در حالی که این روش اگرچه ممکن است در کوتاه‌مدت آنها را آرام کند، ولی در درازمدت به ضرر بدن است. دکتر «مای» می‌گوید: «روی آوردن به غذا خوردن در زمان استرس، ممکن است به طور موقت سبب کاهش آن شود، اما از آن جایی که عامل اصلی استرس همچنان وجود دارد و از بین نرفته است، تنها از طریق خوردن نمی‌توان مشکل را حل کرد».

افرادی که طبق عادت، هنگام مواجهه با استرس‌های مختلف به خوردن پناه می‌برند، ترجیحا از غذاهای پرکربوهیدرات استفاده می‌کنند؛ زیرا این مواد غذایی سبب ترشح ماده شیمیایی در مغز به نام «سروتونین» می‌شود که اثر آرام‌کننده دارد. بسیاری از افراد نیز برای اینکه خود را آرام کرده و احساس بهتری داشته باشند، به خوردن غذاهای نشاسته‌ای روی می‌آورند و تمامی این موارد در درازمدت موجب دریافت کالری بیشتر و در نتیجه چاقی و اضافه وزن می‌شود!

دکتر «مای» توصیه می‌کند: افراد به هنگام مواجهه با استرس، به جای روی آوردن به غذا بهتر است از تکنیک‌های آرامش‌دهنده (relaxation) و همچنین ورزش کردن استفاده کنند. این روش‌ها علاوه بر اینکه سبب سوزاندن کالری اضافه بدن می‌شوند، برای سلامت عمومی بدن نیز بسیار مفید و مؤثرند...

برای خواندن بخش دوم -اگر هنوز چاق هستید- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان