اگر هنوز چاق هستید (۲)

در دوره یائسگی، ترشح هورمون زنانه استروژن متوقف می‌شود و این امر معمولا سبب تغییر شکل ناحیه باسن و ران می‌گردد؛ به گونه‌ای که وزن این نواحی کاهش می‌یابد و چربی بدن بیشتر در ناحیه میانی بدن جمع می‌شود.

اگر هنوز چاق هستید (2)

3- مصرف داروهای مختلف
برخی از داروهایی که برای درمان بیماری‌های مختلف تجویز می‌شوند، سبب افزایش وزن می‌گردند که این افزایش می‌تواند از متوسط تا زیاد (نیم کیلوگرم در ماه) باشد. داروهایی که برای بیماری‌های افسردگی، حملات صرعی، میگرن، فشارخون بالا، دیابت و بیماری‌های روحی و روانی تجویز می‌شوند از این نوعند.

بعضی از استروئیدها، داروهای هورمونی و حتی قرص‌های ضدبارداری نیز می‌توانند سبب افزایش تدریجی وزن شوند. اگر شما در ماه دو تا سه کیلوگرم افزایش وزن دارید در حالی که سبک زندگی شما تغییری نکرده، ممکن است این افزایش وزن ناشی از داروهای مصرفی باشد.

دکتر «مای» می‌گوید: عملکرد هر دارو در افزایش وزن، با داروی دیگر تا حدی متفاوت است. بعضی داروها با زیاد کردن اشتها و برخی دیگر با تغییر دادن سطح انسولین خون و یا تغییر در نحوه ذخیره چربی در بدن سبب چاقی می‌شوند. اثرات جانبی داروها بر روی افراد مختلف، متفاوت است.

در مورد داروهای ضدافسردگی، افزایش وزن ممکن است ناشی از مصرف خود داروها نباشد، بلکه در نتیجه زیاد شدن اشتها به خاطر بهتر شدن حالات روحی فرد باشد. برخی از داروها نیز مانع دفع آب از بدن می‌شوند؛ در نتیجه با حبس آب در بدن، وزن بالا می‌رود.

طبق نظر کارشناسان برخی از داروهایی که می‌توانند سبب افزایش وزن شوند، عبارتند از:
استروئیدها، داروهای ضدافسردگی، داروهای ضد صرع، داروهای دیابت، داروهای فشارخون، داروهای ضدسوزش معده وترش کردن، داروهای روان‌پریشی

البته کارشناسان توصیه می‌کنند برای بهبودی سلامت عمومی بدن حتما داروهای تجویزشده مصرف، و چند کیلوگرم اضافه وزن حاصل از مصرف آنها تحمل شود و اگر چاقی شما صرفا ناشی از مصرف این نوع داروهاست، مطمئنا نیاز به انجام ورزش‌های منظم و روزانه و نیز پیروی از یک رژیم غذایی سالم و متعادل دارید. 

دکتر «مای» معتقد است: این داروها می‌توانند به چاقی و افزایش وزن کمک کنند؛ اما به ندرت تنها عامل چاقی در فرد هستند. اگر فردی چاقی خود را فقط و فقط ناشی از مصرف دارو می‌داند و هیچ عامل دیگری را در چاقی خود دخیل نمی‌بیند، با مشورت پزشک خود می‌تواند نوع دارو را عوض کند؛ اما هرگز بدون مجوز پزشک مصرف داروی خود را قطع نکنید؛ زیرا ممکن است نتایج جدی و جبران‌ناپذیری در پی داشته باشد.

4- بیماری خاص
یکی از معمول‌ترین بیماری‌هایی که می‌تواند منجر به چاقی شود، کم کاری تیروئید است. دکتر «مای» می‌گوید: نارسایی در ترشح هورمون تیروئید، سبب کاهش سوخت و ساز و در نتیجه کاهش اشتها و چاقی می‌شود. اگر شما احساس خستگی، کسالت، سستی، آماس و پف‌کردگی، صدای گرفته وخشن، خواب آلودگی و خوابیدن بیش از حد و یا سردرد دارید، با مراجعه به پزشک و انجام یک آزمایش ساده ابتلای شما به بیماری کم‌کاری تیروئید مشخص می‌گردد.

بیماری دیگری که می‌تواند منجر به چاقی و اضافه وزن شود، سندرم کوشینگ نام دارد. در این بیماری ترشح بیش از حد هورمون کورتیزول منجر به چاقی در فرد می‌گردد. البته این بیماری به ندرت بروز می‌کند.

5- یائسگی
در دوره یائسگی، ترشح هورمون زنانه استروژن متوقف می‌شود و این امر معمولا سبب تغییر شکل ناحیه باسن و ران می‌گردد؛ به گونه‌ای که وزن این نواحی کاهش می‌یابد و چربی بدن بیشتر در ناحیه میانی بدن جمع می‌شود. هورمون استروژن به تجمع و ذخیره چربی در ناحیه پایین بدن (باسن و ران) کمک می‌کند و اکنون که ترشح این هورمون متوقف شده، چربی اضافه، بیشتر در ناحیه میانی بدن یعنی شکم (مانند اکثر مردان) تجمع پیدا می‌کند. 

مهم‌ترین راه جلوگیری از افزایش چربی در ناحیه شکمی، انجام ورزش‌هایی برای کاهش وزن و همچنین ورزش‌های قدرتی است که می‌تواند سبب جا به جایی این چربی‌ها در ناحیه شکم شود. ضمن اینکه ورزش در این دوره به تقویت استخوان‌ها و جلوگیری از کاهش حجم آنها کمک می‌کند.

زنان باید توجه داشته باشند که در دوره یائسگی، انجام ورزش و داشتن رژیم غذایی که میزان کالری دریافتی آن کنترل شده و همچنین سرشار از کلسیم و ویتامین D باشد، می‌تواند از افزایش وزن در این دوره جلوگیری کند.

برای خواندن بخش اول -اگر هنوز چاق هستید- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر