فرناندو آلونسو دیاز، 35 سال پیش در اسپانیا متولد شد. اولین حضور او در مسابقات فرمول یک به سال 2001 با تیم میناردی بازمیگردد که با رتبهی نهچندان جالب بیست و سوم همراه بود. پس از آن فرناندو به تیم رنو پیوست و دو سال پیاپی در رقابتهای 2005 و 2006 به عنوان قهرمانی فرمول یک جهان رسید. سال 2007 هم با مقام سومی آلونسو همراه بود. او از سال 2010 به تیم فرمول یک فراری پیوست و سه بار نایب قهرمان شد؛ اما از سال 2014 دیگر درخشش سالهای قبل را نداشت و حتی در پایان جایزهی بزرگ چین که هفتهی گذشته برگزار شد، در ردهی سیزدهم ایستاد. فرناندو آلونسو، ششمین رانندهی پرافتخار تاریخ فرمول یک جهان بر اساس تعداد قهرمانی در مسابقات جایزهی بزرگ، محسوب میشود.
پیش از این هم به نظر میرسید که آلونسو و تیم فرمول یک مکلارن هوندا به نتایج خیرهکنندهای دست پیدا نکنند و احتمالا شاهد بازنشستگی این راننده باشیم؛ اما خبر حضور او در مسابقات ایندی و جدایی توافقی از تیم مکلارن قابل پیشبینی نبود. از سویی دیگر مدتها است که خبری از جنسون باتن نداشتیم و بازگشت او به فرمول یک نیز، جالب توجه به نظر میرسد.
جنسون الکساندر لیونز باتن، متولد انگلستان و 37 ساله است. افتخارات او با آلونسو قابل مقایسه نیست؛ اما یک قهرمانی جهان در سال 2009 و یک نایب قهرمانی مربوط به سال 2011 در کارنامهی او به چشم میخورد. باتن در سال 2014 به مکلارن پیوست؛ اما پس از کسب نتایج پانزدهم و شانزدهم در سالهای اخیر، از ترکیب اصلی این تیم کنار گذاشته شد تا آلونسو و استوفل وندورن رانندگان اصلی باشند.
دور بعدی رقابتهای فرمول یک، فردا در بحرین برگزار میشود و فرناندو آلونسو پشت فرمان خودروی مکلارن خواهد نشست. این روند احتمالا تا مسابقات بعدی در روسیه و اسپانیا نیز ادامه خواهد داشت؛ اما در رقابت حساس جایزهی بزرگ موناکو، باتن به جای آلونسو مسابقه خواهد داد؛ جاییکه در سال 2009 به مقام قهرمانی رسید. با این اوصاف، آلونسو میتواند در رقابت بسیار مشهور ایندی 500 امریکا حضور داشته باشد.
باتن در مصاحبه با خبرنگاران گفت:
از بازگشت ناگهانیام به فرمول یک بسیار خوشحال هستم و فکر نمیکنم محلی بهتر از موناکو برای شروع دوبارهی من وجود داشته باشد. قهرمانی در موناکو 2009 یکی از شیرینترین خاطرات من در اتومبیلرانی است. مسیر این مسابقه، حالت خیابانی دارد و با چالشهایی همراه است که تفاوت یک رانندهی خوب را از دیگران نشان میدهد. هرچند تیم مکلارن، این فصل را با نتایج جالبی شروع نکرده است، امیدوارم در موناکو سریعتر باشیم. فکر نمیکنم شانس زیادی برای تکرار قهرمانی سال 2009 داشته باشم؛ اما کسب امتیاز بالا برای تیم ما حیاتی است تا در رنکینگ کلی مسابقات، جایگاه بهتری داشته باشد.
اریک بولیر، مدیر تیم مکلارن هوندا در اینباره میگوید:
خیلی خوشحالم که باتن قبول کرد به جای آلونسو در موناکو مسابقه دهد. این اتفاق برای باتن، تیم مکلارن، هوادارن فرمول یک و کل مسابقات سرعت، جذابیت دارد