اشتباهات رایج که سبب دوقلو شدن جنین می‌شود

خبرگزاری ایسنا: برخی از افراد علاقه‌مند به داشتن فرزند دوقلو هستند و در مقابل برخی این مساله را دوست ندارند و نگران دوقلوشدن جنین هستند. اگر شما هم از آن دسته افراد هستید که نگران دوقلو شدن فرزندتان هستید بهتر است قبل از اقدام برای بارداری، عوامل موثر بر دوقلو شدن جنین را بررسی کنید. در این مطلب مسایلی که بر دوقلو شدن جنین تاثیر گذار است را بررسی می‌کنیم.

عوامل ارثی
احتمال حاملگی در فامیل درجه یک مادری، شانس دوقلویی را افزایش می‌دهد مثلاً احتمال دو قلویی در مادری که خود دوقلو بدنیا آمده است، دو برابر می‌باشد، در صورتیکه سابقه خانوادگی پدری چندان تاثیری بروقوع دوقلویی ندارد.

دارو‌های درمان ناباروری
چرا احتمال بارداری دوقلو در برخی زنان بیشتر از برخی دیگر است؟ برخی موارد می‌توانند عامل اصلی دوقلوزایی باشند. به عنوان مثال اگر زنی دچار ناباروری باشد، دکتر به او دارو‌هایی را پیشنهاد می‌کند که باعث می‌شوند تخمدان تخمک‌های بیشتری را آزاد کند. این روش شانس بارداری را بالا می‌برد همچنین احتمال بارداری دوقلو نیز بر اثر مصرف این دارو‌ها زیاد خواهد شد.

لقاح مصنوعی
لقاح مصنوعی زمانی اتفاق می‌افتد که دکتر تخمک را از تخمدان زن بر می‌دارد. این عمل معمولا بعد از مصرف دارو‌های باروری انجام می‌شود. تخمک‌ها با اسپرم در خارج از رحم بارور شده و سپس داخل رحم گذاشته می‌شوند. از آنجا که این روش پیچیده و غیر قابل پیش بینی است، اغلب دو یا چند تخمک بارور داخل رحم برگردانده می‌شود تا حداقل یکی از آن‌ها رشد کرده و زن باردار شود. گاهی اوقات دو یا چند تخمک بارور رشد کرده و بارداری دوقلو یا چند قلو به وجود می‌آید.

سن و نژاد مادر
بیش از 35% زنان آمریکایی که باردار می‌شوند بالای 30 سال سن داشته و تحت درمان ناباروری بوده اند. احتمال آزاد شدن دو یا چند تخمک در یک زمان در زنانی که بالای 30 سال سن دارند بیشتر است چرا که بدن آن‌ها برای تقویت تخمدان‌ها مقدار بیشتری هورمون تحریک کننده تخمدان ترشح می‌کند.

قد مادر
قد زنانی که چند قلو به دنیا می‌آورند معمولا 1 اینچ (2٫5 سانتی متر) بلندتر از سایر زنان است. علت این امر می‌تواند به دلیل هورمون (IGF) باشد که زنان قد بلند بیشتر از آن دارند. هورمون IGF باعث می‌شود تخمدان‌ها تخمک بیشتری ترشح کنند.

مصرف شیر
تحقیقات اخیر نشان می‌دهند که احتمال بارداری دوقلو در زنانی که شیر یا محصولات لبنی بیشتری مصرف می‌کنند، بیشتر است. برخی از دانشمندان معتقدند شیر و محصولات لبنی باعث ترشح IGF بیشتر و در نتیجه تخمک آزاد شده بیشتر می‌شود.

دلایل دیگر بارداری دوقلو‌ها
احتمال بارداری دوقلو یا چند قلو در زنانی که مادر یا خواهر آن‌ها دوقلوزا بوده اند دو برابر دیگر زنان است. همچنین این احتمال در زنانی که شاخص توده بدنی (BMI) بیشتری دارند نیز بیشتر است. BMI واحد اندازه گیری چربی بدن است که اگر بالاتر از حد نرمال باشد برای سلامتی شما بد است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان