تاریخ‌سازی سیاهان در سینمای سال ۲۰۱۸

خبرگزاری فارس: فیلم‌سازان رنگین‌پوست در سال 2018 تاریخ‌سازی کردند. صنعت فیلم که در تسلط سفید‌ها بود طی 12 ماه گذشته از تک‌رنگی درآمد و استودیو‌ها مملو از فیلم‌سازان غیر سفیدپوست بود.

به گزارش وِرایِتی، فیلم‌سازان رنگین‌پوست در سال 2018 تاریخ‌سازی کردند. صنعت فیلم که در تسلط سفید‌ها بود طی 12 ماه گذشته از تک‌رنگی درآمد و استودیو‌ها مملو از فیلم‌سازان غیر سفیدپوست بود.

بنابر گزارش جدید مرکز «سنجش میزان مشارکت «یو‌اس‌سی» چهارده درصد از کارگردانان 100 فیلم پرفروش سال گذشته را سیاه‌پوستان تشکیل می‌دهند؛ که این آمار افزایش 270 درصدی را نسبت به سال 2017 و افزایش 200 درصدی در مقایسه از سال 2007 نشان می‌دهد که این افزایش به دنبال کمپین‌های اعتراضی نظیر «#OscarsSoWhite» (هشتگ اسکار خیلی سفید) باعث افزایش آگاهی عموم از فقدان حضور دیگر رنگ‌ها و نژاد ها‌ی غیر از سفید پوست در هالیوود، شده است.

دکتر «استِیسی ال اسمیت» یکی از نویسندگان این گزارش می‌گوید: «تمام فعالیت‌ها و توجه به مساله تنوع، مشارکت و تعلق نشان داده که دیگر زمان تغییر فرا رسیده است. برای اولین بار است که داریم گزارشی از تغییری عمده در حضور متنوع نژادی در پشت دوربین ارائه می‌کنیم.»

«پلنگ سیاه» به کارگردانی «رایان کوگلر»، «بلکککلنزمن» به کارکردانی «اسپایک لی» و «کرید2» از استیون کَپِل» نمونه‌های مهم و موفق این تغییر و تنوع نژادی در کارگردانان هالیوودی است. فیلم «چروکی در زمان» به کارگردانی «آوا دووِرنی» زن سیاه‌پوست با اینکه در گیشه موفقیت چندانی نیافت لیکن‌ای نفیلم حادثه‌ای فانتزی به عنوان یک تولید مهم توسط یک کارگردان زن سیاه‌پوست توانست 100 میلیون دلار کسب کند.

متاسفانه خبر خوب میزان مشارکت آقایان رنگین‌پوست در هالیوود در مقابل با خبر میزان مشارکت ضعیف بانوان رنگین‌پوست همراه می‌شود. از 100 فیلم پرفروش سال 2018 تنها 4 فیلم توسط کارگردانان زنساخته شده است که شامل «کِی کانون» (مسدودکننده‌ها)، «اَبی کان» (احساس می‌کنم زیبا هستم»، «سوزان فوگل» (جاسوسی که مرا تخلیه اطلاعاتی کرد) و «آوا دوورنی» (چروکی در زمان) می‌شوند.

متاسفانه از سال 2007 تا 2018 از 1200 فیلم موفق و پرفروش تنها 4.3 درصد متعلق به زنان کارگردان بوده که بر مبنای این آمار در مقابل هر 22 کارگردان مرد یک کارگردان زن قرار دارد. ضمن اینکه از این بین تنها 5 زن سیاه‌پوست، 3 زن آسیایی و یک زن لاتین از بین این 1200 فیلم طی 12 سال گذشته، کارگردانی کرده‌اند که آماری بسیار اندک و ناامیدکننده است.

«یو‌اس‌سی» دومین تحقیقی است که طی این هفته منتشر می‌شود. تحقیقی مشابه از دانشگاه ایالتی سن دیِگو منتشر شد که در آن نوشته 92 درصد از 250 فیلم برتر و پرفروش هیچ کارگردان زنی وجود ندارد، و در 73 درصد از آن‌ها هیچ زن نویسنده‌ای حضور ندارد و در 27 درصد از آن‌ها هیچ زن تهیه‌کننده‌ای حضور ندارد.

با وجودیکه هالیوود بیشترین مجال را به سفیدپوستان و اهالی آمریکایی خود می‌دهد در سال 2018 فیلم «آسیایی‌های ثروتمند دیوانه» با کارگردان و عوامل آسیایی به یکی از موفق‌ترین و پرفروش‌ترین فیلم‌های سال تبدیل شد. این فیلم به کارگردانی «جان ام چو» فیلمساز آسیایی است که تنها یکی از معدود کارگردان‌های غیر آمریکایی است که به چنین موفقیتی دست یافته است حال آنکه سهم فیلمسازان آسیایی از بین 1335 کارگردان طی 12 سال گذشته تنها 3.1 درصد بوده است.

بی‌عدالتی نژادی و جنسیتی همچنان در هالیوود در جریان است که از سیستم حاکم بر ایالات متحده نشات می‌گیرد و در اخبار هر روزه خبر‌هایی مبنی بر تجاوز‌ها و تعرض‌های جنسی دیده می‌شود و صد‌ها کمپین و جنبش برعلیه تبعیض نژادی و جنسیتی به راه افتاده و همه این موارد حاکی از لایه‌ای بسیار وخیم و بحرانی در زیر لایه سطحی و روئی آمیخته به تبلیغات و پروپگاندای بسیار وسیع و قدرتمند است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر