در جلسه دیپلمات‌های اروپایی در وزارت خارجه چه گذشت؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، اتحادیه اروپا روز گذشته بر مبنای ادعای بی اساس دانمارک و در اولین دور تحریم‌ها علیه ایران بعد از خروج آمریکا از برجام، اقدام به تحریم یک نهاد و دو فرد ایرانی کرد.

این اقدام در حالی صورت گرفت که پلیس دانمارک آبان‌ماه سال جاری بدون ارائه هیچ مستنداتی عوامل منتسب به ایران را به حمله به یک فرد در خاک این کشور متهم کرد و جمهوری اسلامی ایران در همان زمان قویا این ادعا را تکذیب کرد.

در همین خصوص «استف بلاک»، وزیر امور خارجه هلند روز سه‌شنبه عنوان کرد که بعد از تصمیم اروپا برای تحریم ایران، دیپلمات‌های هلند، انگلیس، فرانسه، آلمان، و بلژیک در تهران با مقام‌های ایران دیدار کردند تا نگرانی‌هایشان را ابراز کنند.

بر همین اساس روز گذشته شش نفر از دیپلمات‌های اروپایی مستقر در تهران با حضور در محل وزارت امور خارجه ایران در تلاش بودند که مواضع این اتحادیه را در پی اعمال این تحریم‌ها توجیه کنند که با واکنش تند مقام مسئول در وزارت خارجه مواجه شدند و با توجه به اظهارات غیرقابل پذیرش و توجیه آنها، در نهایت این ملاقات کمتر از 10 دقیقه به طول نینجامید.

این اقدام اتحادیه اروپا دیروز واکنش «محمدجواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران که در سفر هند به سر می‌برد را نیز در پی داشت.

ظریف در این خصوص در توئیترش نوشت: اروپایی‌ها از جمله دانمارک، هلند و فرانسه به منافقین - گروهی که 12000 ایرانی را به قتل رساند و به صدام برای جنایت علیه کردهای عراق کمک کرد- و تروریست‌های دیگری پناه می‌دهند که قتل ایرانی‌های بی‌گناه را از اروپا صحنه گردانی می‌کنند. اتهام‌پراکنی علیه ایران، اروپا را از مسئولیت پناه دادن به تروریست‌ها مبرا نمی‌کند.» 

گفتنی است، رسانه‌های صهیونیستی پیش از این گزارش داده بودند که اطلاعات منتهی به ادعاهای ضدایرانی دانمارک، از طریق موساد در اختیار کپنهاگ قرار گرفته بود.

امروز نیز بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران به این اقدام اتحادیه اروپا واکنش نشان داد و ضمن محکومیت این اقدام اعلام کرد که جمهوری اسلامی در پاسخ به این اقدام و در چارچوب عمل متقابل، اقدامات مقتضی را اتخاذ می‌کند.

*ایران به دنبال تجدیدنظر در همکاری‌های اطلاعاتی، امنیتی و انتظامی با اروپا

در همین خصوص برخی منابع عنوان می‌کنند که با توجه به حمایت‌های اروپا از گروه‌های شناخته شده تروریستی و پناه دادن به آنها،  جمهوری اسلامی ایران در حال ارزیابی و  تجدید نظر در همکاری‌های اطلاعاتی، امنیتی و انتظامی خود با کشورهای اروپایی است و به زودی تصمیماتی در این خصوص اتخاذ می‌شود که حوزه های مهمی را در برخواهد گرفت.

اعمال این تحریم‌ها از سوی اتحادیه اروپا در حالی صورت می‌گیرد که بعد از خروج آمریکا از برجام، اعضای این اتحادیه بر تامین منافع اقتصادی ملت ایران از این توافق متعهد شده و حتی در این راستا قرار است که کانال ویژه مالی موسوم به SPV از سوی کشورهای اروپایی در راستای مقابله با تحریم‌های آمریکا ایجاد شود که علیرغم وعده‌های داده شده هنوز این سازوکار کلید نخورده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان