ماهان شبکه ایرانیان

The Place Promised in Our Early Days، انیمه‌ای جذاب با موضوع دنیاهای موازی

ماکوتو شینکای Makoto Shinkai که اغلب کارهایش با آثار استودیو جیبلی Studio Ghibli مقایسه می‌شود، یکی از معروف‌ترین کارگردانان انیمه ژاپنی است

ماکوتو شینکای Makoto Shinkai که اغلب کارهایش با آثار استودیو جیبلی Studio Ghibli مقایسه می‌شود، یکی از معروف‌ترین کارگردانان انیمه ژاپنی است. با این‌که شینکای عضو استودیوی انیمه‌سازی معروفی نیست اما آثارش یادآور انیمه‌های ساخته استودیو جیبلی است: داستان‌هایی عمیق، هوشمندانه و با توجه زیاد به جزییات. ساخته سال 2004 او، «سرزمین موعود دوران کودکی» The Place Promised in Our Early Days تمام این ویژگی‌ها را دارد.
به نظر من این فیلم، ایده و هدف بالاتری از تمام ساخته‌های استودیو جیبلی دارد (این حرف اصلاً به معنای پایین آوردن ارزش آثار جیبلی نیست). داستان «سرزمین موعود دوران کودکی»در جهانی موازی اتفاق می‌افتد که خاک ژاپن پس از جنگ سرد تقسیم شده است، جزیره هوکایدو Hokkaido به شوروی و باقی ژاپن زیر سلطه آمریکا است. موضوع فیلم برای من که طرفدار داستان‌های دنیاهای موازی و تاریخی در مورد جنگ سرد هستم، بسیار جالب بود.از طرفی، به خاطر علاقه زیاد من به هواپیماها و بچه‌های عجیب، دیگر جنبه‌های فیلم‌نامه نیز برایم بسیار سرگرم‌کننده بود. شخصیت‌های اصلی داستان، سه دانش‌آموز اهل آموری Aomori هستند، دو پسر، هیروکی فوجیساوا Hiroki Fujisawa و تاکویا شیراکاوا Takuya Shirakawa و دختری که فوجیساوا به او علاقه دارد، سایوری ساواتاری Sayuri Sawatari. علاقه هر سه آن‌ها به برج هوکایدو، برجی بلند و اسرارآمیز که آن‌قدر بلند است که در روزهای بدون ابر از توکیو نیز دیده می‌شود، باعث صمیمیت بین آن‌ها شده است.

همچنین بخوانید:
معرفی21 انیمه برترِ همه ژانرها 

روزی فوجیساوا و شیراکاوا هواپیمای بی‌سرنشین آسیب‌دیده‌ای را پیدا می‌کنند و با خود عهد می‌بندند که پس از تعمیر، نام آن را Bella Ciela بگذارند و روزی هر سه سوار بر آن به بالای برج بروند.
پس‌ازاین قسمت آرام داستان، «سرزمین موعود دوران کودکی» سه سال جلو می‌رود و این سه دوست را می‌بینیم که از همه دور شده‌اند. فوجیساوا فیزیکدانی است که در یک آزمایشگاه دولتی کار می‌کند، شیراکاوا در توکیو به دبیرستان می‌رود و ساواتاری به کمایی که دلیل آن مشخص نیست، فرو رفته است و بیدار نمی‌شود. برج دیگر برای آن‌ها آن‌قدر اسرارآمیز نیست: دانشمندان این آزمایشگاه متوجه شده‌اند که مواد اطراف این برج، با مواد دنیاهای موازی جابه‌جا می‌شود و سعی دارند این اثر برج را شبیه‌سازی کنند و همچنین این فرضیه را ثابت کنند که رؤیاهای که ما می‌بینیم تاثیرگرفته از اتفاقات دنیاهای موازی است. با این‌که قسمت اول این فیلم داستان دوستانی خوشحال با آرزوهای بلندپروازانه را نشان می‌دهد که ما را به یاد انیمه ساخته شینیچرو واتانابه Shinichiro Watanabe، «بچه‌ها در شیب» Kids on the Slope، می‌اندازد، اما قسمت دوم آن، بیشتر شبیه فیلم‌های «سفینه فضایی جنگی یوماتو» Space Battleship Yamato و «تلقین» Inception است. این تغییر حال‌وهوای داستان بدون مقدمه و یک‌باره اتفاق می‌افتد که باعث جا خوردن بیننده و درعین‌حال تأثیرگذاری بیشتر داستان بر او می‌شود.می‌توان گفت کل فیلم‌نامه «سرزمین موعود دوران کودکی» همین‌طور است. ترتیب اتفاقات داستان به نظر منطقی می‌آیند اما به نظر می‌رسد در جای درست خود قرار ندارند. بیشتر زمان فیلم به روایت داستان می‌گذرد و اتفاقات مهم به آرامی در پس‌زمینه اتفاق می‌افتند. مهم‌ترین و دراماتیک‌ترین اتفاق داستان نیز در بیست دقیقه آخر اتفاق می‌افتد و به نظر می‌رسد فیلم از نقاط اوج و اکشن به سرعت عبور می‌کند. درواقع صحنه مهم و تمام‌کننده فیلم را وقتی تیتراژ پایانی آغاز می‌شود، می‌بینیم.
بااین‌حال، داستان هیجان‌انگیز و سرگرم‌کننده آن، به همراه صحنه‌های فوق‌العاده‌اش توانسته این نقض‌های فیلم‌نامه را جبران کند. چیزی که بیشتر از همه نظر من را به خود جلب کرد، وارد کردن هوشمندانه و آٰرام حال‌وهوای جنگ سرد در آن بود. برای مثال در صحنه‌های بسیاری هواپیماهای آمریکایی را در پس‌زمینه می‌بینیم، حضور این هواپیماها بخش مهمی از داستان نیست، بلکه حضور آن‌ها یاد آورد اشغال و اوضاع نظامی در ژاپن و حس اضطرابی است که حضور ارتش آمریکا در خاک ژاپن به آن‌ها می‌دهد. کیفیت تصاویر انیمه نیز فوق‌العاده است. در صحنه‌ای که حرکت قطار به تصویر کشیده شده است، تصویر نور خورشید بر روی قطار، خیره‌کننده است. در کل می‌توان گفت جزییات این‌چنینی است که باعث یکپارچگی و هوشمندانه شدن فیلم‌نامه شده است.
اگر روند داستان‌ در دو قسمت آن کمی متعادل‌تر بود، «سرزمین موعود دوران کودکی» را می‌‌شد شاهکار مسلم فیلم‌های انیمه دانست؛ اما حتی بدون داشتن این نکته، این فیلم اثری ارزشمند و قوی در بین فیلم‌های انیمه است، مخصوصاً برای طرفداران انیمه‌های علمی تخیلی. دیگر آثار شینکای را ندیده‌ام و به همین دلیل نمی‌توانم به او لقب “میازاکی بعدی” را بدهم، بااین‌حال اگر کسی می‌خواهد این لقب را به او بدهد با او مخالفتی ندارم.
این مطلب از نوشته آنتونی کایو Anthony Kao در سایت Cinema Escapist گرفته شده است.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان