آپشن ها و امکانات ایمنی و رفاهی محصولات داخلی یکی یکی جذف می شوند و برخی کارشناسان معتقدند که خودروسازان داخلی این روزها برای صرفهجویی در هزینه تولید به حذف آپشنها یا جایگزینی برخی قطعات بیکیفیت متوسل شدهاند، اما برخی دیگر نیز کمبود مواد اولیه در اثر تحریم ها را زمینه ساز این تغییرات می دانند. در همین رابطه اما ایرانخودرو به تازگی با انتشار اطلاعیههایی در وبسایت خود، از عدم امکان تحویل دنا با امکانات قبلی خبر داده است و حالا به نظر می رسد که این خبر زمینه ساز ارائه نسخه کم آپشن تری از دنا باشد.
این رویه از حذف زه ضربهگیر در پراید آغاز شد و به محصولات گروه صنعتی ایرانخودرو سرایت پیدا کرد. پس از آنکه ایران خودرو دنا پلاس را با دو تیپ چهار کیسه هوا و دو کیسه هوا به بازار معرفی کرد و با گذشت زمان نسخه چهار کیسه هوا را از فهرست فروش خود حذف کرد حالا تصمیم گرفته است برخی امکانات ایمنی نظیر ترمز دیسکی عقب را از فهرست پژو پارس LX نیز حذف کند.
در این زمینه برخی از مشتریان محصولات داخلی از حذف ضبط صوت و زه ضربه گیر گرفته تا رینگ اسپرت و سیستم سخنگوی عیبیاب برخی خودروها گله میکنند و اینکه اگر مشتری خواهان نصب برخی از این قطعات باشد باید هزینه جداگانهای را به خودروساز بپردازد چرا که این قطعات آپشنی به حساب میآید که مشتری باید وجه آن را جداگانه پرداخت کند
چند روزی است ایران خودرو با انتشار اطلاعیههایی در وبسایت خود، از عدم امکان تحویل دنا با امکانات قبلی خبر داده است. براین اساس دنا با کد کلاس 70112 تولید میشود و به جای داشتن رینگ آلیاژی آلومینیومی به رینگ فولادی و قالپاق مجهز است. همچنین کروز کنترل که یک آپشن مهم در این خودرو به شمار میرود، از امکانات رفاهی این خودرو حذف شده است.
از سوی دیگر به دلیل تحریمهای صنعت خودروسازی کشورمان شاهد به کارگیری برخی قطعات بیکیفیت در خط تولید خودروسازان هستیم؛ قطعاتی که جان و مال مشتری را هدف قرار میدهد.
این درحالیست که خودروسازان در شرایط فروش فوری اخیر خود، قیمت ها را به شکل قابل توجهی افزایش داده اند و بنابراین به نظر نمی رسد که ارزان سازی گسترده با توجه به افزایش قیمت های اخیر، توجیهی داشته باشد، اما در صورت ارتباط این موضوع با تحریم ها باید پرسید که آیا صنعت خودروسازی ایران پس از پنجاه سال، توانایی تولید رینگ های آلیاژ آلومینیومی را در کشور ندارد؟