به گزارش گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان؛ حجت الاسلام والمسلمین حیدری در همایش توجیهی طرح نماد با اشاره به منابع حقوقی این طرح گفت: سند تحول بنیادین، سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و قانون برنامه ششم توسعه، سه منبع حقوقی برای نظام مراقبت اجتماعی از دانش آموزان است که 11 دستگاه از جمله آموزش و پرورش، بهزیستی و دادگستری را مکلف به اجرا و همکاری در پیشبرد آن کرده است.
وی اضافه کرد: مقام معظم رهبری چند سالی است که به طور مستقیم در حوزه آسیبهای اجتماعی ورود یافته اند و حتی در ساختار شورای اجتماعی وزارت کشور هم تغییراتی دادند و با اعضای 23 نفره این شورا جلساتی طولانی دارند.
حجت الاسلام حیدری ادامه داد: حدود 20 آسیب اجتماعی شناسایی شده که اعتیاد، طلاق، مفاسد اخلاقی، مناطق حاشیه نشین، بحران آب، قاچاق کالا و ارز، خشونت علیه زنان و کودکان و خشونت در جامعه از جمله آنها است.
معاون دادگستری قزوین ادامه داد: اعتیاد، طلاق مفاسد اخلاقی، حاشیه نشینی و مناطق بحرانی شهری پنج آسیب اولویت دار از دیدگاه مقام معظم رهبری هستند که باید با به کارگیری تمام توان دستگاهها در جهت کاهش آن تلاش شود.
وی گفت: طرح نماد مربوط به تمام آسیبهایی است که دانش آموزان را تهدید میکند تا بسیاری از مشکلات در همان نطفه خاموش شوند.
معاون اجتماعی دادگستری قزوین با بیان اینکه خود این طرح هم آسیبهایی در روند اجرا دارد گفت: یکی از این آسیبها پنهانکاری است، به طور مثال آموزش و پرورش آمار آسیبها و نوع آنها را پنهان میکند.
وی ادامه داد: بوروکراسی و روند طولانی فرایند اداری این طرح، عدم جدیت اجرای طرح از سوی مجریان از دستگاههای یازده گانه و سیاست زدگی از دیگر آسیبها و نواقص طرح نماد است.
گفتنی است؛ طرح نماد در قالب ائتلاف 11 دستگاه و با هدف دستیابی به چارچوب همکاری نظام یافته برای مداخله سریع، بهموقع و موثر در آسیبهای اجتماعی دانشآموزان، طراحی شده و هم اکنون در 157 مدرسه استان قزوین در حال اجرا است.