ماهان شبکه ایرانیان

با بیماری آسیت و نحوه درمان آشنا شوید!

آسیت یا آب اوردگی شکم یک مشکل آزاردهنده است که می تواند علل مختلفی داشته باشد. درمان های متفاوتی برای آسیت وجود دارد که می توانید با آن ها آشنا شوید.

آسیت یا آب اوردگی شکم به ایجاد مایع در اطراف اندام های شکم گفته می شود. از نظر بالینی وقتی آسیت قابل تشخیص است که حجم مایع بیش از ۵۰۰ سی سی باشد. این بیماری بیشتر به علت بیماری های کبدی به وجود می آید. البته تورمورها، فشار خون و عفونت های خاص نیز می توانند باعث آسیت شوند. درمان آسیت می تواند به روش های مختلف انجام شود که در ادامه مطلب با آن ها آشنا خواهید شد.

آسیت

علت آسیت چیست؟

آسیت می تواند به دلایل مختلف رخ دهد. ابتدا باید فشار خون را بررسی نمایید. اگر دارای فشار خون بالا هستید در معرض ابتلا به این مشکل خواهید بود. علاوه بر فشار خون عوامل دیگری نیز وجود دارند که می توانند بر روی این بیماری تاثیر بگذارند.  برخی از ان ها مصرف الکل بیش از حد به مدت طولانی یا عفونت طولانی مدت هپاتیت B یا C است. بنابراین آسیب کبدی به این معنی است که آسیت ممکن است ظاهر شود. همچنین  افراد مبتلا به انواع خاصی از سرطان نیز در معرض خطر هستند. به عنوان مثال سرطانهایی مانند سرطان پستان، سرطان تخمدان و رحم، سرطان پانکراس، سرطان کبد از این نوع هستند.

 

درمان آسیت چگونه است؟

برای درمان آسیت ابتدا باید به درستی علت آن را تشخیص دهید. مهم ترین نشانه های آسیت را می توان تورم شکم و مشکلات تنفسی نام برد. درمان های متعددی برای آسیت وجود دارد که می توانید آن ها را با مشورت پزشک انجام دهید. در ادامه برخی از آن ها را توضیح خواهیم داد.

درمان آسیتتغییر سبک زندگی

مصرف بیش از حد نمک، نوشیدنی های قندی و الکلی و بی تحرک بودن می تواند به مشکلاتی مانند فشار خون، بیماری های کبدی گردد. فشار خون و بیماری های کبدی می تواند عاملی تحریک کننده برای ایجاد آسیت باشد. بنابراین با تغییر سبک زندگی و همچنین تحت نظر بودن پزشک می توانید روند درمان آسیت را تسریع ببخشید.

 

تخلیه مایع

یکی دیگر از راه های درمان آسیت، تخلیه مایع است. با این حال بهترین روش درمان نیست، زیرا این مشکل می تواند دوباره ظاهر شود. بنابراین این تنها یک راه حل موقت برای از بین بردن ناراحتی یا درد است. در بسیاری از موارد برای تخلیه مایع پزشکان یک کاتتر را قرار می دهند. به این ترتیب مایع می تواند از بین برود.

 

درمان دارویی آسیت

علاوه بر درمان های فوق پزشکان ممکن است داروهای خاصی را تجویز کنند. این داروها می توانند شامل دیورتیک ها برای کاهش مایعات و آنتی بیوتیک ها برای مقابله با عوارض احتمالی باشند. پزشکان معمولا استراحت زیاد را نیز توصیه می کنند. زیرا آسیت بسیار آزار دهنده است و فرد احساس ناراحتی می کند، بنابراین استراحت می تواند به او کمک کند. این به این معنا نیست که شما مجبور به حرکت نیستید. چون ورزش باعث جلوگیری از ایجاد مایع می شود. بنابراین، ورزش به درمان آسیت کمک می کند. اطمینان حاصل کنید که همیشه از دستورالعمل دکتر خود پیروی خواهید کرد و از خود درمانی بپرهیزید.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان