ماهان شبکه ایرانیان

بررسی فیلم Shazam!؛ نگاهی تازه به دنیای ابرقهرمان‌ها

از «نگهبانان» Watchmen گرفته تا «شگفت‌انگیزان» The Incredibles و بیشتر فیلم‌های دنیای سینمایی مارول Marvel Cinematic Universe ، فیلم‌های زیادی در دنیایی روایت می‌شوند که عموم مردم از وجود ابرقهرمان‌ها اطلاع دارند

از «نگهبانان» Watchmen گرفته تا «شگفت‌انگیزان» The Incredibles و بیشتر فیلم‌های دنیای سینمایی مارول Marvel Cinematic Universe ، فیلم‌های زیادی در دنیایی روایت می‌شوند که عموم مردم از وجود ابرقهرمان‌ها اطلاع دارند. معمولا در این فیلم‌ها مردم به این افراد جهش‌یافته‌ها، ماوراءالطبیعی‌ها و یا انتقام‌جویان می‌گویند. فارغ از این که این ابرقهرمان‌ها چه چیزی خطاب می‌شوند، روند کلی معمولا به یک شکل است: جدای از اینکه آن‌‌ها نجات‌دهنده یا خود خطر و یا حتی چیزی بین این دو تلقی شوند، همه‌ی آن‌ها از جامعه جدا می‌شوند.

همچنین بخوانید:
معرفی و بررسی Dumbo؛ نسخهٔ تیم برتون از قصد و به طرز جالبی سیاه است

البته قاعدتا این جدایی همیشه به یک میزان نیست، چرا که ذات قدرت نیز مفهوم نابرابری است. آن‌هایی که از آن برخوردار هستند به مردمی که از آن‌ها انتظار رهبری، حکم‌رانی و کمک دارند از بالا به پایین نگاه می‌کنند و آن‌هایی که از قدرت بهره نبرده‌اند از پایین به بالا نگاه کرده و احساس کوچکی می‌‌کنند.
شاید به همین خاطر است که «شزم!» Shazam! تبدیل به فیلمی تا این حد تماشایی شده است. در دورانی که استودیوها هالیوود را پر از فیلم‌های ابرقهرمانی‌ کرده‌اند، این فیلم به این ژانر نگاه تازه‌ای دارد. «شزم!» صمیمی و خنده‌دار با شخصیت‌های فوق‌العاده‌اش به راحتی یکی از سرگرم‌کننده‌ترین فیلم‌های ابرقهرمانی سینما به شمار می‌رود. این فیلم که در اکثر مواقع چیزی بین «ددپول» Deadpool و «دزدان فروشگاه» Shoplifters به نظر می‌رسد، هیچ‌گاه آن‌قدر احمقانه نیست که جدی گرفته نشود.
وقتی فیلم به زمان حال می‌پردازد، ما را با کودک پرورشگاهی به نام بیلی باتسون Billy Batson (آشر انجل Asher Angel) آشنا می‌کند که به دنبال مادر واقعی‌اش که او را چند سال قبل رها کرده است می‌گردد. او ضعیف‌ترین آدم ممکن است: کم سن و سال، تنها و به شدت آسیب‌پذیر. ممکن است بیلی در دنیایی زندگی کند که لیگ عدالت Justice League تیتر هر روز روزنامه‌‌ها باشند، اما حتی سوپرمن Superman هم نمی‌تواند همه را از تنهایی‌شان بیرون بکشد.
درست بعد از این است که جادوگر پیری به نام شزم (جایمن هانسو Djimon Hounsou) قدرت‌های خودش را به بیلی می‌دهد. اما قدرت‌های بدون هیچ دستورالعمل یا آشنایی قبلی به او داده می‌شوند. تنها چیزی که بیلی می‌داند این است که هربار که کلمه‌ی “شزم!” را بر زبان می‌آورد به مرد هیکلی بزرگی (زکری لی‌وای Zachary Levi) تبدیل می‌شود که به نظر می‌رسد از لباس قرمز‌رنگش جدا نمی‌شود.
برای پیدا کردن جواب سوال‌هایی مثل اینکه “آیا او خود بیلی در سنین بالاتر است یا اینکه فقط یک ابرقهرمان چهارشانه است؟” باید تا آمدن دنباله‌ی این فیلم صبر کنیم. در هر صورت این ماجرا رویای هر کودکی در دنیای دی‌سی DC است و بیلی هم قرار است از این تجربه لذت ببرد: بر خلاف بسیاری از این مبارزان جنایت در فیلم‌ها، بیلی واقعا می‌خواهد که یک ابرقهرمان باشد و یا لااقل از این کار لذت می‌برد. با اینکه ممکن است نجات‌دادن دنیا کار سختی باشد اما این هزینه‌ی کمی است که در قبال احساس خوب نسبت به خودتان باید پرداخته شود.
بعد از این است که «شزم!» واقعا تماشایی می‌شود. بیلی که سرگرم لذت بردن از این تجربه است در نهایت متوجه می‌شود تنها رویایی که او را شب‌ها بیدار نگه می‌داشته است، داشتن یک خانواده است. و خانواده راز موفقیت این فیلم است.«شزم!» پنجم آوریل به سینماها آمد.
و حالا نظر سایر منتقدین در مورد این فیلم:
کیث یولیک Keith Uhlich منتقد هالیوود ریپورتر Hollywood Reporterنوشته است:
“بیشتر از همه مخاطبان جوانی (و یا آن‌هایی که هنوز دلشان جوان است) از «شزم!» خوششان خواهد آمد که نه تنها به کمدی بلکه به جزییات احساسی داستان که شامل علاقه‌ی مستعصلانه‌ی بیلی به رسیدن به مادرش و علاقه‌ی روزافزونش به خانواده‌ی جدیدی که پیدا کرده است می‌شود، توجه نشان می‌دهند. هم بازیگران جوان و هم بازیگران نوجوان «شزم!» ایفای نقشی بی‌نظیر از خود به یادگار گذاشته‌اند. لی‌وای در نقش اصلی کاملا دل‌نشین است، به طرز خنده‌داری در بدن عضله‌ای ابرقهرمانی‌اش یک نوجوان را به دام انداخته است. آنجل و جک دیلن گریزر Jack Dylan Grazer (دوست بیلی) هم در نقش دو پسر نوجوانی که از کشف قدرت‌های شزم لذت می‌برند به زیبایی به ایفای نقش پرداخته‌اند. مارک استرانگ Mark Strong نیز در نقش شخصیت منفی داستان در عین حال که بار طنز را نیز تا حدی بر دوش می‌کشد، کاملا ترسناک به نظر می‌رسد.”
مت دوناتو Matt Donato منتقد We Got This Covered در نقد خود آورده است:
“با اینکه ممکن است «شزم!» آغاز کندی داشته باشد، اما هنگامی که بیلی تلاش می‌کند عدالت را برقرار کند روند فیلم کاملا تماشایی می‌شود. در طول فیلم دائما به شما یادآوری می‌شود با اینکه او با یک حرکت سطل‌های فلزی را پرتاب می‌کند و به راحتی از روی آسمان‌ خراش‌ها می‌پرد، فقط یک بچه است. در حقیقت فیلم‌نامه‌نویس هنری گایدن Henry Gayden در این فیلم نیز بی‌نظیر عمل کرده است. حتی با وجود «کاپیتان مارول» Captain Marvel که از اکران آن مدتی می‌گذرد و «انتقام‌جویان: آخر بازی» Avengers: Endgame که در راه است، «شزم!» شانس خوبی برای تبدیل شدن به سرگرم‌کننده‌ترین فیلم ابرقهرمانی تاریخ سینما دارد.”

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان