کمبود ویتامین D و B۱۲ در سالمندان و نشانه‌های آن

عبور از ۶۵ سالگی می‌تواند بدنتان را با کمبود ۲ ویتامین ضروری مواجه کند. این ادعایی است که پژوهشگران با بررسی زنان و مردان در این دوره از زندگی طرح کرده‌اند

کمبود ویتامین D و B12 در سالمندان و نشانه‌های آن

عبور از 65 سالگی می‌تواند بدنتان را با کمبود 2 ویتامین ضروری مواجه کند. این ادعایی است که پژوهشگران با بررسی زنان و مردان در این دوره از زندگی طرح کرده‌اند. آنها می‌گویند ویتامین‌های D و B12 که نقش مهمی را در حفظ سلامت جسم و روان بازی می‌کنند، با گذشتن از 65 سالگی سخت‌تر جذب می‌شوند و به همین دلیل افراد بالای 65 سال، معمولا گرفتار کمبود ویتامین D و همچنین B12 هستند.

نیمی از سالمندان کمبود ویتامین D دارند

به گفته پژوهشگران، از هر دو سالمند، یک نفر به کمبود ویتامین D دچار است و از هر چهار فرد بالای 65 سال، یک نفر با کمبود ویتامین B12 روبروست. آنها دریافته‌اند که بیش از 50 درصد افراد سالمندی که به کمبود ویتامین D دچارند، نیازمند کمک فوری متخصصان هستند و برای بیرون آوردن بدنشان از وضعیت «قحطی» باید فورا دوز مناسبی از مکمل‌های حاوی ویتامین D را مصرف کنند.

درد استخوان و پوک شدن آن با افزایش سن، تنها عوارض کمبود ویتامین D در بدن نیستند. متخصصان می‌گویند پایین بودن میزان این ویتامین در بدن، مشکلات عضلانی را ایجاد کرده و فشار خون را هم بالا می‌برد. از طرف دیگر، ویتامینD  به‌طور مستقیم وضعیت روانی شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد و اگر گرفتار کمبود آن باشید، افسرده، خسته، بی‌حوصله، مضطرب یا حتی عصبی می‌شوید.

کمبود ویتامین D

بیشتر بخوانید: دلایل پوکی استخوان در سالمندان

کمبود ویتامین D دارید؟

خستگی مداوم، ضعف ماهیچه‌ها و درد مداوم استخوان برخی از نشانه‌های کمبود ویتامین D هستند، اما این ویتامین یکی از بازرترین تاثیرات را بر خلق و خوی شما می‍گذارد و تامین بودن بدنتان از آن، می‌تواند شما را امیدوار و خوش قول کند، از سوی دیگر کمبود این ویتامین در بدنتان می‌تواند از شما فردی پرخاشگر، ناامید و تندخو بسازد.

حتما از پزشکتان کمک بگیرید

گرچه مصرف غذاهای دریایی و قرار گرفتن در معرض تابش نور مستقیم خورشید، به تامین ویتامین D مورد نیاز بدن کمک می‌کند، اما واقعیت این است که سبک زندگی اغلب افراد، توان بدنشان برای جذب طبیعی این ویتامین را کم می‌کند و با افزایش سن، حتی پوست شما در برابر جذب این ویتامین از نور خورشید مقاومت می‌کند.

به همین دلیل پزشکان انجام آزمایش خون سالیانه و بررسی سطح ویتامین D بدن با یک آزمایش ساده را توصیه می‌کنند و می‌گویند در صورت کمبود این ویتامین در بدن، درهر سنی باید دوز مناسب مکمل را مصرف کنید.

کمبود ویتامین B12 دارید؟

احساس بی‌حالی یا سوزش در دست و پا، خستگی بیش از اندازه و ضعف مداوم، تنگی نفس، رنگ پریدگی و علایمی از این دست، از شایع‌ترین و آشکارترین نشانه‌های کمبود ویتامین B12 در بدن هستند و اگر گیاهخوار یا دیابتی هستید یا برای کنترل اسید معده‌تان دارو می‌خورید، بعید نیست که به این کمبود دچار شده باشید.

مکمل‌ها را کنار نگذارید

گرچه با خوردن ماهی و میگو، تا اندازه‌ای می‌توانید به بدنتان ویتامین D برسانید، اما جذب ویتامین B12 از طریق تغذیه، به مراتب دشوارتر است. کمبود این ویتامین، نه تنها شما را افسرده می‌کند، بلکه احتمال دچار شدنتان به اختلالات شناختی مانند زوال عقل را هم بالا می‌برد و عمرتان را کوتاه‌تر می‌کند.

ماهی قزل‌آلا، گوشت، مرغ، تخم‌مرغ و بوقلمون، ماست، از جمله منابع حاوی ویتامین B12 هستند و علاوه بر مصرف دوز مناسب مکمل برای تامین این نیاز بدنتان، بهتر است این مواد را به سبد غذایی‌تان وارد کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان