مشاور وزیر نیرو:

رسانه ها در شرایط بحران تاب آوری بیشتری داشته باشند

رسانه ها در شرایط بحران تاب آوری بیشتری داشته باشند
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا، محمد فاضلی عصر امروز (سه شنبه ) در نشست تغییرات اقلیمی و رسانه‌ها با اشاره بر سیل فروردین 98 اظهار کرد: تغییر اقلیم از جنس پدیده‌های بدخیم است، به عبارت دیگر این پدیده ها مانند سلول های سرطانی سال ها مخفی می مانند و به طور ناگهانی آشکار می شوند.
وی افزود: سخت بودن تعریف مسئله از جمله ویژگی پدیده های بدخیم مانند سیل های اخیر کشور است، در واقع راه حل اصل مسئله را تغییر می دهد، بحران آب با راه حل های مختلف مسائل متفاوتی نیز پیدا می کند.
به گفته مشاور وزیر نیرو، در پدیده های بدخیم معمولا ایجاد کننده مشکل همان حل کننده مسئله است، بطور مثال کشورهای صنعتی مانند آمریکا و چین یعنی همان انتشاردهندگان گازهای گلخانه ای در حال رفع این مشکل برآمده اند.
فاضلی یادآورشد: مسائل بدخیم هنگامی ایجاد می شود که حکمرانی کشورها برای رویکرد همه در کنار یکدیگر آماده باشند، از این رو رسانه ها در این شرایط تأثیر بسیاری دارند.
وی به لزوم ارتباط مداوم رسانه ها به سازمان های مدیریت سیلاب و بحران اشاره کرد و گفت: باید روزنامه نگاران فاجعه در کشور پرورش یابند و در عرصه های مختلف حضور پیدا کنند، اما در حال حاضر روزنامه نگاران بحران زیر مجموعه گروه اجتماعی قرار گرفته اند که بیشتر به موضوعات پربازدید می پردازند.
مشاور وزیر نیرو به بی اعتباری رسانه ها در افکار عمومی اشاره و خاطر نشان کرد: رسانه ها فاقد یک ساختار مشخص برای پوشش وقایع خبری بحران هستند، از این رو رویه آنها باید به گونه ای باشد که بتوانند با جامعه به تفاهم برسند.

**مطالبه گری از مسئولان اولویت رسانه ها باشد
رئیس مرکز ملی خشکسالی سازمان هواشناسی کشور گفت: رسانه ها باید در شرایط بحران افزایش دانش عمومی مطالبه گری از مسئولان و مبارزه با اخبار غیر واقعی را در دستور کار خود قرار دهند.
صادق ضیائیان نیز دراین نشست عنوان کرد : خشکسالی در 11 سال گذشته روندی صعودی داشته، افزایش دما سبب تبخیر آب های سطح زمین شده است.
وی افزود: در 50 سال گذشته سالیانه 50 میلیمتر از بارش های متوسط کاسته شده است، در 10 سال گذشته نیزبارش باران در کشور به گونه ای پایین بوده که یک سال پر بارش مانند امسال هم نمی تواند این کمبود را جبران کند.
رئیس مرکز ملی خشکسالی سازمان هواشناسی کشور با اشاره به تغییر اقلیم در کشور یادآورشد: در حال حاضر با توجه به بارش های اخیر مناطق گرم و خشک بیشتر و مناطق معتدل بسیار کمتر شده اند.
وی به انتشار گازهای گلخانه ای در کشور اشاره کرد و یادآورشد: انتشار این گازها در کشورهای مختلف تا سال 2018 افزایش دی اکسید کربن بسیاری را به همراه دارد که برای جوامع مخرب است.
به گفته رئیس مرکز ملی خشکسالی سازمان هواشناسی کشور، افزایش دما در 50 سال گذشته بسیار چشمگیر است، افزایش دو درجه ای دما سبب شدت گرفتن تعداد پدیده های جدی از جمله وزش باد، سیل و امواج سرمایی می شود.
ضیائیان خاطر نشان کرد: ادامه افزایش گازهای گلخانه ای در سال های آینده، دمای هوا را به 5 تا 7 درجه می رساند و باران را 10 تا 20 درصد کاهش می دهد.
وی افزود: افزایش دما در سال های آینده و رشد جمعیت مشکلات جدی را برای جوامع بشری ایجاد می کند.
**9491**1601**
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان